اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با راه‎اندازی قطار کانتینری چین

6 قطار تا پایان سال میلادی از کریدور ریلی اینچه‎برون وارد کشور می‎شود

معاون بهره‎برداری و سیر و حرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی با اشاره به لزوم توسعه خطوط ریلی گفت: با راه‎اندازی قطار کانتینری چین 6 قطار تا پایان سال میلادی از کریدور ریلی اینچه‎برون وارد کشور می‎شود.

6 قطار تا پایان سال میلادی از کریدور ریلی اینچه‎برون وارد کشور می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابراهیم محمدی عصر امروز در حاشیه مراسم ورود نخستین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچه‎برون در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تکالیفی که بر اساس برنامه‎های توسعه‎ای در حوزه راه‎آهن پیش‎بینی شده حمل 3 میلیون ترانزیت را در برنامه داریم که خوشبختانه نسبت به سال قبل که یک میلیون و 230  هزار تن بود امسال بیش از 60 درصد رشد داشتیم.

وی تصریح کرد: ما نیاز به رشد صددرصدی ترانزیت برای دستیابی به برنامه داریم، یکی از محورهای اصلی که باید کریدور ترانزیتی فعال شود تا به برنامه دست پیدا کنیم کریدور مرز اینچه‎برون در راستای کریدور شمال-جنوب است که در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادیم.

معاون بهره‎برداری و سیر و حرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی افزود: بر اساس مذاکراتی که تقریبا طی چهار ماه گذشته در اجلاس چهارجانبه چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در آلماتی عشق‎آباد و تهران داشتیم توافق کردیم این قطار با نرخ کانتینر بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان انجام شود و با معافیتی که دولت چین برای حمل قطار کانتینر تا مرز چین به قزاقستان داده این قطار عبور کند.

محمدی با اشاره به استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار برای انجام صادرات محصولات افزود: بر اساس تفاهم انجام‌شده 6 قطار دیگر از نقطه مرزی اینچه‎برون وارد کشور خواهد شد و کانتینرهای یخچال‎دار قرار است برای حمل محصولات کشاورزی فعال شود، بار تامین شده از استان اصفهان برنامه‎ریزی شده که به صورت ریلی در اینجا بارگیری می‎شود.

وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم این کریدور را با ارتباط به مسیر ترکمنستان، قزاقستان و روسیه از سمت شرق چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران فعال کنیم یقینا این کریدور یکی از کریدورهای پر وزن و ارزان‎قیمت کریدور شمال-جنوب است.

معاون بهره‎برداری و سیر و حرکت راه‎آهن جمهوری اسلامی افزود: باری که از چین با این قطار ترکیبی حمل شد با مشکلاتی مواجه و پنج روز دیرتر از زمانبندی مقرر وارد شد که این تاخیر باعث شد بار سه هفته دیرتر به ایران برسد در مقابل حمل دریایی که بیش از 30 روز زمان می‎برد واقعا حائز توجه و تقدیر است.

محمدی بیان کرد: حمل ترانزیت ریلی با قیمت پایین‎تر و امنیت کامل حمل انجام می‎شود لذا ما تلاش داریم که این کریدور را فعال کنیم با این خبر خوش برای مرز اینچه‎برون که بر اساس تفاهمی که صورت گرفته 6 قطار دیگر از منطقه اینچوان چین تا پایان سال میلادی از مسیر اینچه‎برون عبور خواهد کرد.

وی گفت: انتظار ما این است که دستگاه‎های اجرایی حمایت لازم را داشته باشند، حمایت‎های گمرکی برای حمل ریلی کالا مورد توجه قرار بگیرد، ترانزیت می‎تواند علاوه بر توسعه پایانه‎های مرزی باعث امنیت‎زایی شود، در حوزه آمایش سرزمینی در توزیع امکانات در پهنه کشور کمک می‎کند و می‎تواند بخش جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.

به گفته محمدی؛ یک تن کالا از مرز شمالی تا مرز جنوبی کشورمان عبور می‎کند که این مهم تقریبا 40 فرانک سوئیس بر اساس تعرفه‎های بین‎المللی برای ما درآمدزایی دارد.

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول