چکیده
امروزه عقلانی شدن ساختار جوامع نوین موجب تقلیل کارایی اشکال مستقیم قدرت شده است. در این راستا اتخاذ راهبردهای غیر مستقیم اقناعی و از آن جمله « نفوذ اجتماعی»، به عنوان یکی از اثربخشترین ابزارها به شمار میآید. این راهبردها با برخورداری از وصف پویندگی، متناسب با مقتضیات هر برهه تنوع مییابد. انتزاع مفهوم نفوذ اجتماعی از رهگذر بازخوانی روشهای زمامداری امام علی(ع)، تجلیگر الگوی تأثیرگذاری در حوزه ارزشهای انسانی و اجتماعی میباشد. مقاله حاضر پژوهشی میان رشتهای با هدف واکاوی راهبردهای نفوذ اجتماعی در جهت ترویج روابط اجتماعی هم سطح و پرهیز از برتریجویی، بر اساس خطبه قاصعه است. یافتههای این تحقیق نشان داد که در این خطبه از رهگذر ارائه شواهد تاریخی، معرفی گروههای مرجع مثبت و منفی در جهت تغییر، تصویرپردازی هنری، بصیرت افزایی، تولید تعهد اجتماعی و اثرگذاری آوایی به مثابه راهبردهایی در جهت نفوذ اجتماعی استفاده شده است.
کلیدواژه ها: نفوذ اجتماعی؛ نهجالبلاغه؛ خطبه قاصعه؛ تکبر؛ برتری جویی
نویسنده:
مرضیه محصص: عضو هیأت علمیدانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات و ادیان
فصلنامه پژوهش های نهج البلاغه - دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 48، بهار 1395.