اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

بازخوانی سخنان اقتصادی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران/

نقشه جامع علمی جایگاه علوم گوناگون در کشور را مشخص می‌کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می‌فرمایند: نقشه‌ جامع علمی، چیزِ لازمی است که جایگاه علوم گوناگون، هرکدام، مقدار دانشجو، نوع دانشجو، جنس دانشجویان، دختر و پسر و مناطق گوناگون، این‌ها باید روشن بشود، ما بدانیم چه‌کار می‌خواهیم بکنیم.

نقشه جامع علمی جایگاه علوم گوناگون در کشور را مشخص می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، طی سال‌های گذشته شاهد رشد روزافزون دانشجویان در رشته‌های مختلف بوده‌ایم.

رشته‌های دانشگاهی که بعضاً نیاز روز کشور، منطقه و یا استان نیستند ولی پذیرش دانشجو در این قبیل رشته‌ها صورت گرفته است.

برخی از رشته‌های دانشگاهی نیز به علت کثرت فارغ‌التحصیلان به حد اشباع رسیده یا به دلیل رکود در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت و... کارایی لازم را ندارند.

این در حالی است که شرایط اقتصادی و صنعتی روز کشور و عرصه تولید به فارغ‌التحصیلان، مهندسان و یا تکنیسین‌هایی برخی رشته‌ها احتیاج دارد که تاکنون در نظام دانشگاهی و علمی کشور پیش‌بینی نشده‌اند.

بنابراین لزوم پرداختن به نقشه جامع علمی کشور مشخص می‌شود، نظامی که بر مبنای آن باید جایگاه علم، مناطق گوناگون کشور و نیاز آن‌ها، جنس و تعداد دانشجو در هر رشته‌ای و... شناسایی و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام گیرد.

قطعاً اگر این اتفاق حادث شود و نظام جامع علمی کشور تدوین شود دیگر شاهد سردرگمی دانشجویان، کارفرمایان و... که در تولید، صنعت، بهداشت و درمان و دیگر عرصه‌ها فعالیت می‌کنند نخواهیم بود و مسیر راه روشن است.

در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص نقشه جامع علمی کشور می‌پردازیم.

متن سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
ما باید بدانیم نقشه‌ جامع علمی کشور چیست.

کدام علم، به چه اندازه، در کجای این نقشه جا دارد.

این‌جور نباشد که مثل یک ورزشکاری که فقط روزی بازو کار می‌کند و بازوهایش می‌شود این‌قدر، درحالی‌که پا و سینه و شانه‌اش مثل یک آدم لاغر است، باشیم! این، فایده‌ای ندارد.
نقشه‌ جامع علمی، چیزِ لازمی است که جایگاه علوم گوناگون، هرکدام، مقدار دانشجو، نوع دانشجو، جنس دانشجویان، دختر و پسر و مناطق گوناگون، این‌ها باید روشن بشود، ما بدانیم چه‌کار می‌خواهیم بکنیم.

این کارها البته شروع شده، لکن باید جدیت بکنید دنبال بشود.
بعد از آنکه نقشه‌ جامع علمی تهیه و فراهم شد، کارهای دیگری هم بایستی انجام بگیرد، ازجمله ایجاد نظام‌مهندسی این نقشه، تبدیل نقشه‌ جامع علمی به صدها پروژه‌ علمی و سپردن این پروژه‌ها به پیمانکاران امینی که عبارت‌اند از همین دانشگاه‌ها و اساتید و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها.

بعد، ایجاد شبکه‌ نظارت بر این پیشرفت علمی، حسن اجرا و درگیر کردن استاد، دانشجو، محقق، این‌ها حتماً باید در این طرح مهندسی نقشه‌ جامع علمی دیده شود.

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول