اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

نشست خبری چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی:

جهان‌بین: نوع نگاه در تحول علوم انسانی اسلامی فرایندی است/ رفیعی‌آتانی: مجمع نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل می‌شود

دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلام گفت: نوع نگاه در بحث تحول علوم انسانی اسلامی، پروسه‌ای و فرایندی است و معتقد هستیم باید همه دیدگاه‌ها در این مسیر مطرح شوند.

جهان‌بین: نوع نگاه در تحول علوم انسانی اسلامی فرایندی است/ رفیعی‌آتانی: مجمع نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره، عطاء‌الله رفیعی‌آتانی دبیر علمی کنگره و فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاستگذاری و اصحاب رسانه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

*جهان‌بین: نوع نگاه در تحول علوم انسانی اسلامی فرآیندی است

در این نشست فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه بیش از ۴۰ دانشگاه و مرکز حوزوی برجسته در برگزاری کنگره نقش دارند، اظهار داشت: در واقع برگزاری این کنگره یک کار مشارکتی است که کمیسیون‌های تخصصی این کنگره، توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌ها اداره می‌شود.

وی افزود: کمیسیون روانشناسی توسط دانشگاه اصفهان، کمیسیون جامعه‌شناسی توسط دانشگاه شیراز و کمیسیون مدیریت توسط دانشگاه امام صادق(ع) اداره خواهد شد.

دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلام بیان داشت: نوع نگاه در بحث تحول علوم انسانی اسلامی، پروسه‌ای و فرآیندی است و معتقد هستیم باید همه دیدگاه‌ها در این مسیر مطرح شوند تا گفتمانی که قوت بیشتری دارد به گفتمان غالب منجر شود.

وی با اشاره به اینکه کنگره از هر گونه کار نمایشی پرهیز می‌کند، ادامه داد: اساس کار کنگره بر پایه علم است و در همین راستا سطح مقالات رسیده بسیار بالا است، همچنین نسبت به کنگره اول سطح مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته است.

جهان‌بین از رونمایی از دومین جلد کتاب «نظریه» در این کنگره خبر داد و گفت: این کنگره صرفاً به دنبال برگزاری یک نشست و همایش نبوده است، به همین خاطر کتاب‌ «نظریه» که حاصل نشست‌ها و جلسات نقد وبررسی بوده، تدوین شده است، با این وجود مرکز نوآوری کنگره به افراد مستعد کمک می‌کند که تحت راهنمایی اساتید برجسته، ایده‌های خود را بارور کنند.

وی انتشار فصل‌نامه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا را در همین راستا توصیف کرد و افزود: این کنگره در صدد برگزاری نشست‌های جدی در عرصه علم و پژوهش است،  آخرین نشستی که در این زمینه برگزار شد، نشست ارزیابی سند آموزشی ۲۰۳۰ در کمیسیون تعلیم و تربیت کنگره علوم انسانی اسلامی است.

*رفیعی‌آتانی: مجمع نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل می‌شود

عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه رویکرد کنگره گفتمان‌سازی و ایجاد فضایی برای جمع‌آوری و تضارب آراء میان اندیشمندان علوم انسانی است، گفت:‌ در این کنگره از دریافت مقالات علمی و ترویجی اجتناب می‌شود،‌ در کنگره دوم بیش از ۶۰۰ مقاله ارائه شده بود که حدود ۹۰ مقاله از این مقالات در قالب پنج جلد کتاب منتشر شده است.

وی افزود: در کنگره پیش‌رو حدود ۴۷۰ مقاله دریافت شده است که حدود ۸۰ مقاله برای ارائه در این کنگره انتخاب شده است و برای انتشار در مجلات مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همچنین در بحث نظریه‌پردازی زمینه دو کتاب نظریه ارائه شده که حاصل ۱۱ نشست درباره نقد و بررسی مقالات نظریه‌پردازانه بوده شده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی همچنین از اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظان تقلید خبر داد و ابراز داشت: در دو دوره گذشته، این جایزه اعطاء شد و این دوره سوم اعطای جایزه جهانی همزمان با برگزاری اختتامیه کنگره در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد، البته روز سه‌شنبه دوم آبان ماه جاری این کنگره در سالن همایش‌هایش‌های صداوسیما کار خود را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: مجله‌ای نیز به زبان لاتین منتشر شده است که درصدد گسترش و بسط مفهوم علوم انسانی اسلامی در سطح بین‌المللی و صاحب‌نظران جهانی هستیم،‌ همچنین به علت کمرنگ شدن نقش جوانان، مجمعی برای ارائه نظریات نخبگان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی تشکیل خواهد شد تا نقش جوانان تضعیف نشود.

به گزارش فارس، چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی دوم و چهارم آبان ماه جاری با حضور اساتید و کارشناسان در تهران و قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول