اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی:

کانال‌های‌ تخصصی با موضوعات زنان تقویت شوند / مباحث فمنیسم در تلگرام پربازدید نیستند

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی گفت: در تلگرام، مطالب مرتبط با زنان بیشتر جنبه حاشیه‌ای دارند و برای جذب مخاطب و در‌آمدزایی از کانال مانند تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل جنبه جذابیت مطلب بر صحت محتوا و مفید بودن آن اولویت پیدا کرده است.

کانال‌های‌ تخصصی با موضوعات زنان تقویت شوند / مباحث فمنیسم در تلگرام پربازدید نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آقای امیر خوراکیان در دومین همایش فعالان فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران که امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد گفت: برای این همایش، یک تحقیق در مورد مطالب مرتبط با زنان انجام دادیم و روش این تحقیق به این صورت است که در ابتدا، کلید‌واژه‌هایی با موضوعات مربوط به زنان استخراج شد و سپس تمام پست‌هایی که از تاریخ ۱۶ بهمن ماه تا ۲۴ اسفند ۹۵ در بیش از 300هزار کانال‌ تلگرام قرار گرفته و از کلید‌واژه‌ها استفاده کرده‌ بودند را دریافت کردیم و در هر روز ۳۰ پست برتر از نظر میزان بازدید انتخاب شدند و بررسی‌ها روی آن‌ها انجام شد.

وی افزود: در تحلیل کلی مطالب پیرامون زنان، جنبه تبلیغاتی کانال‌ها قابل توجه است به صورتی که غیر از چند موضوع، بیشتر کانال‌ها به صورت تخصصی به موضوعی در ارتباط با زنان نپرداخته بودند.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در تلگرام، مطالب مرتبط با زنان بیشتر جنبه حاشیه‌ای دارند و برای جذب مخاطب و در‌آمدزایی از کانال مانند تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین دلیل جنبه جذابیت مطلب بر صحت محتوا و مفید بودن آن اولویت پیدا کرده است. در مجموع جز موضوعاتی در حوزه مشاوره ازدواج، حجاب و عفاف، مادر و کودک و حوزه سلامت، باقی موضوعات از اشکال برخوردار هستند.

وی افزود: ‌در ارائه تحلیل نهایی از گزارش باید اذعان کرد که دنیای زنانه در فضای تلگرام، بیشتر بازنمای فضای مصرفی است. موضوعات مرتبط با زنان به صورت مستقیم در حوزه تبلیغات تجاری به کار می‌رود و یا به صورت غیر مستقیم دستاویزی برای جذب مخاطب است بنا بر این عدم وجود کانال‌های پرمخاطب تخصصی با مطالب جذاب که به صورت تخصصی به نیاز‌های زنان بپردازد بسیار احساس می‌شود.

خوراکیان اظهار کرد: البته بسیاری از موسسات فرهنگی در حوزه زنان، اقدام به ایجاد کانال‌هایی برای ارتباط با مخاطبان خود کرده‌اند اما به دلیل عدم دانش و مهارت کافی، حجم کمی از مخاطبان را جذب کرده‌اند و عملا نقش موثری در فضای مجازی ندارند.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، حجم زیادی از تولید محتوا در این حوزه مربوط به مطالب طنز پیرامون جنس زن است، بازنمای دنیای زنانه به عنوان دنیایی سطحی و بزرگ‌نمایی بعضی ویژگی‌های خاص مانند حسادت برای زنان در مقابلِ حجم کم تولید محتوا در زمینه مقام و منزلت زن، نشان از یک آسیب فرهنگی است. همچنین نتایج بررسی نشان می‌دهد که مباحث فمنیسم در مطالب پربازدید تلگرام کمتر از هفت درصد است و عملا جریان جدی تلقی نمی‌شود.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد: استقبال مخاطبان از موضوعاتی مانند سلامت زنان بسیار بالاست اما حجم تولید محتوا در این حوزه مطلوب نیست بنا بر این بهترین پیشنهاد در این حوزه، تقویت کانال‌های‌ تخصصی با موضوعات زنان است.

وی در ادامه به وظایف مهم فعالان فضای مجازی اشاره کرد و گفت: آموزش عمومی و فرهنگ سازی سواد فضای مجازی، تولید محتوای اسلامی، پاسخگویی به شبهات، مهارت تبدیل آموزه‌های دینی به محصولات قابل استفاده از فضای مجازی و طراحی مدل سازماندهی نیرو‌ها برای فعالیت مفید و تاثیرگزاری از مهم‌ترین وظایف فعالان فضای مجازی است.

خوراکیان افزود: بحث پاسخگویی به شبهات از مباحث بسیار مهم است که باید با آن توجه داشته باشیم؛ شبهات دیگر مانند گذشته توضیحات زیادی ندارند بلکه امروزه بسیاری از شبهات به صورت کوتاه و زیرکانه نوشته و تولید می‌شوند و این موضوع مهمی است.

معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: ما در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی سازماندهی داریم ولی در فضای مجازی سازماندهی وجود ندارد در نتیجه کارها و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود تاثیرگذاری مناسب را ندارند؛ بنا بر این یکی از جدی‌ترین نیاز‌های ما در فضای مجازی ایجاد و طراحی سازماندهی متناسب در فضای مجازی است.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول