اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

عضو انجمن صنایع شوینده به فارس خبر داد

سود بالای ۳ شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران/ کپی‌کاری بی‌کیفیت چینی‌ها

عضو انجمن صنایع شوینده از حضور برخی شرکت‌های خارجی با سرمایه گذاری کم در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت: این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های تولید رقابت نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند.

سود بالای ۳ شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران/ کپی‌کاری بی‌کیفیت چینی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی صفوی نژاد در یک نشست خبری با اشاره به حضور 3 شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران با سرمایه گذاری کم، اظهار داشت: این شرکتها با استفاده از مزیتهای تولید در ایران، محصولاتشان را در کشورمان عرضه می‌کنند که البته در برخی موارد نیز شاهد تولید کالاهای مغایر با استاندارد توسط این شرکتها هستیم.

 

وی تصریح کرد: در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار می گیرد و علاوه بر این، مزیت دستمزد مناسب کارگران نیز وجود دارد که فضای رقابت را برای تولید کنندگان داخلی تنگ کرده است.

 

صفوی نژاد با بیان اینکه انتظار داریم حد مجازی از امنیت برای تولیدکنندگان داخلی وجود داشته باشد، افزود: مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفا نگاه سوداگرایانه نداریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند.

وی ادامه داد: فعالیت های اقتصادی نباید به معنی رهاشدن باشد و توسط شرکتهایی که مشخص نیست تا چه زمانی در بازار ایران می مانند، دستخوش تغییرات قرار گیرد.

صفوی نژاد با بیان اینکه برخی شرکتهای خارجی متقاضی دریافت مواد اولیه از تولیدکنندگان محصولات شوینده ایرانی هستند، در مورد راهکار مدیریت حضور شرکت‌های خارجی در صنعت شوینده ایران به خبرنگار فارس گفت: شرکتهای خارجی از شرایط نابرابر با تولیدکنندگان ایرانی برخوردار هستند در حالی که باید تفاوت‌هایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه برای شرکتهای ایرانی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، اظهار داشت: شرکتهای خارجی محصولاتشان را در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند که باعث جذب مشتری برای آنها می شود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکه ها نیستیم ولی برای تبلیغ در صدا و سیما باید مزیتهایی برای شرکتهای داخلی ایجاد شود.

 

عضو انجمن صنایع شوینده تصریح کرد:در انجمن صنایع شوینده به دنبال ساز و کاری هستیم که بتوانیم یک رابطه منطقی در این زمینه ایجاد کنیم. البته در کنار این موضوع باید برای مصرف کالاهای داخلی فرهنگ سازی نیز صورت گیرد.

به گفته وی، شرکتهای داخلی در قیمت گذاری محصولاتشان تابع کنترل قیمت بوده‌اند ولی شرکتهای خارجی به دلیل اینکه تحت برند تولید می کنند، نرخ بالاتری را برای تولیداتشان تعیین می کنند و این در حالی است که با وجود اینکه برای تولید استاندارد، متعهد هستند اما گاهی محصولاتشان با استانداردها مغایرت دارد.

صفوی نژاد در ادامه با اشاره به ظرفیت 4 میلیون و 500 هزار تنی صنعت شوینده ایران، گفت: میزان تولید این صنعت حدود یک میلیون و 350 هزار تن است که 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه رکود در بازار صنایع شوینده کشور وجود دارد، افزود: در این شرایط تولیدکنندگان داخلی باید به فکر توسعه بازارهای صادراتی باشند.

صفوی نژاد با اشاره به کپی کاری چینی ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی گفت: این تولیدات تقلبی با کیفیت پایین عرضه می شوند.

عضو انجمن صنایع شوینده در ادامه از تولید یک محصول جدید در صنعت شوینده کشور خبر داد و گفت: پودر شوینده با دانه های صابون در شرکت پاکسان به تولید رسیده و در مجموع استانداردهای کیفی پودر شوینده بسیار تقویت شده است.

وی با اشاره به سهم 17 درصدی این شرکت در بازار پودر شوینده عراق گفت: در ترکمنستان نیز سهم 6 درصدی، افغانستان سهم 11 درصدی و تاجیکستان سهم 8 درصدی را داریم.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول