اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

فعال محیط زیست در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

فروش پرندگان در معرض انقراض و حرام‌گوشت در بازار فریدونکنار

یک فعال محیط زیست گفت: بازار فروش پرندگان که در فریدونکنار داغ می‎شود، هر نوع پرنده‌ای را در آن می‌توان یافت؛ از آنهایی که در معرض انقراض قرار دارند تا گونه‌هایی که حرام‌گوشت هستند.

فروش پرندگان در معرض انقراض و حرام‌گوشت در بازار فریدونکنار

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، با آغاز فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به تالاب‌های بین‌المللی در مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های مصنوعی که برای به دام انداختن این مسافران خسته از راه شکل می‌گیرد، عده‌ای از سر ناچاری و برای تأمین معیشت و عده‌ای بسیار زیاد نیز برای تجارت، این مهاجران باارزش را شکار می‌کنند و می‌فروشند.

در مازندران و در تالاب‌های لپو زاغمرز و میانکاله و تالاب‌های سرخرود، ازباران و فریدونکنار هرساله شکارچیان زیادی در کمین پرندگان مهاجر هستند و این موضوع در غرب مازندران وضعیت بحرانی دارد تا حدی که مسؤولان نیز به ستوه آمده‌اند و عده‌ای از مدیران نیز سکوت کرده‌اند.

باکلان(دارغاز) - - حرام‌گوشت                                                                              

در اینکه پرندگان مهاجر تأثیر مهمی در اکوسیستم و تعادل زمین دارند، شکی نیست اما گویا تأثیر مهم آن بر انسان است! انسانی که با شناخت یا بدون شناخت، آنها را قربانی می‌کند و نمی‌داند تعادل زمین و اکوسیستم را برهم می‌زند!

آمار پرندگانی که بومی ایران یا مهاجر هستند متفاوت است برخی‎ها آن را 517 و برخی دیگر نیز 535 گونه اعلام کرده‌اند، اما هر چه هست، 70 درصد این پرندگان مهاجر هستند و بین 192 تا 200 گونه در معرض خطر انقراض قرار دارند، از نظر فقهی نیز برخی پرندگان حلال‌گوشت و برخی نیز حرام‌گوشت هستند.

بوتیمار - حرام‌گوشت                                                                                             

فصل قرق‌شکنی و پهن‌کردن دام‌های مدرن هوایی و غاز دام‌ها با آمدن پرندگان مهاجر آغاز می‎شود، روشی که شبیه حقه‌های شکار نیست و بیشتر به قتل عام دسته‌جمعی پرندگان شبیه است، روشی که حتی داد فعالان محیط زیست و محیط‌بان‌ها را در آورده است، اما گویا آن‌چه به جایی نرسد فریاد است!

موضوع دیگر را باید در بازار فروش پرندگان مهاجر جست‌وجو کنیم، بازاری که هر نوع پرنده‌ای را در آن می‌توان یافت؛ از آنهایی که در معرض انقراض قرار دارند تا گونه‌هایی که حرام‌گوشت هستند.

اردک سرسفید                                                                                                        

یکی از فعالان محیط زیست به فارس می‌گوید: در بازدیدهای میدانی و مستنداتی که به‌دست آورده‌ام، فروش گوشت باکلان(دارغاز) در بازارهای فریدونکنار غوغا می‌کند، پرنده‌ای که ماهی‌خوار و حرام‌گوشت است.

محمدعلی الله‌قلی اظهار می‌دارد: فروش گوشت بوتیمار از خانواده حواصیل‌ها نیز در بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار دیده شده است، این گونه از پرنده نیز حرام‌گوشت است.

اردک سرحنایی                                                                                                       

وی می‌افزاید: بازار فروش پرندگان مهاجر حفاظت‌شده و در معرض انقراض نیز در بازار پرندگان فریدونکنار دیده می‎شود؛ اردک سرسفید، اردک سرحنایى، اردک بلوطی و ... .

اردک بلوطی                                                                                                           

الله‌قلی همچنین از فروش پرندگانی گفت که به‌صورت قاچاق در مراکزی نگهداری می‌شوند تا در زمان و مکان مناسبی فروخته و البته به مقصد مناسبی! منتقل شوند.

پرندگان قاچاق                                                                                                        

به گزارش فارس، هنوز آمار نزدیک به واقعیت از تعداد پرندگان مهاجری که هر ساله به دام صیادان می‌افتند، وجود ندارد اما برخی‌های معتقدند که دست‌کم یک‌سوم پرندگان مهاجر یا بر سر سفره‌های غذا قرار می‌گیرند یا تاکسیدرمی می‌شوند؛ به اعتقاد اسماعیل کهرم پرنده‌شناس و بوم‌شناس ایران، سالانه بین 4.5 تا 5 میلیون پرنده مهاجر وارد تالاب‌ها و آب‌بندان‎های ایران می‎شوند و 1.5 میلیون قطعه از آنها به روش‌های مختلف شکار می‎شوند و به‌راستی تالاب‎های فریدونکنار، سرخرود و ازباران چه سهمی را از این جنایت زیست‌محیطی دارند؟!

گزارش: آزاده بابانژاد

انتهای پیام/ 86001/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول