اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

درک اشتباه محمدرضا پهلوی از لیبرالیسم و دموکراسی

پرویز راجی یکی از رجال پهلوی گفت: به عقیده من شاه واقعاً نتوانسته در ذهن خود تفاوت بین دو جریان لیبرالیسم و دموکراسی نوع غربی را تشخیص دهد. چون در لیبرالیسم هرگز جایگاهی برای ساواک و یا مطبوعات سانسور شده وجود ندارد.

درک اشتباه محمدرضا پهلوی از لیبرالیسم و دموکراسی

خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: در کتاب پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، ترجمه: ح.ا.مهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول: 1364، ص 237 آمده است. رأس ساعت نه و نیم خودم را به وزارت دربار رساندم. در اطاق افسانه نشسته بودم که هویدا همراه ملاقات کنندگانش وارد اطاق شد تا آنها را بدرقه کند،‌ و بعد هم مرا با خود به دفتر کارش برد.

هویدا پس از اینکه درهای مضاعف اطاقش را محکم بست،‌ روی مبل راحتی نشست و پرسید:‌ «خوب چطور بود؟» در جوابش، ماحصل گفت و شنودم با شاه را بیان کردم و در خاتمه نیز با اشاره به مصاحبه‌ای از شاه که پریروز توسط بی‌بی‌سی پخش شده بود، ‌این‌طور نتیجه گرفتم که: «به عقیده من شاه واقعاً نتوانسته در ذهن خود تفاوت بین دو جریان لیبرالیسم و دموکراسی نوع غربی را تشخیص دهد. چون در لیبرالیسم هرگز جایگاهی برای ساواک و یا مطبوعات سانسور شده وجود ندارد. و دموکراسی نوع غربی هم به شکلی است که در ایران با شرائط و نیازهای فعلیش اصولاً‌ قابل اجرا نخواهد بود...»"1.

منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول