چکیده
در عصر دانش و اطلاعات، سازمان های دانش بنیان در هر کشوری نقش موثری در توسعه آن کشور برعهده دارند. برخی وجوه متمایز این قبیل سازمان ها با دیگر سازمان های مرسوم؛ نظیر استقلال و خودمختاری بالا، وجود کارکنان دانشی، کم رنگ بودن سلسله مراتب سازمانی، انطباق پذیری بالای سازمان، ارائه خدمات ویژه به مشتری، عدم تقارن از لحاظ قدرت و ارتباطات و نیاز بالا به تسهیم دانش، باعث شده تا مدیریت و ماهیت کار در این سازمان ها متفاوت باشد. از سوی دیگر، رسانه های اجتماعی شیوه های ارتباط، تعامل و مشارکت افراد را برای همیشه دگرگون کرده اند و در نهایت روابط آن ها را سمت وسو می دهند. قابلیت های رسانه های اجتماعی همچون نوظهوری، ماندگاری، شفافیت، تجمیع، مشارکت و استقلال با ابعاد و فرایندهای اصلی سازمان دانش بنیان همخوانی داشته و آن را از طریق مولفه هایی همچون روابط، هویت، به اشتراک گذاری، حضور، شهرت، گروه ها و گفت وگو تحت تاثیر جدی قرار می دهد. در این نوشتار تلاش شده است تا از طریق مطالعه اسنادی، ابعاد گوناگون این قابلیت ها و تـاثیر رسانه های اجتماعی بر سازمان های دانش بنیان در آثار مرتبط واکاوی شود. این مطالعه، با مرور تعاریف، کارکردها و الگوهای مختلف در هر دو حوزه سازمان های دانش بنیان و رسانه های اجتماعی، به بررسی این توانایی ها می پردازد و در نهایت با ارائه الگویی مفهومی در اسناد مورد مطالعه درباره «تاثیر رسانه اجتماعی بر ایجاد ارزش افزوده در سازمان های دانش بنیان» ابعاد گوناگون این تاثیرات را مشخص می کند. در پایان، پیشنهادها و راهبردهایی برای استفاده بهینه از این ابزار کارامد در سازمان های دانش بنیان ارائه شده است.
کلیدواژگان: سازمان های دانش بنیان، وب 2، رسانه های اجتماعی، راهبرد رسانه های اجتماعی
نویسندگان:
محمدمهدی ذوالفقارزاده، فاطمه ثقفی، ایران صولتی کرانلو
فصلنامه رهیافت - شماره 60، زمستان 1394.