اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

زندگی‌نامه «شهید فیاض‌بخش» کتاب می‌شود

زندگی‌نامه شهید فیاض‌بخش، نخستین رئیس سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران، به‌زودی و به قلم کامران عاروان منتشر می‌شود.

زندگی‌نامه «شهید فیاض‌بخش» کتاب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، کامران عاروان نویسنده کتاب زندگی‌نامه شهید محمدعلی فیاض‌بخش از پایان نگارش این اثر خبر داد و اظهار کرد: در مرحله بازنگری و بازنویسی کتاب زندگی‌نامه این شهید هستم و به‌زودی نسخه پایانی آن را در اختیار دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری قرار می‌دهم.

عاروان درباره دلایل انتخاب و تحقیق بر روی زندگی شهید فیاض بخش گفت: این شهید بزرگوار در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های اجتماعی و پزشکی بسیاری داشتند و در بخش تاریخ نگاری انقلاب، کمتر به چهره هایی همچون ایشان پرداخته شده است. در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی بیشتر به شخصیت های سیاسی و دیپلمات ها پراخته ایم؛ در حالی که افراد موثر بسیاری در این جریان عظیم کشور حضور داشته اند.

وی ادامه داد: گروه پزشکانی همچون محمدعلی فیاض‌بخش بوده‌اند که در مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زحمت کشیده‌اند؛ شهید فیاض‌بخش بعد از انقلاب این فرصت را پیدا کرد تا با راه‌اندازی سازمان بهزیستی، فعالیت‌های خود را در راستای کمک به مردم گسترش دهد.

این نویسنده اظهار داشت: با کمک آقای فخرزاده و قزوینی در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی نگارش این اثر را آغاز کردم و از منابع و اسناد مختلف در مراحل مختلف نگارش بهره بردم. همچنین از خاطرات همسر شهید، برادران ایشان و همکارانشان در سازمان بهزیستی نیز در این کتاب استفاده شده است.

عاروان خاطرنشان کرد: شهادت 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی در 7 تیر 1360 معمولا با تمرکز بیشتر بر شهید بهشتی روایت می‌شود؛ در حالی که دیگر اعضای این حزب نیز همه از افراد موثر در نظام بوده اند و با شهادت هر کدام، سازمان و ارگانی با خلأ مواجه شد. شهید فیاض‌بخش نیز یکی از همین افراد بود و در کتاب زندگی‌نامه ایشان به تحلیل شهادتشان و همچنین عملکرد سازمان بهزیستی در زمان حیات ایشان و پس از آن پرداخته ایم.

گفتنی است محمدعلی فیاض‌بخش (1316 در تهران- 7 تیر 1360 در تهران) پزشک ایرانی و نخستین رئیس سازمان بهزیستی ایران و از اعضای کابینه محمدعلی رجایی بود که در بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان خسروی تهران و تحصیلات متوسطه را در کنار دروس حوزوی فرا گرفت. پس از بازگشت از خدمت سربازی به دانشگاه تهران راه یافت و با اخذ مدرک پزشکی فارغ‌التحصیل شد. سپس دوره تخصصی جراحی را در بیمارستان سینا به پایان رساند. فیاض‌بخش، مؤسس انجمن امدادگران امام خمینی بود. وی سپس به عنوان مدیرکل توان‌بخشی در وزارت بهداری مشغول به کار شد. فیاض‌بخش در کابینه محمدعلی رجایی، به عنوان وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستی خدمت می‌کرد. وی در شامگاه 7 تیر 1360 در حالی که در جلسه حزب جمهوری اسلامی ایران حاضر بود، به موجب بمب‌گذاری سازمان مجاهدین خلق شهید شد. دختر او به نام نفیسه فیاض‌بخش که دکترای الهیات دارد در دوره های چهارم، پنجم و هفتم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بوده است. او همچنین پسری به نام احمد دارد که به امتیاز خانواده شاهد بودن در سازمان مرکزی بهزیستی کل کشور شاغل است. امروزه بیمارستان فیاض‌بخش واقع در غرب تهران به نام وی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول