چکیده
هدف از پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر تصویر ذهنی از خدا، اضطراب مرگ و دینداری در دانشآموزان متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه آماری شامل 40 نفر دانشآموز از جامعه مذکور بود که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع تجربی پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل: پرسشنامه تصویر ذهنی از خدا لارنس (1991)، مقیاس اضطراب مرگ کالت- لستر (1969) و پرسشنامه نگرش مذهبی آرین (1377) بود. پس از گزینش تصادفی گروهها، از گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) پیشآزمون به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش مراحل معنادرمانی در ده جلسه 75 دقیقهای اجرا گردید. پس از پایان برنامه آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون و بعد از 1 ماه پیگیری گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش معنا درمانی بر تصویر ذهنی از خدا، اضطراب مرگ و دینداری دانشآموزان تأثیر دارد و این تأثیر بعد از یک ماه پیگیری پایدار بود.
واژههای کلیدی: معنادرمانی، تصویر ذهنی از خدا، اضطراب مرگ، دینداری، دانشآموزان متوسطه
نویسندگان:
ایران امیرلو: کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
فرح نادری
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی - سال هجدهم، شماره 67، بهار 1396.