اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

خودرو روی دستشان مانده اما بازار را تشنه نگه می‌داند/ خودرو را با تغییر داشبورد گران می‌کنند!

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: خودرو روی دستشان مانده اما بازار را تشنه نگه می‌داند؛ خودرو را با تغییر داشبورد گران می‌کنند!

خودرو روی دستشان مانده اما بازار را تشنه نگه می‌داند/ خودرو را با تغییر داشبورد گران می‌کنند!

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان تهران درباره وضع بازار خودروی کشور اظهار کرد: برخی مواقع خودروسازان در جریان تولید به خاطر تغییر یک دسته راهنما، خط تولید را می‌خوابانند، تولید نصف می‌شود و قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بعد هم اظهار نظر می‌کنند که تولید ما نصف نشده است و قیمت خودرو بالا می‌رود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: وقتی برجام امضا شد، تولید خودرو سر جای خود برگشت و خودروسازان کلی آه و ناله کردند که ما فروش نداریم و تولیدات روی دست ما مانده است و وام خودرو بدهید و حمایت کنید.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه بعد از یک مدت این سر و صداها تمام شد، تصریح کرد: دعوای خودروسازان بر سر این بود که قیمت خودرو افزایش پیدا کند؛ مشخص نمی‌شود خودروساز ما خودرو روی دستش مانده است یا خیر که می‌بینیم مانده است؛ ولی بازار را تشنه نگه می‌دارند و خودروها را دپو می‌کنند.

خودروهای تولیدی را انبار می‌کنند

بغزیان با اشاره به اینکه هر کس چند هکتار زمین دارد، تولید را در آنجا برده و احتکار می‌کند، اضافه کرد: اگر هلیکوپتری نگاه کنیم، کل اطراف ایران‌خودرو پارکینگ‌های مملو از خودرو را می‌بینیم که از خودرو سرریز شده است؛ ولی وقتی کسی سفارش خودرو می‌دهد، می‌گویند 6 ماه بعد تحویل داریم و پولی هم می‌گیرند و درصد سود را هم می‌گویند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه از یک‌ طرف مازاد تولید زیاد است و خودروساز می‌تواند همه را تحویل دهد ولی بازار تشنه نگه می‌دارد، افزود: این اقدام انجام می‌شود تا با قیمت بالا خودرو را به مصرف‌کننده عرضه کند و در این گیرودار، این موضوع را به گردن شورای رقابت می‌اندازد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه شورای رقابت هم باید توجیه شود که چرا خودروسازان درخواست افزایش قیمت داده‌اند، تصریح کرد: در آخر همه چیز سر شورای رقابت می‌شکند که این شورا خودرو را گران کرد؛ در حالی که شورای رقابت درخواست خودروسازان را بررسی کرده است.

خودرو را با تغییر داشبورد گران می‌کنند

بغزیان با اشاره به اینکه قیمت خودرو در دنیا رو به کاهش است، اضافه کرد: افزایش قیمت صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه تحولی در خودرو صورت گرفته باشد و کیفیت آن را بالا برده باشند.

وی با بیان اینکه در ایران، خودرو را با تغییر داشبورد گران می‌کنیم و با اضافه کردن چیزهای غیرضروری مانند ایربگ یا ترمز ای.بی.اس که درست هم عمل نمی‌کند، خودرو را گران می‌کنیم، تصریح کرد: این تغییرات امتیاز محسوب نمی‌شود، بلکه ضرورت است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه این رفتار خودروسازان در بحث گرانی خودرو فرصت‌طلبی است، اضافه کرد: این رفتار نشان می‌دهد که آن‌قدر حمایت و از طرفی واردات را ممنوع می‌کنیم که افزایش قیمت را توجیه کند و خودروساز خودش خودروهایی وارد می‌کند که اصل و مونتاژ آن ارزان تمامشود.

گرانی خودرو را توجیه می‌کنند

بغزیان با اشاره به اینکه قیمت را طوری نگه می‌دارند که گرانی قابل توجیه باشد، تصریح کرد: خودروهای چینی و فرانسوی در اروپا قیمت بالایی ندارند و حد تعرفه ما نمی‌توانند، روی آنها بگذارند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو ایران چندان مطلوب نیست، افزود: تا در جایی می‌بینند که به نفع مردم است و قیمت خودرو کاهش می‌یابد، خودروسازان شروع به آه و ناله می‌کنند و حمایت می‌خواهند و خیلی از مسؤولان هم از این امر حمایت می‌کنند و نمی‌گذارند بی‌کیفیتی تولیدات آنها نشان داده شود.

این کارشناس اقتصادی کشورمان گفت: آن‌قدر مدل‌های مختلف در تیراژهای کم وجود دارد، که با قیمت‌های بالا وارد بازار می‌شود و با این رفتارها نمی‌توانیم بگوییم در دنیا ما خودروساز شده‌ایم و هنوز عیوب قبلی هم برطرف نشده است.

بغزیان با بیان اینکه خودروسازان ما هرازچندگاهی به خاطر اینکه موج تقاضای خود را زیاد کنند و کسانی که در خرید خودرو ثبت‌نام کردند فکر نکنند ضرر کرده‌اند، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند، اظهار کرد: این امر صورت می‌گیرد تا بازار خودرو جذاب شود و متقاضیان بگویند که چه سرمایه‌گذاری خوب و به جایی داشتند.

انتهای پیام/۶۷۰۳۴/م40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول