اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مصطفی معصوم‌زادگان/

جشنواره قرآنی المصطفی و ضرورت بازنگری اهداف و سیاست‌ها

جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه، در آستانه ربع قرن فعالیت خود است و شاید بازنگری و بازنویسی اهداف و سیاست‌ها در این مقطع، مهم و حیاتی جلوه کند.

جشنواره قرآنی المصطفی و ضرورت بازنگری اهداف و سیاست‌ها

خبرگزاری فارس – مصطفی معصوم‌زادگان: جشنواره بین‌المللی قرآنی و حدیثی جامعةالمصطفی (ص) العالمیه در حالی بیست و سومین گام برگزاری خود را تجربه می‌کند که توانسته است بخش قابل توجهی از طلاب این نهاد و البته خانواده‌های آنان را با خود و در بخش‌های مختلفی مانند شفاهی و مهارتی، کتبی و معارفی و همچنین بخش آثار (آثار تولید شده طلاب مانند مقالات، کتب، ترجمه‌ها، شبکه‌های فضای مجازی، سایت و وبلاگ و ...) همراه کند.

این فعالیت قرآنی و حدیثی اگرچه در گام‌های نخست خود بیشتر بر محور قرآن و رشته‌هایی مانند حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم متمرکز بود؛ اما به درستی و در ادامه به رشته‌های حدیثی مانند حفظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و در عین حال رشته‌های مهارتی مانند مقاله‌نویسی، کتاب‌نویسی و همچنین مناجات‌خوانی هم توجه بیشتر نشان داد تا عملا برای طلاب و دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی (ص) مفیدتر باشد.

از آنجا که سال‌هاست شورای سیاستگذاری و دبیرخانه این جشنواره مشغول فعالیت بوده و هست، به نظر می‌رسد که پیشنهادهای زیر به عنوان نکات مهم و کلیدی برای طرح در آن شورا و اتخاذ تصمیمات جدید در مسیر به‌روزرسانی فعالیت‌های این حرکت بزرگ قرآنی و حدیثی بین‌المللی با مرکزیت ستاد این تشکیلات در شهر مقدس قم می‌تواند ثمربخش باشد:

1. شاید مهمترین گام برای بروزرسانی سیاست‌ها و اهداف این فعالیت مهم، انجام یک جمع‌بندی جامع و کامل از نقاط ضعف و قوت همه دوره‌های برگزار شده جشنواره با همیاری و همراهی تمام مسؤولان و دست‌اندرکاران این حرکت در سال‌های گذشته و اکنون باشد، به‌ویژه آنکه این حرکت به ربع قرن فعالیت خود نزدیک می‌شود.

بر این اساس، می‌توان پیشنهاد داد که این جمع‌بندی، با اعلام رسمی یک نظرسنجی از تمام دست اندرکاران جشنواره‌های گذشته – که پیشتر با عنوان "المپیاد" برگزار می‌شد – و همچنین دست‌اندرکاران فعلی باشد.

در این راستا، می‌توان یک مسابقه نظرسنجی را نیز در بین استادان، کارمندان و همچنین طلاب‌ المصطفی (ص) و خانواده‌های آنان ترتیب داد تا این نظرات هم به جمع‌بندی جامع نکات مربوط به جشنواره کمک کند.

البته ضروری است که پس از انجام این نظرسنجی، ارائه‌دهندگان نظرات، ایده‌ها و راهکارهای برتر هم مورد تقدیر و تشویق قرار گیرند.

2. این جشنواره در سال‌های اخیر، سیاست تفویض و واگذاری امور برگزاری جشنواره را از ستاد مرکزی به زیرمجموعه‌های خود آغاز کرده و ادامه داده است که باید آن را، سیاستی نسبتا موفق و البته قابل تقدیر دانست؛ به شرط آنکه این تصمیم، هر سال و قوی تر از سال گذشته تداوم یابد تا عملا، فعالیت و پویایی بیشتر همه زیرمجموعه‌های قرآنی و حدیثی المصطفی (ص) را شاهد باشیم.

3. سال‌هاست که آغاز این جشنواره، همزمان با آغاز سال تحصیلی در جامعةالمصطفی (ص) یعنی در اواخر شهریور‌ماه هر سال است، در حالیکه انتقال زمان ثبت نام به اواخر هر سال تحصیلی یعنی در اواخر خرداد‌ماه، پیشنهادی است که قطعا به کیفیت جشنواره کمک خواهد کرد.

بدیهی است در صورت اجرای این پیشنهاد، شرکت کنندگان بهتر می‌توانند از فرصت تعطیلات تابستان برای رسیدن به حداکثر آمادگی بهره‌مند شوند و یکی دیگر از مشکلات همیشگی اینگونه جشنواره‌ها یعنی کاهش محسوس تعداد شرکت ‌در بخش‌های مختلف نسبت به تعداد ثبت نام‌کنندگان، کمتر و کمتر خواهد شد.

4. این جشنواره در دوره‌های اخیر خود شاهد برگزاری بخشی مُجزّا برای مشارکت حداکثری خانواده‌های طلاب جامعةالمصطفی (ص) هم بوده است. از این رو می‌توان پیشنهاد داد تا بخشی هم در جشنواره برای کارکنان این نهاد آموزشی فرهنگی در نظر گرفته شود تا از این رهگذر، هم امکان مشارکت آنان و افزایش تعامل طلاب با دست اندرکاران فراهم شود و هم به دانسته‌های قرآنی و حدیثی تمامی افراد شاغل در بدنه این نهاد افزوده شود.

5. اگرچه توسعه رشته‌های حدیثی در جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی (ص)، سیاست درستی بوده و هست و در این سال‌های اخیر هم پیگیری شده است، اما این مسئله قطعا نباید سبب کاهش توجه به رشته‌های قرآنی و بویژه امر مهم و حیاتی "تدبّر در قرآن" و توجه خاصّ به مفاهیم مُصحف شریف باشد. از این رو می‌توان پیشنهاد داد که بخش ویژه "تدبّر در آیات قرآن" در همه جشنواره‌ها به عنوان یک بخش اصلی، تکرار شود تا این موضوع، به عنوان تمرینی کاربردی برای همه طلاب این نهاد در راستای تحقق عینی و فرهنگی تدبر در آیات روحبخش قرآن کریم باشد.

6 . از آنجا که جشنواره در هر دوره برگزاری خود، شاهد تعریف یک شعار است پیشنهاد می‌شود تا بخشی ویژه از جشنواره هم در راستای آن شعار تعریف و مورد توجه جدی باشد.

بدیهی است انتخاب این شعار سالانه باید متناسب با رویکردهای دوره ای جامعةالمصطفی (ص) و البته مسائل روز جهان اسلام باشد.

7. سال‌هاست که رهبری انقلاب و ولی امر مسلمین جهان ضرورت حفظ قرآن کریم و برپایی یک نهضت عمومی برای گسترش این هدف را تذکر داده‌اند.

از این رو می‌توان پیشنهاد داد که جشنواره قرآنی المصطفی (ص) هم در بخش حفظ قرآن کریم و برای تشویق طلاب غیرحافظ به این امر خطیر، علاوه بر رشته‌های مرسوم مانند حفظ پنج جزء، حفظ ده جزء، حفظ پانزده جزء و حفظ کلّ قرآن کریم، به حافظان حتی یک جزء قرآن هم توجه و آنان را تشویق کند.

8. رشته‌های کتبی این جشنواره قرآنی و حدیثی از دیرباز به صورت تک زبانه برگزار شده و می‌شود، در حالیکه عنوان "بین‌المللی" این جشنواره ایجاب می‌کند تا شرکت کنندگان در آن – که از کشورهای مختلف دنیا هستند – امکان دسترسی به متن پرسشهای آزمون‌ها را، حداقل به برخی زبان‌های زنده دنیا مانند عربی، انگلیسی و فرانسوی داشته باشند.

لازم به ذکر است که اگرچه طلاب جامعةالمصطفی (ص)، زبان فارسی را به عنوان زبان دوم خود می‌آموزند اما کوتاه مدت بودن این دوره‌های آموزش زبان فارسی و گاهی پیچیده بودن برخی پرسش‌های مکتوب، امکان فهم دقیق سوال را از شرکت کنندگان می‌گیرد، بنابراین لازم است تا ضمن ساده نویسی متن سوال‌ها به زبان فارسی، تدبیری هم برای ترجمه متن پرسش‌ها به سایر زبانها انجام شود.

9. اقتضای اینگونه جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی و حدیثی این است که فعالان این عرصه، حضوری پُررنگ در آن دارند؛ اما افرادی که در رشته‌های قرآنی و حدیثی تجربه یا مهارتی ندارند؛ عموما از این جشنواره‌ها دور می‌مانند و شاید حتی علاقه‌ای به شرکت در آنها، بویژه در رشته‌هایی مانند حفظ و قرائت قرآن کریم نداشته باشند؛ در حالیکه می‌توان با سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در جشنواره، امکان حضور افراد ضعیف‌تر و مقایسه شدن آنها با افراد همسطح خود را مهیا کرد تا ضمن دعوت از عموم علاقه‌مندان برای حضور جدی در این حرکت فرهنگ، رونق جدیدی هم به این فعالیت دمیده شود.

امید است این جشنواره بزرگ قرآنی و حدیثی بین‌المللی، با بازنگری و بازنویسی در سیاست‌ها و اهداف خود، سطح مخاطبان خود را افزایش دهد و بیش از پیش بتواند در گسترش فرهنگ معارف قرآن و اهل بیت (ع) در همه کشورهای جهان موفق باشد.

انتهای پیام/ک

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول