اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

فارس گزارش می‌دهد

مهر حسینی؛ آغاز ماه درس با مشق کربلایی/آیین سوگواری در بین مردمان زاگرسی

همزمان با آغاز فصل مدارس، مشق و تمرین دوباره مکتب حسینی با خط سرخ عاشورایی آغاز شد.

مهر حسینی؛ آغاز ماه درس با مشق کربلایی/آیین سوگواری در بین مردمان زاگرسی

به گزارش خبرگزاری فارس خوزستان از ایذه، امروز بوی ماه مهر طنین افکند، ماه مهر و درس، ماهی با درس‌ها و عبرت‌هایی برای نسل‌های آینده و امروز و مدارسی که با لحظات درس گشایش یافت.

امروز باز هم زمزمه درس است و عبرت گرفتن برای آینده هر نوجوان و دانش آموز این سرزمین، درس گرفتن از مکتب معلم و درس گرفتن از مکتب تاریخ و امروز چه زیباتر از گذشته درس برایمان آغاز شد.

امروز با وجود گام برداشتن کلاس اولی‌ها برای یادگیری آب و بابا، درس مکتب وفاداری و شهادت حتی برای تازه گام گذاشته‌گان در مدرسه شناخته شده است و امروز در برگی از تاریخ، تمام شیعیان و آزادی خواهان در بر سرگذشت آنچه یزیدیان زمان بر سر خاندان عصمت و فرزند پیامبر آوردند را به مرور می‌نشینند.

دیروز و شب گذشته تب و تاب آمدن محرم و ماهی که هزاران درس به مردمان سرزمین‌های دور می‌دهد کوی و برزن شهر را به خود گرفت.

 

«1، 2، 3 آزمایش می‌شود، زنجیرها رو دوتا دوتا جفت هم بذار و بشمار، طبل‌ها رو محکم کن» و صدها واژه دیگری که در صدای جوشکاری تیرهای ستون هیات کم رنگ می‌شد، همه چیز برای آمدن محرم مزین شده بود، برای سوگواری از شهادت غریبانه کاروانی که مظلومانه در تیر دشمنان به خود غلتید ولی امروز برای تمام آزادی‌خواهان جهان مشق نوشت.

همزمان با طبل‌ها و زنجیرها عزاداری در سوگ یکی از برترین انسان‌های روی زمین مراسمات دهه محرم به مانند دیگر نقاط کشور و جهان، در شهرستان ایذه آغاز شد، سرزمینی که سوگواری منحصر به فرد خود و آیین نذر و مراسمات ویژه خود را دارد.

در این بین آیین ویژه مردمان این دیار با مرثیه سرایی‌ها و مداحی عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت در شهرستان رنگ و بوی ویژه‌ای به خود می‌گیرد، اشعاری به زبان مردمان این منطقه با عزاداری‌های مربوط به مردمان این سرزمین شور حسینی را به نمایش می‌گذارد.

در این ایام رسوم مختلف عزاداری برای سنین مختلف از نشانه‌ها و داشته‌های محرمی مردمان این منطقه است، رسم گهواره گردانی یا «تهده گردانی» و در دست گرفتن گهواره کودکان به یاد حضرت علی اصغر(ع) از رسوم ویژه مردم شهرستان ایذه و قوم بختیاری به حساب می آید.


عزاداری محرم در ایذه


عزاداری محرم در ایذه


عزاداری محرم در ایذه


دمام ها / عزاداری محرم در ایذه

 

گره زدن به علم و حمل آن برای تمسک جستن به اهل بیت(ع) و پخش نذورات در این ایام از اقداماتی است که مردم این نقطه از استان خوزستان در میان خود دارند.

نوحه حسن-حسین از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین نوحه‌های مردم شهرستان ایذه به حساب می آید که از دیرباز در بین مردم این شهرستان وجود داشته و در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم توسط هیات‌های عزاداری خوانده می‌شد.

با این وجود، مردم این شهرستان به مانند سایر مردم کشومان در شب ها و روزهای سوگواری امام حسین (ع) با آیین ویژه خود و شکوه بی مثال به عزاداری می‌پردازند.

=======================

گزارش و عکس: وحید اورکی

=======================

انتهای پیام/72026/الف30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول