به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابراهیم محمدی عصر امروز در حاشیه مراسم ورود نخستین قطار کانتینری چین به ایران از طریق کریدور ریلی اینچهبرون در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تکالیفی که بر اساس برنامههای توسعهای در حوزه راهآهن پیشبینی شده حمل 3 میلیون ترانزیت را در برنامه داریم که خوشبختانه نسبت به سال قبل که یک میلیون و 230 هزار تن بود امسال بیش از 60 درصد رشد داشتیم.
وی تصریح کرد: ما نیاز به رشد صددرصدی ترانزیت برای دستیابی به برنامه داریم، یکی از محورهای اصلی که باید کریدور ترانزیتی فعال شود تا به برنامه دست پیدا کنیم کریدور مرز اینچهبرون در راستای کریدور شمال-جنوب است که در این زمینه اقدامات زیادی انجام دادیم.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی افزود: بر اساس مذاکراتی که تقریبا طی چهار ماه گذشته در اجلاس چهارجانبه چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در آلماتی عشقآباد و تهران داشتیم توافق کردیم این قطار با نرخ کانتینر بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان انجام شود و با معافیتی که دولت چین برای حمل قطار کانتینر تا مرز چین به قزاقستان داده این قطار عبور کند.
محمدی با اشاره به استفاده از کانتینرهای یخچالدار برای انجام صادرات محصولات افزود: بر اساس تفاهم انجامشده 6 قطار دیگر از نقطه مرزی اینچهبرون وارد کشور خواهد شد و کانتینرهای یخچالدار قرار است برای حمل محصولات کشاورزی فعال شود، بار تامین شده از استان اصفهان برنامهریزی شده که به صورت ریلی در اینجا بارگیری میشود.
وی گفت: تلاش ما این است که بتوانیم این کریدور را با ارتباط به مسیر ترکمنستان، قزاقستان و روسیه از سمت شرق چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران فعال کنیم یقینا این کریدور یکی از کریدورهای پر وزن و ارزانقیمت کریدور شمال-جنوب است.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی افزود: باری که از چین با این قطار ترکیبی حمل شد با مشکلاتی مواجه و پنج روز دیرتر از زمانبندی مقرر وارد شد که این تاخیر باعث شد بار سه هفته دیرتر به ایران برسد در مقابل حمل دریایی که بیش از 30 روز زمان میبرد واقعا حائز توجه و تقدیر است.
محمدی بیان کرد: حمل ترانزیت ریلی با قیمت پایینتر و امنیت کامل حمل انجام میشود لذا ما تلاش داریم که این کریدور را فعال کنیم با این خبر خوش برای مرز اینچهبرون که بر اساس تفاهمی که صورت گرفته 6 قطار دیگر از منطقه اینچوان چین تا پایان سال میلادی از مسیر اینچهبرون عبور خواهد کرد.
وی گفت: انتظار ما این است که دستگاههای اجرایی حمایت لازم را داشته باشند، حمایتهای گمرکی برای حمل ریلی کالا مورد توجه قرار بگیرد، ترانزیت میتواند علاوه بر توسعه پایانههای مرزی باعث امنیتزایی شود، در حوزه آمایش سرزمینی در توزیع امکانات در پهنه کشور کمک میکند و میتواند بخش جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود.
به گفته محمدی؛ یک تن کالا از مرز شمالی تا مرز جنوبی کشورمان عبور میکند که این مهم تقریبا 40 فرانک سوئیس بر اساس تعرفههای بینالمللی برای ما درآمدزایی دارد.
انتهای پیام/ج/