اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نظرسنجی‌ مؤسسه زاگبی:

جهان عرب امیدی به راهکار ۲ دولتی ندارد/ اکثر ایرانی‌ها معتقدند غرب به وعده‌هایش در برجام پایبند نبوده

نظرسنجی‌ای که اخیراً در کشورهای خاورمیانه صورت گرفته نشان می‌دهد که اغلب اعراب امیدی به راهکار ۲ دولتی ندارند.

جهان عرب امیدی به راهکار ۲ دولتی ندارد/ اکثر ایرانی‌ها معتقدند غرب به وعده‌هایش در برجام پایبند نبوده

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتایج نظرسنجی تازه‌ای که در کشورهای خاورمیانه انجام شده، نشان می‌دهد که اعتقاد عمومی به «راهکار دو دولتی» برای حل مناقشه فلسطین، بیش از پیش کاهش یافته است. بر اساس این نظرسنجی، تنها در مصر، عربستان سعودی و امارات هنوز اکثریت با کسانی است که حاضرند از راهکار دو دولتی حمایت کنند. در مقابل، بیش از چهل درصد اهالی لبنان، اردن و فلسطین معتقدند که اساسا نمی‌توان راهکاری برای این مناقشه یافت.

این نظرسنجی که توسط موسسه «زاگبی» انجام شده، نشان داد که اطمینان بسیار کمی به دولت  آمریکا و توانایی آن در حل کشمش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

بر این اساس، حدود دو سوم لبنانی‌ها، اردنی‌ها، عراقی‌ها و فلسطینی‌ها به دولت آمریکا در این زمینه اطمینان ندارند، در عین حال درصد بسیار بیشتری از سعودی‌ها، مصری‌ها و اماراتی‌ها دیدگاه منفی مشترکی به تلاش‌های دولت «دونالد ترامپ» در زمینه مذاکرات سازش دارند.

این نظرسنجی نشان داد که رغبت بسیار کمی نسبت به ایجاد ائتلافی عربی-اسرائیلی برای «نبرد با گروه‌های افراط‌گرا و مواجهه با ایران در منطقه» وجود دارد. تنها نیمی از اهالی مصر، عراق و ترکیه مدافع چنین ائتلافی آن هم به شرطی هستند که اسرائیل به اشغالگری اراضی فلسطین پایان داده و اهداف طرح صلح عربی را تحقق بخشد. البته نکته قابل توجه این بود که نیمی از اردنی‌ها، سعودی‌ها و اماراتی‌ها عنوان می‌کنند که حتی با تحقق طرح صلح عربی نیز مخالف تشکیل ائتلاف بین اعراب و اسرائیل هستند.

از نقاط حائز اهمیت در این نظرسنجی این بود که در اردن 54  درصد اهالی این کشور رابطه با ایران را مهم برشمردند. این میزان در عراق 53 درصد، در لبنان و فلسطین 57 درصد و در ترکیه 84 درصد بود. این رقم در مصر 46 درصد بود که نسبت به سال گذشته میلادی افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

کشورهای عربستان و امارات در این زمینه پایین‌ترین نظر مساعد در زمینه ایجاد رابطه با ایران را داشتند.

درباره برجام نیز اختلاف نظرهایی در کشورهای عربی وجود دارد به‌طوری‌که  اکثریت اماراتی‌ها و طیف گسترده‌ای از  عربستانی‌ها، اردنی‌ها و عراق خواهان لغو برجام هستند. تنها در ترکیه اکثریت مردم حامی برجام بودند.

در ایران نیز اهالی این کشور از این توافق راضی نبوده و تنها یک سوم از نحوه اجرای آن خرسند هستند، در حالی‌ که سه چهارم مردم عنوان می‌کنند که در حالی که کشورشان به تعهدهایش پایبند بوده، اما غرب چنین نیاتی را ندارد و هنوز بر مسیر تداوم خصومت با ایران است.

بر اساس این نظرسنجی، میزان حمایت مردم ایران از نقش‌آفرینی ایران در منطقه از جمله در سوریه و عراق نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

در این نظرسنجی نظر مردم ایران به عملکرد دولت در بهبود اوضاع اقتصادی، حمایت از متحدان و پیشبرد حقوق شهروندی افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ق


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول