اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در مصاحبه با رسانه آمریکایی

میشل عون: حزب‌الله برای آزادسازی سرزمین ما از اشغال اسرائیل تاسیس شد

«میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان در یک مصاحبه ضمن تاکید بر اینکه حزب‌الله لبنان برای آزادسازی سرزمین لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی تاسیس شده، درباره مسائل منطقه و سوریه اظهاراتی را مطرح کرد.

میشل عون: حزب‌الله برای آزادسازی سرزمین ما از اشغال اسرائیل تاسیس شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی با رئیس‌جمهور لبنان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، مصاحبه‌ای ترتیب داده است.

بخش‌هایی از مصاحبه «المانتیور» با «میشل عون» را در متون زیر بخوانید:

«المانیتور: در حالی که درگیری و جنگ سوریه ادامه دارد، لبنان حالا میزبان بیش از یک میلیون مهاجر است. دولت لبنان خواستار کمک‌های بیشتر جامعه بین‌المللی شامل اتحادیه اروپا و واشنگتن شده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار ماه گذشته با سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، بر بعد نظامی (کمک آمریکا به لبنان) اشاره کرد و گفت که "ما داریم کمک می‌کنیم". شما (رئیس‌جمهور لبنان) مایلید شاهد چه شکل‌هایی از حمایت (آمریکا از لبنان) باشید؟

میشل عون: خوب باید گفت که آمریکا هنوز هم درحال کمک کردن است و ما هم در حال انجام کاری خارق‌العاده و خوب هستیم، چرا که در حال خلاص شدن از شر داعش هستیم و فکر می‌کنم این موضوع، خیلی خوب است. اما جامعه بین‌المللی به دولت لبنان کمک نمی‌کند و ما بیشتر از جامعه بین‌المللی در حال پرداخت هزینه برای کمک به مهاجران یا افراد بی‌خانمان در لبنان هستیم چرا که باید به آنها آب، برق و همه چیزهای دیگر برای راحت تر کردن زندگی را برسانیم. در جاهای دیگر (میزبانان مهاجران سوری) به آنها غذا می‌دهند اما ما در حال آموزش و فرستادن کودکان سوری به مدرسه هستیم. مدارس ما دو نوبت در شبانه‌روز باز هستند، یک نوبت صبح‌ها و نوبت دیگر عصرها و بیمارستان‌های ما پر هستند. همه این خدمات توسط دولت لبنان تامین می‌شود و ما با بحران‌هایی مواجه هستیم: 1- قطعا بحران اقتصادی جهانی بر اقتصاد ما تاثیر گذاشته است. 2- جنگ در دور و بر ما، دسترسی ما به کشورهای عربی را محدود کرده چرا که تنها دسترسی زمینی ما به کشورهای عربی از طریق سوریه است و ما مجبور به استفاده از هواپیما هستیم که البته این موضوع برای تبالات تجاری، موضوع مناسبی نیست و موضوع و بحران سوم، افراد بی خانمان است.

المانیتور:  در دیدارهایتان در اینجا (نیویورک) چه اولویتهای دیگری برای پرداختن و صحبت دارید؟

میشل عون: به ما کمک کنند که مهاجران به سوریه برگردند چرا که بخش‌های بزرگی از سوریه، حدود 82 تا 85 درصد سوریه،‌ با ثبات شده و حالا امن است. اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد به آنها کمک کند، به آنها در سوریه کمک کند چرا که چنین کاری مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. هزینه‌های کمک به آنها در لبنان هم کمتر خواهد بود. این چیزی است که ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم نه اینکه به ما کمک کنند بلکه به افراد برای بازگشت به منازلشان (در سوریه) کمک کنند.

المانتیور: عملیات اخیر علیه داعش در مرز لبنان-سوریه بار دیگر بحث‌ها درباره همکاری بین ارتش لبنان و حزب‌الله را زنده کرد. شما قبلا گفته بودید که تا زمانی که ارتش لبنان به اندازه کافی برای دفاع در برابر تهدیدات قوی نشده، به این موضوع که حزب‌الله سلاح داشته باشد، نیاز وجود دارد. آیا شما در آینده همکاری‌های بیشتر (ارتش و حزب‌الله) را پیش‌بینی می‌کنید و آیا شما نگران هستید که چنین موضوعی شاید تاثیر منفی روی حمایت بین‌المللی از ارتش لبنان داشته باشد؟

میشل عون: ببینید حزب‌الله یک سازمان لبنانی است که برای آزادسازی سرزمین ما از اشغال اسرائیل در سال 1985 تاسیس شد و بعدا در سال 2000 اسرائیل از لبنان عقب نشینی کرد و ما اعتقاد داشتیم که اقدامات حزب‌الله به اتمام رسیده و من (اوایل سال 2006 در مقام رئیس جنبش میهنی آزاد لبنان) با آنها (حزب‌الله) دیدار داشتم و تفاهم نامه‌ای درباره چگونگی (خلع سلاح) حزب‌الله و حفظ مذاکره برای این منظور امضا کردم اما (در تابستان) 2006 اسرائیل یک بار دیگر حمله کرد که این موضوع، وضعیت را پیچیده کرد. شما نمی‌توانید به حزب‌الله بگویید "ما مجبوریم که سازمان شما را خلع سلاح کنیم" چرا که اسرائیل در حال حمله و تحریک کردن لبنان است. همین هفته قبل آنها دو بار حمله کردند. اولین حمله، حمله به لبنان نبود بلکه از حریم هوایی لبنان به سوریه حمله کردند و بعد از آن یک حمله هوایی به صیدون کردند و پنجره‌های منازل را شکستند. آنها دیوار صوتی را شکستند.

در واقع باید گفت که حزب‌الله به یک مولفه از بحران منطقه‌ای تبدیل شده است. اگر ما بخواهیم مشکل حزب‌الله را حل کنیم باید این کار را در درون یک راه حل کلی برای بحران خاورمیانه به ویژه بحران سوریه انجام دهیم.

المانیتور: ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل ماموریت یونیفل را تمدید کرد اما نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل  تاکید کرد که یونیفل باید برای اختلال در روند اقدامات غیرقانونی و نامشروع حزب‌الله، بازرسی‌ها و گشت‌زنی‌هایش (علیه حزب‌الله) را تشدید کند. آیا شما پیش‌بینی می‌کنید چنین چیزی به عنوان موضوعی در بحث‌های آینده درباره این نیرو (حزب‌الله) باشد؟

میشل عون: یونیفل، یک نیروی نظامی برای استفاده کردن نیست بلکه آنها نیروهای ناظر هستند. ما نمی‌توانیم به آنها ماموریت نظامی و جنگی بدهیم یا به آن برای بازرسی از منازل افراد به منظور رصد اینکه آیا آنها سلاح‌هایی دارند یا نه، ماموریتی بدهیم. آنها برای نظارت بر مرزهای لبنان و اسرائیل و شمردن تعداد دفعات عبور هواپیماهای اسرائیلی از مرزهای لبنان آنجا هستند.

المانیتور: سعد حریری برای تقویت پیوندهای اقتصادی و نظامی با روسیه،‌ برای اولین بار در مقام نخست‌وزیر لبنان به مسکو سفر کرد. تقویت روابط با روسیه چطور می‌تواند به اقتصاد شما کمک کند و اینکه آیا شما در حال برنامه‌ریزی برای همکاری نظامی با روسیه برای مقابله با ستیزه‌جویان اسلامگرا هستید؟

میشل عون: در حال حاضر ما هیچ توافقی با روسیه درباره تبادل دوجانبه نداریم اما ما برای چنین کاری، در حال نشان دادن حسن نیت هستیم. به نظرم اگر من با روس‌ها ملاقات کنم، در آن زمان برای اینکه چه باید بکنیم، تصمیم خواهیم گرفت. البته این را بگویم که ما مقادیری از سلاح‌های روسی داریم و فکر می‌کنم به مهمات برای این سلاح‌ها نیاز داریم و آنها می‌توانند از این بُعد نظامی کمک کنند».

انتهای پیام/


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول