اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام حسینی‌یمین:

بنی‌امیه تفکر زنده در طول تاریخ است/ مداح موظف به پیوند قلب مؤمنان با مظلومیت امام حسین(ع)‌ است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز همان جریان و تفکری که امام را به شهادت رساندند وجود دارد و همان جریان اکنون عمل قاتلان امام را تأیید می‌کنند.

بنی‌امیه تفکر زنده در طول تاریخ است/ مداح موظف به پیوند قلب مؤمنان با مظلومیت امام حسین(ع)‌ است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌ صبح امروز حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین در هیأت انصارالشهداء حسینیه امام(ره) در تکمیل مباحث «عاشورا و مهدویت» با طرح این سؤال که آیا یالثارات‌الحسین (ع) در روایات آمده است، اظهار کرد: امام صادق (ع) در بحارالانوار‌ می فرمایند: «مردانی دور امام زمان را می‌گیرند که قلب‌هایشان مانند تکه‌های آهن است و رو به شهادت می‌آورند و دوست دارند در این راه کشته شوند و شعار آنها یالثارات الحسین است.»

وی به جملاتی از دعای ندبه اشاره کرد و افزود: در این دعا می‌خوانیم که امام زمان(عج)‌ فقط انتقام امام حسین(ع)‌ را نمی‌گیرد بلکه انتقام همه انبیا، ابنای انبیا و اوصیای انبیا که به شهادت رسیده‌اند را نیز می‌گیرند، اما وجه بارز و برتر آن از قاتلین سیدالشهدا(ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امروز همان جریان و تفکری که امام را به شهادت رساند و عمل قاتلان امام را تأیید می‌کند وجود دارد، اضافه کرد: زیارت عاشورا یک زیارت راهبردی بوده و در فرازی از این زیارت می‌خوانیم «فَلَعَنَ اللَّه آلَ زِیَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ» (پس خدا لعنت کند آل زیاد و آل مروان) «وَ لَعَنَ اللَّه بَنِی أُمَیَّةَ قَاطِبَةً» (و خدا لعنت کند تمام بنی امیه).

وی با طرح این سؤال که چرا برای مروان و زیاد «آل» به کار رفته و برای امیه کلمه «بنی»، گفت: «آل» با «بنی» متفاوت است و همانگونه که در آیات قرآن هم کلمه «بنی» برای اسرائیل به کار رفته و کلمه «آل» برای حضرت یعقوب و حضرت ابراهیم.

حسینی‌یمین با بیان اینکه از آیات و تفاسیر اینگونه برداشت می‌شود که بنی برای معرفی  یک تشکل و حزب است و این نشان می‌دهد که امیه یک جریان و تشکل با اهداف و تفکر خاص بوده است.

وی در پاسخ به این شبهه که آیا در جمله‌ای از زیارت عاشورا وقتی کلمه قاطبه برای بنی‌امیه استفاده شده، همه بنی‌امیه ناسالم و بد بوده‌اند و یک فرد درستی در میان آنها نبوده، خاطرنشان کرد: «بنی» در اینجا به سبب انتساب صلبی به امیه نیست بلکه به سبب انتساب به یک حزب و جریان است که افرادی آن حزب و تفکر آن را قبول دارند و در این زیارت عاشورا لعنت بر همان حزب است.

این استاد حوزه و دانشگاه به مطالبی از شهید مطهر در کتاب حماسه حسینی اشاره و اظهار کرد: شهید مطهری در کتاب خود آورده‌ بنی‌امیه تنها یک نژاد نبودند بلکه طرز کارشان شبیه یک حزب بود و نظیر یهود در نسل ما و برداشت شهید این است که تشکیلات آنها حزبی و با تفکراتی خاص است و امام زمان(عج) باید از جریان بنی‌امیه که همان یهود است انتقام بگیرد.

وی با بیان اینکه شبهه دیگری به وجود می‌آید که حال، عده‌ای در سال 60 امام را کشتند آیا باید عده‌ای دیگر در آخرالزمان مجازات شوند، گفت: برای پاسخ به این شبهه می‌توان به واقعه  مرصاد در سال 67 بعد از پذیرش قطعنامه 589 توسط امام(ره)‌  اشاره کرد که امام حکم داد کسانی که در زندان بر سر موضع نفاق خود و پیروی از منافقین پافشاری کرده محارب و محکوم به اعدام هستند.

استاد حوزه و دانشگاه به چرایی حکم امام پرداخت و ادامه داد: این سؤال دو علت دارد یک اینکه در بحث حقوقی، کنوانسیون 2002 که برای جرایم سازمان یافته است، بحثی وجود دارد که وقتی سازمانی جرمی مرتکب شده سازمان مجرم است و باید به مجازات برسد.

وی اضافه کرد:  مثلاً دو نفر منافق سوار موتور هستند و یک نفر بمب را  به ماشین دانشمند ایرانی چسبانده و باعث شهادت وی شده آیا فقط همان فرد بمب‌گذار مجرم است؟ خیر ای نطور نیست بلکه طبق این قانون همه کسانی که در این قتل سهم داشته‌اند مجرمند و باید مجازات شوند و این یک بحث عقلانی است.

حسینی‌یمین، علت دیگر را خطبه‌های 171 و 192 امیرالمؤمنین دانست و بیان کرد: امام به ناقه حضرت صالح اشاره کرده و می‌فرماید یک نفر شتر را در قوم ثمود کشت اما خدا همه را مجازات کرد و خدا در قرآن جواب می‌دهد که چون بقیه افراد به کشتن شتر راضی بودند و اعتراض نکردند پس مجرم و در قتل ناقه شریک هستند و باید مجازات شوند.

وی با بیان اینکه حال همین جریان یهود که ادامه‌دهنده امیه هستند و عمل و تفکر آنها را قبول دارند قاتلین امام محسوب شده و امام برای انتقام از آنها ظهور می‌کند، یادآور شد: حتی امام حسن عسکری می فرماید:‌ «‌...لعنت بر قاتلین حسین بر محبین قاتلین حسین و ناصرین قاتلین حسین.»

این استاد حوزه و دانشگاه به برگزاری پرشور و با معرفت مجالس عزاداری حسینی برای زنده نگه داشتن حس انتقام توسط شیعیان تأکید و تصریح کرد: این بغض‌ها و گریه‌ها حس انتقام از جریان حزب‌الشیطان را زنده نگه می‌دارد.

وی در ادامه با طرح سؤالی دیگر که آیا مداح باید تاریخ را برای مردم بخواند یا مکلف به تاریخ نیست؟ گفت: مداح و روضه‌خوان کارش خواندن تاریخ نیست ولی باید با مستندات تاریخی روضه‌خوانی کند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه مداح وظیفه دارد قلب افراد را به مظلومیت امام حسین(ع)‌ گره بزند، افزود: مداح باید برای گریه، فضاسازی کند و حتی مراجع تقلید گفته‌اند اگر مداحی از منبعی که خیلی قوی نبوده اما مخالف شریعت و جریان حق نیست  بخواند اشکالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما مخالف دروغ خواندن توسط مداحان هستیم و هر کجا چنین عملی را ببینیم از باب نهی از منکر وارد می‌شویم.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول