اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

«طلاق سیاسی چپ‌ها از روحانی؟»

ما نبودیم که به روحانی رأی دادیم.../ خبر رسانه اصلاح‌طلب از «بزنگاه مهم روحانی»

اصلاح‌طلبان این روزها طوری ساز ناکوک «جدایی از رئیس‌جمهور روحانی» را می‌نوازند که انگار آنها نبوده‌اند که ۲ دوره به رئیس‌جمهور روحانی رأی داده و تنها حامیان او بوده‌اند.

ما نبودیم که به روحانی رأی دادیم.../ خبر رسانه اصلاح‌طلب از «بزنگاه مهم روحانی»

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- این روزها حتی اگر حس شنوایی هم در کار نباشد اما صدای «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» به وضوح به گوش می‌رسد.

چپ‌ها مشغول تقلّا برای پاک کردنِ واو به واو گذشته مشترک خود با رئیس‌جمهور روحانی هستند و اگرچه نتیجه این تقلّا را نمی‌دانند اما دل به این بسته‌اند که «اگر بشود چه می‌شود...».

این روزها از رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس دفتر او و هرچه که در گذشته مشترک چپ‌ها با روحانی قرار دارد در آماج حملات اصلاح‌طلبان قرار گرفته است و دولت، در حال دریافت ضربات ممتد از جانب کسانی است که روزگاری می‌گفتند: «ما فدائیان روحانی هستیم» و «باید دست روحانی و ظریف را بوسید».

*بهزاد نبوی: نه ائتلافی با روحانی داشتیم نه توافقی!

اگرچه مسئله «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» از ماه‌ها قبل از انتخابات 96 نیز قابل رصد بود و درباره آن هشدارهایی نیز مطرح شده بود اما می‌توان گفت این تراژدی با اظهارات اخیر بهزاد نبوی، وارد یک نقطه عطف بزرگ شد.

او چند هفته قبل در یک مصاحبه و یک سخنرانی که بواسطه یک روز از هم در دو روزنامه پرتیراژ اصلاح‌طلب منتشر شدند؛ رسماً و علناً از این گفت که اصلاح‌طلبان نه توافقی با روحانی داشته‌اند و نه ائتلافی![1]

جالب آنکه کسانی مثل احمد شیرزاد و مصطفی کواکبیان نیز در قبل و بعد از نبوی از این گفته‌اند که «روحانی تغییر کرده است»!

*اعتماد: واعظی سوء نیت دارد و می‌خواهد از اصلاح‌طلبان عبور کند

مورد بعدی، گزارش مطوّل روزنامه اعتماد برای هدف قرار دادن «محمود واعظی» رئیس دفتر روحانی است که به تازگی منتشر شد.

اعتماد در یکی از شماره‌های اخیر خود، به عملکرد سیاسی واعظی، رئیس دفتر جدیدالانتصاب روحانی پرداخته و صراحتاً از این نوشته است که واعظی قصد دارد از اصلاح‌طلبان عبور کند!

این رسانه اصلاح‌طلب همچنین با بیان اینکه چپ‌ها نسبت به حسن نیت واعظی اطمینان خاطر ندارند از این گفته است که این اختلافات در یک بزنگاه، کار دست دولت اعتدال می‌دهد.[2]

*شرق: روحانی از حق خود که همان قدرت مردم بود، گذشت!

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز که سردبیر آن مدتی قبل در یک سرمقاله از این نوشته بود که «آیا روحانی آمادگی تنها ماندن را دارد یا نه؟!»[3] به تازگی و در سرمقاله‌ای دیگر با عنوان «روحانی از حق خود می‌گذرد؟» نوشت:

«انتقادات و فشارهای مخالفان از طرق مختلف نتیجه داد و موجب شد روحانی از حق خود که همانا قدرت مردم است بگذرد و به دولت خود پناه ببرد. با این ایده که حق هرکسی به‌اندازه قدرت او است. روحانی با ٢٤ ‌میلیون رأی حق داشت بانی تحولات اساسی در کشور شود، اما این‌گونه نشد و دولت روحانی نیز همچون دولت‌های پیشین این حق را وانهاد و به قدرت دولت روی آورد.»[4]

*تاجرنیا: انتقادتمان به روحانی افزایش خواهد یافت/ ناصری: رحمانی‌فضلی توانایی برگزاری یک انتخابات را هم ندارد

آنچه که اشاره شد، تنها برگی از هزاران است و ده‌ها مثال دیگر هم دارد.

از ستادی‌های اصلاح‌طلب مثل حاجی و صوفی گرفته که مؤکداً می‌گویند اصلاح‌طلبان حتی با اینکه گفته‌اند «ما تضمین روحانی هستیم»[5] اما مسئول عملکرد دولت نیستند! تا علی تاجرنیا،‌ از نمایندگان مستعفی مجلس ششم که چندی قبل گفته بود:

«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»

تاجرنیا همچنین چند روز قبل هم مجددا تأکید کرد که ممکن است به حجم انتقادات علیه رئیس‌جمهور روحانی افزوده شود![6]

در این زمینه اشاره به اظهارات چند ماه قبل عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز خالی از لطف نیست.

او درباره عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت روحانی گفته بود: «هم در سال 92 و هم در سال 96، توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از مهم‌ترین شعارهای آقای روحانی بوده است. متاسفانه انتخاب آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور بی‌توجهی به این شعار است...انتخابات 29 اردیبهشت 96 این نکته را برای همگان اثبات کرد که ایشان حتی از توانایی لازم برای برگزاری یک انتخابات بی مسئله برخوردار نیستند.»[7]

این اظهارات به وضوح نشان می‌دهد «بزنگاه» مهمی که گزارشگر روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد به تازگی پیرامون روابط دولت و اصلاح‌طلبان به آن اشاره کرده است اصلاً یک شوخی نیست و فی‌الواقع تحلیل برخی محافل اصولگرا که یکسال قبل درباره «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» هشدار داده بودند، در حال وقوع است.

با اینهمه ولی همان محافل تحلیلی از این می‌گویند که اصلاح‌طلبان با تمام تقلّای مذکور برای جدایی و دست یافتن به ساحت‌های جدیدی از سرنوشت سیاسی اما موفق نخواهند شد و این مسئله در ذهن مردم حک شده است که مسئول عملکرد اصلاح‌طلبان، روحانی و مسئول عملکرد روحانی، اصلاح‌طلبان هستند...

***

1_http://fna.ir/a1zs9q

2_mshrgh.ir/801853

3_http://fna.ir/OWHOGY

4_http://sharghdaily.ir/News/146835

5_https://www.isna.ir/news/96021206977/

6_mshrgh.ir/797356

7_mshrgh.ir/737054

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول