اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  اقتصاد و حقوق

مصطفی ابراهیم پور ازبری، میلاد هوشمند چایجانی ، محسن اکبری

تاثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی

مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تاکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بین المللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی موثر به منظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است.

تاثیر دوسوتوانی نوآوری بر دانش صادراتی و عملکرد محصولات جدید در بازارهای صادراتی

چکیده

صادرات یکی از فعالیت های مهم اقتصادی تاثیرگذار بر موفقیت شرکت های مختلف است، که مرکز توجه بسیاری از محققان و استراتژیست ها بوده است. این میزان توجه به واسطه سهولت استفاده از این راهبرد برای ورود به عرصه رقابت بین المللی و همچنین به سبب ویژگی های سودمندی که صادرات در توسعه و پیشرفت شرکت ها دارد، بسیار حائز اهمیت است. از این رو همواره شرکت ها به دنبال کسب اطلاعات و ترویج دانش صادراتی در زیر مجموعه های مختلف خود بوده اند تا بتوانند عملکرد موفق خود را در زمینه صادرات تضمین نمایند. از جمله رویکردهایی که می تواند در ایجاد دانش صادراتی موثر باشد، دوسوتوانی در سازمان است. دوسوتوانی با ایجاد دو قابلیت کلیدی (اکتشاف و بهره برداری) در شرکت های صادراتی، موجبات استفاده اثربخش و کارا از دانش بازار صادراتی را فراهم کرده و بدین ترتیب زمینه ساز توسعه نوآوری در محصولات شرکت می باشد. در واقع دوسوتوانی با توانمند کردن سازمان ها، به آنها در تولید محصولات جدید مناسب برای محیط رقابتی بین المللی کمک می نماید. لذا مقاله حاضر با ارئه مدلی نظری براساس پیشینه پژوهش و با تاکید بر استفاده از اطلاعات و دانش صادراتی در عرصه بین المللی، نقش دوسوتوانی را در ایجاد دانش صادراتی موثر به منظور رقابت کارآمدتر و توسعه و تولید محصولات جدید مورد بررسی قرار داده است.

کلیدواژگان: دوسوتوانی، دانش صادراتی، مزیت رقابتی، عملکرد محصولات جدید

نویسندگان:

مصطفی ابراهیم پور ازبری، میلاد هوشمند چایجانی ، محسن اکبری

فصلنامه رشد فناوری - سال یازدهم، شماره 42، بهار 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول