اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس گزارش می‌دهد

دام اجلاس تغییرات اقلیمی پاریس برای اقتصاد کشورهای صاحب ذخایر انرژی فسیلی

حضور رئیس‌جمهور در اجلاس «یک زمین» در پاریس ممکن است موجب فشار طرف­‌های اروپایی برای پیوستن به موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس شود، موافقت‌نامه‌ای که در تضاد با منافع کشورهای نفتی است و به همین دلیل آمریکا نیز از آن خارج شد.

دام اجلاس تغییرات اقلیمی پاریس برای اقتصاد کشورهای صاحب ذخایر انرژی فسیلی

پیام تیرانداز؛ به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس، ابوالقاسم دلفی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه، طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانس24 در دوم آذر 96، خبر دعوت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از حسن روحانی برای شرکت در اجلاس یک زمین در تاریخ 21 آذرماه را رسانه‌ای کرد. اجلاسی که دارای ماهیتی آب‌وهوایی است و در ادامه نشست کاپ 21 فرانسه در مورد موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس برگزار شد.

موافقت‌نامه پاریس در سال 2015 در قالب اجلاس سالیانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد(UNFCCC) شکل گرفت. این تعهد بین‌المللی به دنبال کاهش مصرف سوخت‌هایی نظیر نفت و گاز در دنیا به بهانه جلوگیری از گرمایش زمین است. موضوعی که از نظر علمی تاکنون مورد اجماع دانشمندان جهان قرار نگرفته است.

موافقت‌نامه‌ پاریس در داخل کشور به دلیل فشار سازمان حفاظت محیط‌‌زیست، بدون بررسی‌های دقیق حقوقی، علمی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی، ظرف مدت 20 دقیقه، توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و برای تائید نهایی به شورای نگهبان قانون اساسی ارجاع داده شد. شورای نگهبان قانون اساسی، علی‌رغم تلاش‌های فراوان سازمان حفاظت محیط‌زیست این موافقت‌نامه را به دلیل ابهامات فراوان ازجمله عدم ارائه سند تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس (NDC) برای بررسی‌های بیشتر دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگشت داد.

گفتنی است طبق قانون اساسی هر نوع سندی، اعم از ضمیمه، پیوست و موافقت‌نامه که کشور و دولت را در نظام بین‌المللی متعهد کند ضروری است که تشریفات اصل ۷۷ قانون اساسی  درباره آن اجرا شود. این در حالی است که متن تعهدات ایران(NDC) هنوز به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

در همین راستا، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به اینکه ارائه سند تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس، غیرقابل اجتناب است، معتقد بود شورای نگهبان، ایراداتی به دلیل عدم ارائه برخی ضمیمه و پیوست‌های این سند ( سند تعهدات ایران یا NDC ) گرفته و از این رو ارائه سند مذکور ضروری است.

موافقت‌نامه پاریس در تقابل با منافع ملی ایران

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، موافقت‌نامه پاریس دارای ایرادات فراوان اقتصادی و حقوقی است که ممکن است تبعات سنگینی برای کشور داشته باشد. در بعد اقتصادی می‌توان به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست اشاره کرد که در آن اجرای تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس را موجب کاهش 7 درصدی حجم اقتصاد ایران ارزیابی کرده است.  موضوعی که علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، ضمن تائید آن معتقد بود: با توجه به اینکه فرآیند رشد و توسعه در کشور در حال شکل‌گیری است، پذیرفتن معاهده پاریس به دلیل ایجاد محدودیت‌هایی در زمینه استفاده از سوخت‌های فسیلی، مشکلاتی را در روند صنعتی کشور ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر با توجه به اینکه کشور ایران در چند دهه گذشته به دلیل وجود محدودیت‌های بین‌­المللی و تحریم‌ها از سرانه تولید کمتری برخوردار بوده و حرکت به سمت توسعه صنعتی را به تازگی آغاز کرده، پذیرفتن این معاهده در واقع تحریم صنعتی کشور به دست خودمان است.

در بعد حقوقی نیز، بر اساس اظهارت کارشناسان حقوق بین‌­الملل، سند توافق­نامه پاریس، یک سند لازم‌الاجرا است و در صورت عدم اجرای تعهدات، امکان ایجاد تحریم‌های بین‌­المللی به مانند تحریم‌های هسته­ای وجود دارد.

اجلاس «یک زمین» تیر خلاص بر اقتصاد کشورهای صاحب ذخایر فسیلی

اجلاس «یک زمین» که در آن از سران عالی رتبه کشورهای جهان دعوت به عمل آمده است؛ با هدف ارائه راهکارهای جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای عملی کردن تعهدات موافقت‌نامه آب‌وهوایی پاریس برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر، حضور در این اجلاس، مهر تائیدی به موافقت‌نامه پر ابهام پاریس و پذیرش قطعی و حتی فراتر از گذشته آن است. موضوعی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت، حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در آن، عملاً این امکان وجود دارد که طرف‌های غربی خواسته‌های خود را تحمیل و به تائید رسانند.

 این در حالی است که تاکنون سند تعهدات ایران در موافقت‌نامه پاریس به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده و نمایندگان ملت از محتوای آن بی اطلاع هستند که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این اقدام سازمان محیط‌زیست مغایر با دو اصل 77 و 125 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

بر این اساس و با توجه به اهمیت مسئله و عدم بررسی کافی موضوع در کشور، الزامی برای حضور هیئت ایرانی در سطح سران در این اجلاس احساس نمی‌شود و پیشنهاد می‌شود این موضوع از جنبه‌های مختلف در داخل کشور مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل دقیق قرار بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول