اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یادداشت اقتصادی/

هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا در ایران و نقش ویژه خودروهای فرسوده

طبق گزارش بانک جهانی هزینه آلودگی هوا در ایران سالانه معادل 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور یعنی معادل 80 هزار میلیارد تومان است.

هزینه ۸۰ هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا در ایران و نقش ویژه خودروهای فرسوده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آلودگی هوا معضل نام آشنای کلان شهرهای ماست که سالیان زیادیست مردم این شهرها با آن دست به گریبان هستند. معضلی که سالانه صدمات مالی و جانی زیادی را به کشور وارد میکند. طبق آمار های اعلام شده توسط مسئولین سالانه 3هزار نفر در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می­دهند.

همچنین طبق گزارش بانک جهانی هزینه آلودگی هوا در ایران سالانه معادل 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی کشور یعنی معادل 80 هزار میلیارد تومان است یعنی مبلغی معادل 3 برابر بودجه عمرانی کشور. بر اساس همین گزارش مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در ایران نیز در طی دو دهه گذشته رشد کرده و از 17 هزار نفر در سال 1990 به بیش از 21 هزار نفر در سال 2013 رسیده است.

طبق بررسی های صورت گرفته در شهر تهران 70درصد ذرات معلق موجود در هوا- که عامل اصلی آلودگی هوا نیز همین ذرات معلق هستند- ناشی از وسائل حمل و نقل هستند و فقط 30 درصد به منابع ثابت صنعتی و ساختمانی مرتبط هستند. همچنین در مورد co نیز 98درصد آن توسط وسائل حمل و نقل تولید میشود و سهم منابع ثابت صنعتی و ساختمانی فقط 2 درصد است. این مسئله نشان می­هد برای رفع آلودگی هوای تهران باید توان اصلی را به کاهش آلودگی منابع متحرک یعنی وسایل حمل و نقل اختصاص داد.

طبق آماری که علی محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در آذر 95 اعلام کرده است، در شهر تهران 5 میلیون خودرو تردد می کند که حدود 400 هزار دستگاه آن فرسوده هستند.

نکته قابل توجه آن جاست که این آمار با وجود قانون فعلی است که سن فرسودگی خودرو سواری در کلانشهر‌ها 20 سال، وانت 15 سال، تاکسی و مینی بوس 10 سال و کامیون 20 سال اعلام شده، در حالی که به طور مثال عمر خودرو سواری در اروپا بین 8 تا 12 سال است.

برای درک بهتر اهمیت خودروهای فرسوده در آلودگی هوای شهر تهران خوب است بدانیم که از بین بیش از 3 میلیون خودروی سواری شهر تهران 9 درصد این خودروها کاربراتوری هستند، ولی این 9درصد 51درصد آلایندگی خودروهای سواری را تولید می‌کنند.

همچنین در بین 254هزار وانت شهر تهران 22درصد آن ها را وانت های کاربراتوری تشکیل می­دهد، ولی این 22 درصد 61 درصد آلودگی وانت های شهر تهران را تشکیل می‌­دهند، در مورد کامیون ها نیز متاسفانه 55درصد کامیون ها در شهر تهران فرسوده هستند که 89 درصد آلودگی کامیون های تهران را تولید می­کنند.

با توجه به آمار و اراقام گفته شده این نتیجه را میتوان گرفت که از اصلی ترین دلایل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان شهرهای کشور وجود همین خودروهای فرسوده است که علاوه بر مصرف بالای انرژی، آلودگی بسیار بیشتری نسبت به سایر خودرو ها تولید میکنند، لذا خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه مصرف اولویت دارترین راه برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهر ها به ویژه تهران است.

یادداشت از محمد احمدی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول