چکیده
پژوهش حاضر با استفاده از روش پژوهش نظریه دادهبنیاد، مدل سیاستگذاری رسانهای اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی را طراحی کرده است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق، روش نمونهگیری، گلوله برفی و روش تحلیل دادهها، سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) بوده است. در این پژوهش با 23 نفر از مدیران و اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی و خبرگان در حوزه رسانه مصاحبه شد و در خلال این مصاحبهها، بیش از 1091 کد اولیه، 480 کد ثانویه، 170 کد مفهومی و 33 مقوله به دست آمد که در پنج طبقه دستهبندی شدند و اجزای مختلف مدل را تشکیل دادند. اولین جزء از مدل فقدان طراحی سازوکارهای تفکر رقابتی بود که بهعنوان (شرایط علّی) انتخاب شد، شرایط علّی زمینهساز وقوع دومین جزء مدل یعنی پدیده اصلی یا (لزوم طراحی سازوکارهای مدیریتی) بود، جزء بعدی مدل راهبرد بود. شرایط مداخلهگر (طراحی سازوکارهای پژوهشی و نظارتی) و زمینه حاکم (طراحی سازوکارهای سیاسی و فرهنگی) نیز از دیگر اجزای این مدل بودند که با تأثیرگذاری بر راهبرد زمینهساز تحقق پدیده اصلی در این مدل محسوب میشوند. آخرین جزء یا پیامد مدل نیز از طبقهبندی مقولات به دست آمد.
کلیدواژه ها: سیاستگذاری؛ سیاستگذاری رسانهای؛ اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی؛ همگرایی محتوایی
نویسندگان:
طاهر روشندل اربطانی: دکترای مدیریت رسانه ، استاد دانشگاه تهران
سیدمحمد مقیمی: دکترای مدیریت دولتی ، استاد دانشگاه تهران
حسن بشیر: دکترای جامعه شناسی ارتباطات بین الملل، استاد دانشگاه امام صادق (ع)
محمدحسین ظریفیانیگانه: دکترای مدیریت رسانه ، دانشگاه تهران
فصلنامه پژوهش های ارتباطی - دوره 24، شماره 90، تابستان 1396.