اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

هیچ روایتی در باب نحوست ماه صفر وجود ندارد/ نحسی صفر ریشه تاریخی دارد نه دینی!

کارشناس دینی با اشاره به اینکه ماه صفر در میان مسلمین به ماهی نحس و شوم شهرت دارد گفت: هیچ روایتی در باب نحوست ماه صفر وجود ندارد.

هیچ روایتی در باب نحوست  ماه صفر وجود ندارد/ نحسی صفر ریشه تاریخی دارد نه دینی!

محمد متقی‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه هیچ روایتی در باب نحوست ماه صفر وجود ندارد و نحسی این ماه ریشه تاریخی دارد و نه دینی اظهار کرد: ماه صفر در میان مسلمین به ماهی نحس و شوم شهرت دارد و برای دفع این نحوست اعمال و اذکاری توصیه شده که از مهم‌ترین آن‌ها صدقه دادن برای دفع بلا است.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می‌فرمایند «لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به‌معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، راهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ، خا ر و استخوان از راه صدقه است.»

این کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ این سؤال که نحس بودن ماه صفر حقیقت دارد یا خرافه است ادامه داد: شروع عزاداری در ماه محرم به قضیه ورود به کربلا و ختم آن با رحلت پیامبر (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) است، بنابراین اغلب مردم این دو ماه را ماه عزا و نحوست می‌شمارند و از برگزاری مجالس شادی در این دو ماه خودداری و مسائلی را رعایت می‌کنند.

متقی‌زاده اضافه کرد: در ماه محرم که شدت عزاداری برای امام حسین (ع) به همان 10 روز نخست باز می‌گردد و این عزاداری به نوعی تا ماه صفر ادامه دارد و غالب مردم آن را نحس می‌دانند.

وی با بیان اینکه نحس شمردن ماه صفر منشأ تاریخی دارد نه دینی گفت: چهار ماه از سال قمری ماه حرام شمرده می‌شوند که عبارتند از ماه رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم، عرب‌ها در این ماه‌ها جنگ و کشتار نمی‌کردند و میان آن‌ها آتش‌بس برقرار بود. این کارشناس دینی افزود: به جز ماه رجب، سه ماه دیگر که به صورت متوالی و پشت سر هم قرار دارند موجب می‌شد بسیاری از کینه‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌های قبیله‌های عرب پنهان بماند و یکدیگر را به شروع ماه صفر که پایان ماه‌های حرام تمام است تهدید می‌کردند و با شروع این ماه، جنگ، خونریزی و بدبختی از سر گرفته می‌شد و از این روی عرب‌ها ماه صفر را ماه نحس و بدبختی می دانستند.

متقی زاده با اشاره به اینکه واژه صفر از صفراء به معنای زردی (و سرخی) که در لغت رنگ خون است گرفته شده اضافه کرد: اصل نحس دانستن ماه صفر به این واقعه تاریخی باز می‌گردد که قبیله‌های عرب می‌خواستند در این ماه تمام آن کینه‌توزی خودرا در آن 90 روز تحمل، به بار بنشانند و بدی‌های یکدیگر را تلافی کنند و این به اخلاق جاهلی بازمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه روایتی که به نحس بودن ماه یا روزی اذعان داشته باشد وجود ندارد و بالعکس از نحس شمردن ایام خدا نهی شده است ادامه داد: در این خصوص از پیامبر اعظم (ص) نقل شده است«لا تُعادوُا الأَیّامَ فَتُعادیکُمْ؛ با روز‌ها دشمنی نکنید که آن‌ها با شما دشمنی خواهند کرد.»

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: بنابراین متهم کردن ایام به نحوست با سیره اهل بیت (ع) در تضاد است و بد بودن و نحوست ایام به اعمال انسان‌ها باز می‌گردد، ضمن آن که در روایات وارد شده است هر روزی که بنده در آن گناه و نافرمانی خدا را نکند، آن روز عید است.

متقی‌زاده افزود: اما باز هم ممکن هست سؤالی مطرح شود و آن این است که در آیات قرآن به روز‌های نحس اشاره شده است و اگر در دین اسلام این نحس بودن ایام معنا ندارد چرا در آیه 16 سوره فصلت «فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا یُنصَرُونَ» و البته آیات دیگری از جمله در سوره قمر، کلمه ایام نحس بیان شده است؟

 

وی در جواب این سؤال ادامه داد: این آیه به روز عذابی که بر قوم عاد گذشت اشاره می‌کند، در این هفت شب و هشت روزی که عذاب بر قوم عاد نازل شد، این ایام به دلیل آن عذاب نازل شده نحس شمرده شد که به نتیجه اعمال و رفتار آن‌ها باز می‌گردد نه خود روزها، یعنی انسان‌ها با اعمال خود موجب می‌شوند آن روزی که معصیت کرده و آن روزی که عذاب بر آنها فرود می‌آید، نحس شود.

این کارشناس با بیان برخی از اعمال مستحبی ماه صفر اضافه کرد: در زمان دیدن هلال ماه خواندن دعای هلال وجود دارد که حداقل آن است که هر فرد سه مرتبه بگوید: اللّهُ اَکْبَر و سه مرتبه لا إلهَ الَّا الْلّه و سپس بگوید: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا، همچنین بهترین دعای زمان رؤیت هلال ماه، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه است.

متقی‌زاده خواندن خواندن هفت مرتبه سوره حمد را از دیگر اعمال عنوان کرد و گفت: از اموری که بر آن تأکید شده، سه روز روزه گرفتن در هر ماه است، مرحوم علامه مجلسی در زادالمعاد می گوید «مطابق مشهور، این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است.»

وی افزود: مستحب است شب اول ماه صفر دو رکعت نماز بجا آورده شود و به اینصورت است که در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام خوانده شود سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه نماز اول ماه  صفر نیز دو رکعت است، اضافه کرد: در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر خوانده و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا داده شود، طبق روایات هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

حوادث تاریخی فراوانی در ماه صفر رخ داده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

اول صفر: وارد کردن سر مطهر امام حسین (علیه السلام) به شام، ورود اهل بیت علیهم السلام به شام، شهادت زید بن علی بن الحسین علیهم السلام (به روایتی)، آغاز جنگ صفین (بنا بر روایتی)

دوم صفر : مجلس یزید لعنت‌الله علیه بنا بر نقلی، شهادت زید بن علی بن الحسین علیهم السلام (به روایت دیگر)

سوم صفر : ولادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) به سال 57 هجری قمری به روایتی.

پنجم صفر : شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) در سال 61 هجری.

هفتم صفر : ولادت امام موسی کاظم (علیه السلام) به سال 128 هجری، شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)

هشتم صفر : وفات حضرت سلمان فارسی (سلمان محمدی) رضی‌الله عنه در سال 35 هجری قمری

نهم صفر : شهادت عمار یاسر رضی‌الله عنه در جنگ صفین 37 هجری، شروع جنگ نهروان 38 هجری قمری.

دوازدهم صفر : وفات هارون برادر حضرت موسی (علیه السلام)

سیزدهم صفر : اختیار حکمین در صفین و حیله عمروعاص.

چهاردهم صفر : شهادت محمدبن ابوبکر به دست عمروعاص (بنابر روایتی)

هجدهم صفر : شهادت اویس قرنی در جنگ صفین 37 هجری قمری.

بیستم صفر : اربعین حسینی.

بیست و دوم صفر : صدور توقیع شریف امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) برای مرحوم شیخ مفید اعلی الله مقامه 420 قمری.

بیست و سوم صفر : پی کردن ناقه حضرت صالح نبی (علیه السلام) توسط قومش - گرفتار شدن حضرت یونس علیه السلام در شکم ماهی.

بیست و چهارم صفر : شدت یافتن بیماری حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

بیست و پنجم صفر : شانه گوسفند و دوات طلبیدن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای نوشتن وصیت نامه و منع عمر از این کار.

بیست و ششم صفر : دستور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به لشکر اسامه جهت آماده شدن در جنگ با رومیان ( بنابر نقل واقدی 11 هجری) ، سالروز انقراض حکومت امویان.

بیست و هشتم صفر : رحلت جانسوز رحمت للعالمین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز دوشنبه 28 صفر سال 11 هجری قمری - شهادت مظلومانه سبط اکبر امام مجتبی (علیه السلام) در سال 50 قمری.

سی ام صفر : شهادت امام رضا (علیه السلام) به سال 203 هجری قمری.

انتهای پیام/68027/م4

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول