اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

ماجرای آذرآب، بانک کشاورزی و برادران پرنا/۱

پرنا: دلیل جلوگیری از ورود نماینده سهامدار عمده به مجمع انتخاب هیأت مدیره/ دنبال پول مردم نیستیم

عبدالستار پرنا مدعی است بر اساس قرارداد حضور در مجامع از سوی کارگزاری بانک کشاورزی به متعهد تنفیذ شده و از این‌رو راه ندادن به مجمع بهانه‌ای است برای جنجال آفرینی و ماجراجویی که ترک نماینده سازمان بورس را در پی داشت.

پرنا: دلیل جلوگیری از ورود نماینده سهامدار عمده به مجمع انتخاب هیأت مدیره/ دنبال پول مردم نیستیم

خبرگزاری فارس؛رضا امامی_عبدالستار پرنا از مجموعه سهامداران عمده و عضو سابق هیات مدیره شرکت صنایع آذرآب که خود را به عنوان مشاور مدیر عامل شرکت صنایع آذرآب معرفی کرده، پیرامون مجمع جنجالی این شرکت در عصر روز دوشنبه هفته گذشته و ترک جلسه از سوی نماینده سازمان بورس و در عین حال ماجرای قراردادی که درنهایت مجموعه بانک کشاورزی را مالک 30 درصدی سهام "فاذر" کرده به گفت و گو نشسته است.

گفتنی است بررسی ماجرای مدیریت سهام کنترلی شرکت صنایع آذرآب در مصاحبه‌های جداگانه از سوی خبرگزاری فارس با دو طرف مطرح در این ماجرا و در راستای تنویر افکار عمومی صورت گرفته و مسئولیت موارد مطرح شده دراین مطلب بر عهده مصاحبه شونده است و به معنای تایید یا بازتاب دیدگاه این خبرگزاری نیست.

فارس: آقای پرنا شما در مجمع گذشته حضور داشتید. چرا این مجمع به جنجال کشیده شد و نماینده سازمان بورس آنرا ترک کرد؟ بطور مشخص ماجرای قرارداد مجموعه مدیریت کنونی شرکت آذرآب با بانک کشاورزی چیست؟

عبدالستار پرنا : این مجموعه [منتسب به برادران پرنا] به عنوان مالک سهام کنترلی شرکت تجهیزاتی صنایع آذرآب بر اساس قراردادی که با کارگزاری بانک کشاورزی در اواخر پارسال منعقد کرده علاوه بر 30 درصد سهام شرکت صنایع آذرآب در محدوده قیمت 300 تومان، سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی دیگری از جمله در گروه خودرویی، شرکت صدار، گروه حمل و نقل دریایی، نیروگاه دماوند، گروه سرب و روی، فلزات اساسی و غیره را نزد مدیر عامل این کارگزاری به ارزشی معادل 230 میلیارد تومان را به عنوان وثیقه گذاشت و در ازای صدور چک، مجموعاً به مبلغ 160 میلیارد تومان تسهیلات اعتباری گرفت.

اما به دلایل نامعلومی از زمان دریافت این تسهیلات تاکنون سنگ اندازی‌های بسیاری در مقابل مدیریت شرکت تجهیزاتی آذرآب ایجاد شده است.

فارس: تصور می‌کنید چه هدفی از این سنگ‌اندازی دنبال می‌شود؟

پرنا: متاسفانه پیش‌نویس پرونده‌ای با عنوان پولشویی در کمیته تخلفات سازمان بورس که در مرحله بدوی بوده به طرق قابل‌تامل و غیر قانونی به دست معاون حقوقی این شرکت کارگزاری رسید که خسارت‌های اعتباری و مالی به سهام "فاذر" را در پی داشت و هم اکنون پرونده‌ای تحت همین عنوان در دادسرای جرایم رایانه‌ای بر علیه وی مطرح کرده‌ایم.

معاون حقوقی این شرکت کارگزاری از طرق غیر قانونی در حالی پرونده مدیریت شرکت آذرآب را که در مرحله تکمیل اطلاعات و بدوی بوده از درون سازمان بورس به دست می‌آورد که پس از آن به یک باره جزییات آن سر از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها بیرون می‌آورد و قیمت سهام آذرآب در بورس از 630 تومان به 300 تومان تنزل می‌یابد.

همزمان با این اتفاق، مدیر عامل کارگزاری منتسب به بانک کشاورزی با توجه به موقعیت مدیریت حاضر در شرکت آذرآب توانسته این سهم را در پایین‌ترین قیمت تصاحب کند و هم اکنون خود را مالک آن می داند.

فارس: یعنی ادعای شما این است که مسبب این اتفاقات و جنجال‌ها کارگزاری بانک کشاورزی است؟

پرنا: هم اکنون بابت تسهیلات اعتباری دریافتی از کارگزاری بانک کشاورزی به طور روز شمار سود 27 درصدی را پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که این کارگزاری از طریق تلگرام و سایر ابزارهای رسانه‌ای فضای کارخانه‌ای که برند صنعت تجهیزاتی کشور است را تهییج می‌کند. این در حالی است که ما دنبال انجام شدن کار هستیم. ولی وقتی محیط تهییج می‌شود چه باید کرد؟

فارس: دلیل ممانعت از ورود نماینده شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به مجمع فوق‌العاده دو هفته قبل چیست؟ مگر نماینده کارگزاری با توجه به اینکه سهامدار محسوب می‌شود حق ورود به جلسه مجمع را نداشت؟ چرا از ورود او جلوگیری کردید؟

پرنا: در تبصره 14 متن قرارداد تعهد فروش و بازخرید سهام با کارگزاری بانک کشاورزی بطور صریح  عنوان شده: «خریدار یعنی کارگزاری بانک کشاورزی موظف است کلیه حقوق ناشی از شرکت در مجامع مختلف یا هر جایی که لازم باشد به استثنای موارد مندرج در تبصره 5 ماده 2 که همان بحث سهام می‌شود، در طول مدت قرارداد به متعهد یا فرد معرفی شده توسط وی تنفیذ و واگذار نماید و به موجب همین تبصره نیاز به مجوز یا معرفی‌نامه جدید ازسوی خریدار نیست.»

بر اساس این بند شرکت در مجامع از سوی این کارگزاری به متعهد تنفیذ شده و از این رو عدم حضور یا راه ندادن به مجمع بهانه‌ای است برای جنجال آفرینی و ماجراجویی که متاسفانه منجر به توقف مجمع هفته قبل پس از ترک نماینده سازمان بورس شد.

فارس :چرا تا کنون برای بازگرداندن تسهیلات دریافتی اقدام به مذاکره با این کارگزاری نکرده‌اید؟

پرنا: تا به امروز چندین بار با این عنوان که در ازای برگشتن سهام این خانواده پول خود را بگیرید نامه نگاری شده که اسناد آن هم اکنون موجود است و بارها گفته‌ایم بطور نقد حاضریم سهام را بخریم ولی متاسفانه وارد بازی شده‌اند که برنده‌ای ندارد و فقط صنایع را از بین می‌برد.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی ادعا می‌کند که با توجه به اتمام مدت قرارداد در پایان 31 شهریور ماه امسال باید ضمانت نامه به وی ارایه شود در حالی که باید دانست ولو با پایان تاریخ رسمی در قرار داد اما مرجع رسمی قضایی باید آن را ابطال کند چون کیفیت آن مشابه چک است.

مالک و سهامدار عمده در این ماجراجویی ضرر خاصی نمی‌کند و همچنان مالک شرکت است اما باید مدیریت کارگزاری بانک کشاورزی به مشکلاتی همچون بدهی مالیاتی یا بدهی 38 میلیاردتومانی به سازمان گسترش و همچنین معوقات 12 میلیارد تومانی تامین اجتماعی در این شرکت تجهیزاتی توجه کند در حالی که این موضوعات برای آنها اهمیت ندارد.

فارس: ماجرای وعده حضور در هیات مدیره آذرآب در ازای اعطای اعتبار تا چه حد صحت دارد؟

پرنا: جزییات آن موضوع را باید از طریق وادی‌های دیگری دید که در ازای چه چیزی مبادله و معامله شده است. ما دنبال مال مردم نیستیم کما اینکه مسئله‌ای که برای ما در اتاق پایاپای سپرده گذاری در سال گذشته پیش آمد باعث شد تا بسیاری فکر کنند ما دنبال خوردن پول مردم هستیم در حالی که 105 میلیارد تومان از پول کارگزارها را پس دادیم.

در حال حاضر گروه منتسب به برادران پرنا به همراه کارگزاری بانک کشاوزی صاحب 45 درصد از سهام شرکت صنایع آذرآب است که با توجه به موضوع توثیق سهام از سوی مجموعه متعلق به بانک کشاورزی سهم مستقیم آن به 30 درصد می‌رسد که در صورت ورود به هیات مدیره دو کرسی در اختیار خواهند داشت.

 

 

فارس: سرنوشت شرکت آذرآب با توجه به نگرانی های کارگری و سهامداران آن در شهر اراک چه می‌شود؟

پرنا: تنها کسی که داعیه انجام کار و جلو بردن فعالیت ها در شرکت آذرآب را دارد مجموعه مدیریتی کنونی منسب به برادران پرنا بوده و طی روزهای آینده نیز نماد معاملاتی شرکت در بورس بازگشایی خواهد شد. ما به بازار سرمایه اعتماد داریم ولی از طریق نفوذ در ارکان بازار سرمایه فضای تشویش را برای مدیریت شرکت ایجاد کرده اند.

فارس: زمان برگزاری مجدد مجمع فوق العاده انتخاب هیات مدیره جدید شرکت صنایع آذرآب کی خواهد بود؟

پرنا: عصر روز دوشنبه هفته گذشته صورتجلسه‌ای در حضور نماینده سازمان بورس ارایه شد در حالی که این اشخاص منتسب به کارگزاری بانک کشاورزی حق ورود به مجمع آذرآب را نداشته‌اند و فضای مجمع را مشوش و آنرا به توقف کشاندند که از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

در حال حاضر مدیریت شرکت آذرآب همچنان در اختیار خانواده پرنا است و طبق قانون باید مجمع دیگری برگزار شود منتهی باید دید در روزهای آتی چه اتفاق هایی رخ خواهد داد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول