اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله اعرافی:

بیش از 5 هزار پژوهشگر در حوزه‌های علمیه فعال هستند/ پژوهش‌های حوزوی در مسیر پاسخگویی به نیاز‌های جامعه باشد

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 5 هزار پژوهشگر در حوزه‌های علمیه فعال هستند، گفت: تعدد مراکز پژوهشی، تنوع رسانه‌ای و افزایش تعداد پژوهشگران در سال‌های اخیر بیانگر پیشرفت‌ حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش است.

بیش از 5 هزار پژوهشگر در حوزه‌های علمیه فعال هستند/ پژوهش‌های حوزوی در مسیر پاسخگویی به نیاز‌های جامعه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزوی با اشاره به ضرورت فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: پژوهش امری ضروری برای نهاد‌ها و مراکز علمی از جمله‌ حوزه‌های علمیه است؛ اگر مراکز علمی از پژوهش غافل شوند، دچار رکود علمی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش موجب ابتکارات و نوآوری‌های جدید می‌شود افزود: متأسفانه در حال حاضر در حوزه‌های علمیه نظام دقیق برای ارزیابی وضعیت علمی وجود ندارد که با موازین دقیق و منطقی جایگاه علمی حوزه‌های علمیه مشخص شود، البته اقداماتی برای ارزیابی جایگاه علمی انجام شده است اما هنوز خروجی مناسبی نداشته است و در این زمینه با یک خلأ مواجه هستیم که باید برطرف شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه قم بزرگ‌ترین پایگاه پژوهشی حوزوی کشور است خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوب و شایسته‌ای در حوزه‌های علمیه در زمینه تنوع موضوعی و کثرت حجمی تحقیقات انجام شده است که از اقدامات خوب و ارزشمند در عرصه پژوهشی است.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 5 هزار پژوهشگر در حوزه‌های علمیه وجود دارد ادامه داد: تعدد مراکز پژوهشی، تنوع رسانه‌ای و افزایش تعداد پژوهشگران در سال‌های اخیر بیانگر پیشرفت‌ حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش است.

اعرافی با اشاره به اقدامات و پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش افزود: ورود به عرصه فناوری‌های جدید و نوین، تنوع زبانی تولیدات و آثار حوزوی با نزدیک به 50 زبان مختلف دنیا و همچنین تنوع ادبیات از جمله پیشرفت‌ها و اقدامات مهم حوزه‌های علمیه در عرصه پژوهش بوده است.

وی با تأکید بر اینکه تحقیقات حوزوی باید در مسیر پاسخگویی به نیاز‌های جامعه و مردم باشد ادامه داد: راه‌اندازی و تأسیس مراکز  پژوهشی و همچنین پاسخگویی تحقیقات و پژوهش‌های حوزوی به نیاز‌های جامعه و مردم بسیار مورد اهمیت است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به 240 رشته در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود که 30 مرکز حوزوی آن‌ها را مدیریت می‌کند؛ در دانشگاه‌های کشور نیز 45 رشته اسلامی محض تدریس می‌شود و بیش از 80 هزار دانشجو در آن رشته‌ها تحصیل می‌کنند و همه این‌ آمار‌ها بیانگر این است که تولید علم در حوزه زنده و در حال پیشرفت و توسعه است.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه حوزه‌های علمیه در روش‌شناسی اجتهادی دچار ضعف است و باید این ضعف‌ها جبران شود؛ تحقیقات حوزوی باید به درجه بسیار بالایی از حجیت برسد و همچنین باید متن حوزه آزاد به محتوای تمام علوم پیرامونی بپردازد.

اعرافی بیان کرد: نظام جامع پژوهش که در قالب نظام‌های حوزوی تصویب‌شده در عین اینکه ارزشمند است،‌ اما کافی نیست باید نقشه جامع علمی حوزه در این زمینه پیگیری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عدم وجود مطالعات راهبردی پیرامون حوزه و روحانیت در حوزه‌های علمیه محسوس است و باید نگاه راهبری کلان در حوزه ایجاد شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در روش‌شناسی تحقیقات علوم اسلامی کاستی‌های فراوانی وجود دارد تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه فناوری نیز می‌توانند فعالیت‌های زیادی داشته باشند که از جمله می‌توان به مباحثی مانند هوش مصنوعی و واکاوی متن اشاره کرد که حوزه باید سریعاً به این مباحث نیز ورود کند تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به فضای مجازی افزود: توجه به فضای مجازی و تحقیقات فردی و گروهی نیز در عرصه پژوهش بسیار مورد اهمیت است و افراد نخبه حوزوی نباید از این فضا غافل شوند؛ نخبگان و محققان باید با گروه‌های پژوهشی ارتباط داشته باشند.

اعرافی با بیان اینکه بیش از هزار ایده در سال‌های اخیر درباره عرصه‌های مختلف حوزه پیشنهاد شده است، گفت: باید تمهیداتی انجام شود تا طلاب مدارس علمیه از نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشی حوزه در این هفته بازدید داشته باشند و با آثار علمی و پژوهشی آشنا شوند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول