اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  سیاست و امنیت

حسن مجیدی، مهدی پیروز فر

دین و دولت در اندیشه فتح الله گولن براساس چارچوب تحلیلی اسپرینگز

این مقاله درصدد است تا چهارچوب تحلیلی چهارمرحله ای اسپرینگز را بر گولن منطبق کرده و مشاهدات ،مساله شناسی ،آرمان شهرسازی و راه حل های او برای رسیدن به جامعه مطلوب را مورد مطالعه قرار دهد.

دین و دولت در اندیشه فتح الله گولن براساس چارچوب تحلیلی اسپرینگز

چکیده:  

جریان اسلام گرای اجتماعی که امروزه با نام فتح الله گولن (خوجا افندی)شناخته می شود، استمرار و یا به تعبیردیگر زیرمجموعه گروه نورجیه می باشد. در واقع گولن و اسلام اجتماعی مدنظر او یا نگاه او به مقوله دین و دولت از این جهت مهم به نظر می رسد که او با استفاده از مبانی اسلامی تلاش کرده تا سکولاریسم و یا به تعبیری دیگر جدایی دین و دولت را تئوریزه کرده و در مقابل جنبش های اسلام گرای سیاسی قرار دهد. بنابراین این مقاله درصدد است تا چهارچوب تحلیلی چهارمرحله ای اسپرینگز را بر گولن منطبق کرده و مشاهدات ،مساله شناسی ،آرمان شهرسازی و راه حل های او برای رسیدن به جامعه مطلوب را مورد مطالعه قرار دهد.در نتیجه به صورت خلاصه می توان ادعا کرد که گولن مشکلات اصلی جهان اسلام را در فقر،تفرقه و افراط گرایی و علت این مشکلات را جهل و استبداد حاکم بر جهان اسلام می داندو تلاش می کند آرمانشهری ایجاد نماید که در آن تغییرات اخلاقی بر تغییرات ساختاری اولویت داشته باشد.در نتیجه ایشان تنها راه حل این مشکلات را در اسلام غیرسیاسی و نوزایی مبتنی بر آموزش و دموکراسی و تساهل می داند.البته یافته های مقاله نیز نشان می دهد که جنبش او در همین راستا اقدام به تاسیس یک امپراطوری بزرگ آموزشی ، اقتصادی و تبلیغاتی در سراسر جهان کرده وتلاش می نماید از چین تا بالکان و از آفریقا تا اروپا شاهد نخبگانی باشد که همگی ملهم از امپراطوری او و آرمان های جنبش او باشند.
 

واژه‌های کلیدی: اسلام اجتماعی، فتح الله گولن، نوزایی آموزشی، نورجو، ترکیه نوین، سکولاریسم، ناسیونالیسم ترکی

نویسندگان:

حسن مجیدی: دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) 

 مهدی پیروز فر: کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)  

فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام - سال ششم، شماره 2 (پیاپی 19)، تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول