اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

معاون فرماندار گنبدکاووس:

کشاورزان عامل توسعه پایدار شهرستان هستند/ حق‌آبه کشاورزان از سدهای بوستان و گلستان باید واگذار شود

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس با اشاره به اینکه کشاورزی عنصر اصلی پیشرفت منطقه در بسیاری از حوزه‌هاست، گفت: کشاورزان عامل توسعه پایدار شهرستان هستند.

کشاورزان عامل توسعه پایدار شهرستان هستند/ حق‌آبه کشاورزان از سدهای بوستان و گلستان باید واگذار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، احمد دستمرد ظهر امروز در جلسه ویژه و اضطراری کارشناسان مسوول حوزه آب و سدهای استان گلستان با کشاورزان شهرستان گنبدکاووس که با توجه به معضلات شدید آب‌رسانی به مزارع کشاورزی در محل سالن جلسات فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، با اشاره به اینکه کشاورزان گنبدکاووس در سال‌های اخیر به ویژه امسال با کمبود شدید آب مواجه بوده‌اند، اظهار کرد: وظیفه ماست که به مشکلات این عزیزان و تلاشگران که موجب توسعه پایدار کشور هستند بیش از گذشته توجه شده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی دقیقی شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان شهرستان گنبدکاووس خواستار رهاسازی آب از دریچه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ سد بوستان هستند، افزود: این خواسته از سوی کشاورزان محدوده شبکه‌های بوستان و گلستان به صورت جدی و مکرر بیان و مطرح شده است و شرکت تعاونی‌های حوزه کشاورزی و کشاورزان در این منطقه منتظر تصمیمات ما هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه این کشاورزان و شرکت تعاونی‌ها دارای حق‌آبه از این سدها هستند، خاطرنشان کرد: این عزیزان حتی از حق‌آبه خردادماه خود نیز استفاده نکرده‌اند و انتظار دارند پیش از نابودی محصولاتشان که به صورت عمده ذرت علوفه‌ای و دامی است از سوی مسوولان اقدام تاثیرگذاری صورت بگیرد.

دستمرد از بروز مشکلاتی در مدیریت منابع آبی و تامین آب محصولات تابستانه در استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس خبر داد و گفت: متاسفانه در سال جاری و با توجه به خشکسالی به وجود آمده سد بوستان وردی آب نداشته است و به همین علت برای تامین آب محصولات در تابستان مشکلات جدی به وجود آمده است.

معاون مدیرکل و مدیر جهاد کشاوری شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال جاری خشکسالی به وجود آمده، روند برداشت آب و افزایش دمای هوا در سطح استان گلستان و به ویژه گنبدکاووس بی‌سابقه بوده است، ادامه داد: در سال گذشته و امسال تلاش کردیم با اصلاح الگوی کشت به ویژه در کشت محصولی همچون شالی در حوزه آب صرفه‌جویی کنیم که با کاهش 50 درصدی مصرف آب در کشت این محصول روبه رو بوده‌ایم.

غلامعلی نورا با ابراز نگرانی از افت شدید سطح سفره‌های زیرزمینی آب، تصریح کرد: شهرستان گنبدکاووس با توجه به وضعیت رو به بحرانی که در حوزه آب پیدا کرده است بدون تردید مستلزم مدیریت آب در بخش کشاورزی و پیگیری کشت‌های جایگزین مثل پنبه است.

گفتنی است شهرستان گنبدکاووس به عنوان یکی از شهرستان‌های پُرمحصول در عرصه کشاورزی در سطح کشور شناخته می‌شود و در سال گذشته نیز توانسته در تولید محصول گندم به عنوان برترین شهرستان کشور در حوزه میزان حجم تولید معرفی شود که این مهم در حالی محقق شده است که میزان زمین‌های کشاورزی این شهرستان در مقایسه با بسیاری از شهرستان‌های دیگر به مراتب کم‌تر است.

انتهای پیام/40/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول