اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت

کاهش هزینه‌های سلامت طی دو سال گذشته/ گروه‌های پر خطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طی دو سال گذشته، پس از طرح تحول سلامت 910 هزار نفر تحت مراقبت و حمایت قرار گرفتند تا با هزینه‌های کمرشکن درمانی مواجه نشوند.

کاهش هزینه‌های سلامت طی دو سال گذشته/ گروه‌های پر خطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: در سال 94، هر خانواده شهری به طور متوسط 26 میلیون و 239 هزار تومان در سال هزینه کرده است که 23.8 درصد آن هزینه‌های خوراکی و 76.2 درصد آن هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

وی تصریح کرد: از این مقدار حدود یک میلیون و 912 هزار تومان به بحث هزینه‌های بهداشت و درمانی پرداختی از جیب مربوط بوده است. 

حریرچی ادامه داد: هر خانواده متوسط شهری در ماه 2 میلیون و 188 هزار تومان هزینه می‌کند که 46 هزار و 100 تومان هزینه بهداشت و درمان هر نفر است. 

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه ارقامی نظیر 159 و 49 هزار تومان ارقام زیادی برای بحث درمان به نظر نمی‌رسد، گفت: همین پرداختی‌ها باعث ایجاد محدودیت‌های مالی برای خانواده‌های متوسط می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 90 و 91 خانواده‌ها با هزینه‌های کمرشکن درمان مواجه بودند که در سال 94 و 95، این آمار 57 درصد کاهش یافته است. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در 30 سال گذشته هیچگاه شاهد کاهش پیدا کردن این عدد نبوده‌ایم اما در سال 94 و 95 حدود 455 هزار نفر کمتر درگیر هزینه‌های کمرشکن سلامت شدند و توانستند هزینه‌های ترجیحی خود را انجام دهند.

حریرچی ادامه داشت: طی گذشته دو سال پس از طرح تحول سلامت 910 هزار نفر تحت مراقبت قرار گرفتند تا با هزینه‌های کمرشکن درمانی مواجه نشوند. 

وی تصریح کرد: هزینه‌های کمرشکن سلامت باید به زیر یک درصد برسد که ما تا رسیدن به این رقم فاصله طولانی داریم. 

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت:  همچنین در کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت در 20 سال گذشته موفق نبوده‌ایم. راه اصلی برای رسیدن به این هدف اول کنترل هزینه‌های سلامت و صرفه‌جویی در این حوزه و نیز کاهش پرداختی از جیب مردم است. برای کاهش پرداختی از جیب مردم هم باید بیمه‌ها و هم دولت سهم خود را در تامین بودجه حوزه سلامت افزایش دهند و هم مردم باید کنترل بیشتری در هزینه‌های پرداختی خود در حوزه سلامت باید انجام دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حکم ابلاغی رییس جمهور به وزیر بهداشت، گفت: در این حکم 8 اولویت عمومی برای تمام وزارت‌خانه‌ها و 9 اولویت تخصصی برای وزارت بهداشت وجود دارد. برخی از اولویت‌های عمومی نیز اثرات مستقیم بهداشتی درمانی دارد.

در حوزه سلامت خدمتی نباید ارائه شود مگر اینکه فقرا از آن بهر‌ه‌مند شوند

به گفته وی، اقدام مهم هاشمی در دوره گذشته این بود که اداره سه معاونت اصلی وزارتخانه را به افراد غیر پزشک واگذار کرد که در زمینه تعارض منافع اقدام مناسبی بود و تجربه مدیریتی به حوزه سلامت وارد شد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به این‎که تمام مراکز سلامت و تمام افرادی که در هر سطحی مشغول به فعالیت هستند، برای سلامت مردم کار می‌کنند، افزود: برای ما اصل مردمند، بیمارستان‌ها وجودشان برای مردم است. این‌که برخی کارکنان پشت میز نشستند و مردم باید خم شوند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، مغایر مشتری‌مداری است.
حریرچی عنوان کرد: در حوزه سلامت خدمتی نباید ارائه شود مگر اینکه فقرا از آن بهر‌ه‌مند شوند، افراد ویژه ما فقرا و محرومین هستند.

در حوزه بهداشت و پیشگیری از ظرفیت بخش خصوص استفاده شده است

وی حفاظت از محیط زیست را ‌اولویت چهارم رییس جمهور دانست و ادامه داد:  مصرف سوخت در حال افزایش است، باید به کمک افزایش قیمت، گسترش حمل و نقل عمومی و فرهنگ‌سازی پیاده‌روی این موضوع اصلاح شود و باید پیوست سلامت داشته باشیم.
به گفته قائم مقام وزیر بهداشت، در حوزه بهداشت و پیشگیری از ظرفیت بخش خصوص استفاده شده و یکی از اقدامات اصلی معاونان ما عملیاتی سازی پرونده الکترونیک سلامت است.

توجه به حضور زنان در وزارت بهداشت

حریرچی دیگر اولویت ریاست جمهوری را حضور زنان در مقام‌های ستادی خواند و بیان کرد: ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ابتدای دولت به عهده یکی از بانوان گذاشته شد و در آینده‌ای نزد‌یک یکی دیگر از معاونان وزارت‌خانه از میان خانم‌ها انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: اولویت بخشیدن به بهداشت، توجه به سطح‌بندی خدمات تشخیصی و سطح‌بندی خدمات بر اساس نظام ارجاع، از جمله تاکیدات ریاست جمهوری است. پروژه نظام ارجاع برد برد است اما نیاز به صبوری مردم دارد. از طرفی در این دوره باید دولت را کوچک‌تر کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت ععنوان کرد: هدفمندی و همپوشانی در سیستم بیمه‌ای نیازمند بررسی دارد. حمایت در نظام بیمه‌ای باید هدفمند شود. کسی که قادر به پرداخت فرانشیز بیش‌تری است، نباید دریغ کند.

به گفته حریرچی، بازطراحی ساختار آموزش پزشکی بر اساس روند و ابر روندهای جهانی از دیگر بندهای ابلاغی ریاست جمهوری است.

وی ادامه داد: در زمینه ارتقا صنایع مرتبط دارویی و تجهیزات پزشکی، موفقیت‌های بزرگی داشتیم. چند دهه پیش درصدهای اندکی از سهم بازار دارویی حاصل می‌شد، برای توسعه این صنعت باید به طرف صادرات پیش برویم و بازار منطقه را تامین کنیم. به‌رغم این‌که صادرات دو برابر شده و در حدود 100 میلیون دلار است، اما باید از واردات بیش‌تر شود. با توجه به استعدادهای ویژه، برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات گیاهی و به‌روز رسانی توریسم درمانی در دستور کار است.

حریرچی با اشاره به اتفاقات و شایعه‌ پراکنی‌های حوزه طب اسلامی، افزود: اقدام اصلی روشنگری مردم است، ما در هر مورد خلاف کوتاه نمی‌آییم. بررسی می‌کنیم تا سامانه‌ای برای گزارشات مردمی راه‌اندازی کنیم.

گروه‌های پر خطر واکس آنفلوآنزا تزریق کنند

از هفته‌های آینده به فصل شیوع آنفلوآنزا نزدیک می‌شویم. تزریق معمولا باید اواخر شهریور و ابتدای مهر انجام شود که برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود، همچون افراد بالای 65 سال، زنان باردار، بیماران قلبی ریوی، مبتلایان به دیابت پیشرفته و سرطان، مبتلایان به نارسایی کلیه و کبد و برخی بیماران که مشکلشان سبب بروز بروز نقص ایمنی می‌شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول