اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

مسعود یارضوی

و اینک «جواسیس اصطلاحی»...

از حوالی ۵ سال قبل تحلیل‌هایی در قبال پرونده «برجامِ روحانی» ارائه شد که حضور «جواسیس اصطلاحی» در این پرونده را پیش‌بینی کرده بودند. فازهای بعدی این تحلیل‌ها چیست؟!

و اینک «جواسیس اصطلاحی»...

_حوالی 5 سال قبل که زمزمه‌های حصول یک «توافق نهایی» میان رئیس‌جمهور روحانی و آمریکا یا همان کشورهای 5+1 جدی‌تر شد،‌ با تحلیل‌هایی که داشتیم، مشخص بود در قبال این زمزمه‌ها 4 اتفاق رخ خواهد داد:

اول: آقای روحانی یقیناً به توافق مورد نظر خود با غرب خواهد رسید.

دوم: این توافق حاوی هیچ دستاورد ملموسی برای مردم نخواهد بود و از قِبَل آن هیچ تحریمی کارایی هم لغو نخواهد شد.

سوم: از درون رحم این توافق چند «شبهِ موسویان» یا «جواسیس اصطلاحی» کشف می‌شود.

و چهارم: این توافق یقیناً بصورت رسمی خواهد شکست.

***

بدیهیست که امروز و با گذشت چند سال از عمر «برجام روحانی» فازهای یکم و دوم تحلیلی که ارائه شد و برگ‌هایی از آن نیز با وسعت نظر و نگاه دانشی مدیران خبرگزاری فارس منتشر گردید؛ به رأی‌العین وقوع یافته‌اند و برای جلوگیری از اطاله کلام به اثبات آشکار آنها نمی‌پردازم.

و اما فاز سوم و صید شبه‌موسویان‌ها از درون توافق...

این فاز هم با دستگیری یک عضو تیم مذاکره‌کننده به عنوان جاسوس و صدور حکم 5 سال زندان برای او وارد مراحل تکمیل خود شده است.

نکته آنجاست که از 5 سال قبل که به وجود چنین افرادی در تیم مذاکره اشاره داشتیم، تعمداً از عبارت «شبهِ موسویان‌ها» استفاده کردیم نه جاسوس!

از آنرو که بر اساس آنالیزهای ما، دشمن و طرف‌های آنسوی میز مذاکره، برای اخذ توافقی با فرم و محتوای برجام امروزین، نیازی به جواسیس مواجب‌بگیر با ارتباطات مخفی و اعمال مجرمانه‌ی عینی نداشتند.

از طرفی تغییر مفاهیم مرتبط با جاسوسی هم به این انگاره کمک می‌کرد که اکنون امید دشمن به کسانی خواهد بود که اصطلاحاً «نزده می‌رقصند...!»

آدمهایی مرعوب و با حسّ کرنش در مقابل هژمونی غرب و علی‌الخصوص آمریکا، که فقط به اندکی راهبری نامحسوس نیاز دارند تا مفاهیم مورد نظر دشمن را در یک سیستم، در یک توافق و یا در هر چیز دیگری پیاده‌سازی کنند.

انتخاب عبارت «شبه‌موسویان‌ها» همچنین از آنرو بود که نمی‌شد این افراد بروز یافته در تحلیل 5 سال قبل را علی‌الاطلاق «جاسوس» نامید. شاهد مثال آنکه هنوز هم کسانی (مثل علی‌اکبر صالحی) در انجام عمل جاسوسی توسط حسین موسویان تردید دارند و اگر نبود بیانیه معروف وزارت اطلاعات درباره مجرم بودن موسویان، شاید تاریخ و آیندگان بعدها قضاوت دیگری درباره موسویان می‌داشتند.

در واقع برای ما سخت بود که قبل از وقوع رخداد، از وجود آدم‌ها و جریاناتی حرف بزنیم که خبر دریافت 70 هزار دلار پول کاخ سفید توسط آنها برای ترویج برجام منتشر می‌شود و کسی هم به لحاظ قانونی شاید توان اطلاق جاسوس یا عمل مجرمانه به این رخداد را ندارد!

ماجرا البته بعدها و هنگامیکه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از عبارت «جاسوس اصطلاحی» در قبال حسین موسویان استفاده کرد نیز جالب‌تر شد.

او گفته بود که اطلاق لفظ جاسوس به موسویان محل مناقشه بوده و برای همین از عبارت «جاسوس اصطلاحی» استفاده شده است.

هرچه بود اما این قصه پر غصه هم‌اکنون وارد فاز آخر خود شده و عمل مجرمانه یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اثبات شده است.

اینکه احتراز دارم از بابت بیان اتمام فاز سوم از آنروست که آنالیزها می‌گوید قضیه ابعاد دیگری هم دارد. خصوصاً اینکه قرار است چند نفر دیگر نیز در ماجرای برجام احضار شوند و برخی سؤال‌ها در قبال گفته‌های مقامات آمریکایی مرتبط با مذاکرات نیز بی‌پاسخ مانده است.

از باب اثبات ریاضی و پس از توضیحات بالا، تنها یک فاز دیگر از آن تحلیل 4 گانه باقی می‌ماند و آن «شکست رسمی برجام» است.

مسئله‌ای که این روزها وارد ادبیات شخص آقای ظریف نیز شده است و یا مثلاً علی‌اکبر صالحی درباره آن گفته است: «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»!

صد البته بدیهیست که هیچکس نباید از بابت تفرّس و پیش‌بینی روزهای سخت برای یک دولت و یک رئیس‌جمهور شادمان باشد و اثبات تحلیل هم به معنی شادمانی نیست.

نکته ولی آنجاست که اگر هریک از گام‌های این تحلیل ارائه شده در 5 سال قبل، پیش از وقوع و به‌موقع، مورد اقتراح و توجه آنان که باید! قرار می‌گرفت، حکماً فرصت‌های کمتری از کشور اتلاف می‌شد و رنج‌های کمتری شامل حال می‌شد.

اکنون یک فاز دیگر از پرونده تحلیلی پیرامون برجام که در ابتدای متن به آن اشاره شد، باقی مانده که اگرچه وقوع آن به لحاظ ریاضی حتمی به نظر می‌رسد اما با اقتراح پیرامون آن و توجه به مبانی‌اش می‌توان با شرایط ایمن‌تر و بهتری وارد فضای تحقق آن شد...

***

خداوند متعال در قرآن مجید و در آیات 70 و 71 سوره احزاب می‌فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا ﴿٧٠﴾ یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا﴿٧١﴾»

ای مؤمنان! از خداوند [اطاعت کرده، و از محرّماتش] بپرهیزید، و سخنِ استوار و درست بگویید «70» تا [خداوند] اعمالتان را برایتان [از برکت اطاعت از خدا و پرهیز از محرّمات] اصلاح کند، و گناهانتان را بیامرزد، و هر که از خدا و رسولش اطاعت کند یقیناً به کامیابی بزرگی دست یافته است «71»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول