اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان:

روزانه ۴۲۵ تن زباله در همدان توليد مي‌شود/ سرانه تولید زباله برای هر نفر ۷۰۰ گرم است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با بیان اینکه روزانه ۴۲۵ تن تولید زباله در همدان داریم،‌ گفت: سرانه تولید زباله برای هر نفر ۷۰۰ گرم است که باید تلاش کنیم این میزان را به ۳۰۰ گرم برای هر نفر برسانیم.

روزانه ۴۲۵ تن زباله در همدان توليد مي‌شود/ سرانه تولید زباله برای هر نفر ۷۰۰ گرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان کامران گردان پیش از ظهر امروز در جلسه کمیسیون خدمات شهری با تأکید بر اینکه بحث تفکیک زباله باید از مبدأ محقق شود، اظهار کرد: در صورت تحقق این امر اقتصاد مقاومتی محقق شده و باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی بابیان اینکه روزانه ۴۲۵ تن تولید زباله در همدان داریم، گفت: سرانه تولید زباله برای هر نفر ۷۰۰ گرم است که باید تلاش کنیم این میزان را به ۳۰۰ گرم برای هر نفر برسانیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بیان کرد: در دنیا به بحث آموزش شهروندی پرداخته شده و امسال نیز در همدان در ادامه اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته آموزش شهروندی را شروع کردیم.

وی با تأکید بر اینکه آموزش شهروندی نیازمند ایجاد تغییراتی است که گاهی موجب مقاومت‌هایی می شود، افزود: آموزش شهروندی باید از سنین کودکی و توسط کارشناسان و اهل فن انجام شود.

گردان با بیان اینکه در صورتی که بحث آموزش شهروندی در جامعه تعمیم و مشارکت مردمی را جلب کنیم هزینه جمع‌آوری کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در صورت تحقق این امر حتی امکان جمع‌آوری زباله به یک نوبت در روز نیز می‌رسد.

وی با اشاره به مطالعه طرح ارائه شده پسماند، ادامه داد: یکسری اصول از جمله تأمین آگاهی‌ها و مهارت‌های شهروندان، زمینه‌سازی مشارکت اجتماعی، شفاف‌سازی حقوق متقابل شهروندان و شهرداری، زمینه‌سازی گسترش اخلاق اجتماعی، زمینه‌سازی محیط شهری به عنوان مظهر شهری و زمینه سازی استفاده عادلانه محیط شهری برای رفع نیازها نیز در طرح در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: در منطقه پردیس منطقه 2 با وجود آموزش ها و کم کردن باکس‌ها مردم به جای همراهی شاهد عدم همراهی و گذاشتن زباله در اماکنی از این منطقه هستیم؛ صدا و سیما نیز به جای فرهنگسازی در این خصوص با فیلمبرداری از این وضعیت به عنوان ضعف یاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش‌ها باید مبتنی بر اصول دینی و روانشناسی باشد، یادآور شد: آموزش شهروندی در گروه سنی کودکان باید بیشتر اثرگذار باشد و در بحث مدارس اقداماتی در آموزش شهروندی صورت گیرد.

گردان با بیان اینکه مشارکت شهروندان باید در تفکیک زباله و تولید زباله به‌کارگیری شود، تأکید کرد: با آموزش شهروندی باید بحث پسماند و تفکیک زباله نهادینه شود.

وی با یادآوری اینکه همدان شهری توریستی است که باید به سمت شهر پایدار حرکت کند، گفت: به منظور تحقق این امر باید اقدامات و کمک‌ها در نظافت و نگهداری شهر انجام شود؛ البته در این خصوص چهار قدم جلو هستیم که به وضع موجود قانع نیستیم و باید یک قدم جلوتر بیافتیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه اگر بر این منوال در کشور مبنا را بر آموزش بگذاریم هیچوقت صرف آموزش موفق نخواهیم بود، اظهار کرد: فرهنگ ناظر بر ایجاد رفتار است نه فقط ایجاد یک جرقه در ایجاد رفتار موثر باشد.

اکبر کاووسی‌امید با تأکید بر اینکه باید به دنبال ایجاد رفتار باشیم، افزود: معاونت فرهنگی شهرداری، خدمات شهری شهرداری و مدیریت سازمان پسماند به تنهایی نمی‌توانند ایجاد رفتار کنند بلکه باید هر یک با ارائه برنامه‌های خود در یک پک کامل فرهنگ‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد رفتار با کار در مدرسه صورت می‌گیرد و این تنها راهکار است، بیان کرد: در این کار طی یک فرآیند حداقل دو ساله می‌توانیم به نتیجه برسیم، کار فرهنگی نیاز به زمان دارد؛ شهرک الوند را به عنوان نمونه و پایلوت کار فرهنگ‌سازی با ارائه بسته مذکور آموزش شهروندی داشته باشیم.

انتهای پیام/89039/  30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول