چکیده
پژوهش حاضر به اعتباریابی و پایاییسنجی مقیاس محققساخته «هویت اخلاقی- اسلامی در دانشآموزان نوجوان» پرداخته است. ابتدا مخزنی 150 سؤالی با توجه به فضایل اخلاقی، که به صورت مستقیم، آیهای در قرآن کریم برایش آمده است تهیه و پس از احراز اعتبار صوری پرسشنامه توسط استادان، نمونة نهایی بهمنظور اجرا آماده شد. برای اجرا، 700 تن از دانشآموزان دبیرستانی و هنرستانی شهر اصفهان به روش نمونهگیری «تصادفی خوشهای» انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از SPSS و AMOS صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده در زیرمقیاسها حاکی از پایایی مناسب مقیاس هویت اخلاقی- اسلامی نوجوانان است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی سازة عاملی مقیاس، نشان داد که هفت عامل بیانگر 49/07 واریانس بودند. همچنین شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مناسب الگوی هویت اخلاقی – اسلامی است. با توجه به اینکه تمامیسؤالات مقیاس هویت اخلاقی مبتی بر آیات شریف قرآن کریم است، ابزاری مناسب برای سنجش ویژگیهای اخلاقی تأیید شده در حوزة اسلامی به شمار میرود.
کلیدواژهها: روانسنجی، هویت اخلاقی - اسلامی، نوجوانان.
نویسندگان:
مهناز علیاکبری دهکردی / دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
فرهاد شقاقی / دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر
زهرا مردانی ولندانی / دانشجوی دکتری و مربی روانشناسی دانشگاه پیام نور
مرضیه عزیزیان / دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
زهرا عاصمی / دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه پیام نور
فصلنامه روان شناسی و دین - سال هشتم، شماره 3 (پیاپی 31)، پاییز 1394.