اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

فک خزری ناجی آشوراده می‌شود/ مطرح کردن طرح‌های مشارکتی گردشگری در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست نوعی شارلاتانیزم است

دبیرکل ستاد مردمی نجات آشوراده، مطرح کردن طرح‌های مشارکتی گردشگری در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست را نوعی شارلاتانیزم و پنهان کردن خود در پشت مردم محلی و فعالان محیط زیست دانست.

فک خزری ناجی آشوراده می‌شود/ مطرح کردن طرح‌های مشارکتی گردشگری در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست نوعی شارلاتانیزم است

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در نشست کمیته COP12 کنواسیون حفاظت از حیات وحش ایران پروپوزال الحاق فک خزری به متمم‌های (1 و 2  UNEP/ CMS/COP12/Doc.25.1.6) را ارائه داد که بدون هیچ‌گونه مخالفت، تصویب و برای تأیید نهایی به جلسه نهایی ارجاع داده شد.

بر این اساس زیست‌گاه‌های فک خزری در جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ایران حفاظتی تلقی می شوند.

از آنجایی که نواحی دریایی در جوار آشوراده یکی از زیستگاه‌های عمده فک خزری محسوب می‌شود، بنابراین منع قانونی فعالیت‌هایی که اثر سوء بر این زیست‌گاه داشته باشند، حاکم خواهد شد.

اگر تا به امروز حفاظت از این منطقه در سطح ملی مطرح بود، با تصویب این اساسنامه از یک پشتوانه جهانی برخوردار می‌شود. از آنجایی که ایران پیشنهاد دهنده این طرح بوده است، اگر در سطح ملی دست از پا خطا کند، به خاطر دوگانه‌گویی و فریب افکار جهانی هزینه غیرقابل جبرانی خواهد داد.

اجرای پروژه گردشگری در آشوراده که برخی مطرح می‌کنند، اثرات سوء و غیرقابل جبرانی بر محیط‌ زیست طبیعی آن محدوده خواهد داشت.

محدوده 22 هکتاری سواحل جنوبی آشوراده که استانداری گلستان رأساً تصمیم به اجرای برنامه تفرجی متمرکز بر آن داشته است،‌ دقیقاً در حریم طبیعی دریا قرار گرفته و موجب تغییرات مرفولوژی سواحل در سیکل حیاتی جانداران مرتبط ایجاد اختلال خواهد کرد.

از طرفی ورود هزار تن پسماند و هزاران لیتر فاضلاب تهدید بسیار جدی برای این اکوسیستم حساس تلقی می‌شود.

به‌هرحال به دلیل استمداد ایران و تأیید مراجع جهانی، توسعه سطح زیستگاهی فک خزری در دستورکار ایران و دیگر کشورهای ذی‌ربط قرار می‌گیرد و نه‌تنها پروژه غیرعلمی و مخرب گردشگری آشوراده که یکی از عمده‌ترین زیستگاه‌های فک خزری است از این پس موضوعیت ندارد که هرگونه بهره‌برداری یا بهره‌وری که فشار اضافی بر زیستگاه فک خزری وارد آورد به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند وجاهت داشته باشد؛ چراکه مصوبه جهانی به مثابه قوانین ملی و حفاظت از محیط‌ زیست آن منطقه اعم از تصمیمات ریاست کل یا  مدیرکل آن منطقه خواهد شد.

مرتضی شریفی دبیرکل ستاد مردمی نجات آشوراده با تائید این خبر با اشاره به تلاش‌های معاونت اسبق محیط طبیعی سازمان محیط‌ زیست(احمدعلی کیخا) برای کسب موافقت رئیس جمهوری وقت (احمدی‌نژاد) به‌منظور اخذ وجاهت قانونی برای مجوزهای واگذاری به سازمان محیط‌ زیست گفت: رئیس‌جمهور وقت در پاسخ به این درخواست گفت صدور چنین مجوزی در اختیار دولت نیست؛ چراکه اگر ما چنین تفویض اختیاری را به سازمان حفاظت از محیط زیست داشته باشیم، مسلماً مجلس شورای اسلامی برخورد جدی با ما خواهد داشت.

شریفی تصریح کرد: چطور پس از گذشت چند سال یک مقام اجرایی در سطح استاندار به خود اجازه می‌دهد درباره محیط‌ زیست یک منطقه تصمیم بگیرد.

دبیرکل ستاد مردمی نجات آشوراده مطرح کردن طرح‌های مشارکتی گردشگری در مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌ زیست را نوعی شارلاتانیزم و پنهان کردن خود در پشت مردم محلی، سمن‌ها و فعالان محیط‌ زیست دانست و اظهار داشت: حربه توسعه گردشگری از طریق جوامع محلی یک روش جدید است. فرقی نمی‌کند زمانی که محیط‌زیست یک منطقه در حال از بین رفتن است، ‌به‌منظور تأمین سود از طریق یک ژن خوب وارد شویم و یا از طریق جوامع محلی.

پیش از این رئیس سازمان محیط زیست درخصوص تصمیم این سازمان برای اجرا یا عدم اجرای طرح‌های گردشگری در جزیره آشوراده گفت: در جنوب شرقی آشوراده نزدیک 40 هکتار مستثنیات وجود دارد که تنها در این محدوده زمنیه اجرای طرح‌های گردشگری وجود دارد.

علاوه بر این معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز بابیان اینکه برای مدیریت مناطق تحت حفاظت این سازمان اعم از مناطق و پارک‌ها در حال طراحی یک سیستم مدیریت مشارکتی هستیم اظهار داشت: بنابراین طرح به دنبال افزایش شیوه مشارکت مردمی در حفاظت از مناطق و پارک‌های ملی هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول