اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

كاروند: طرح «فلورایدتراپی» غیر اصولی انجام می‌شود/ صديق: اين ادعا را رد مي‌كنم

اين روزها نحوه اجراي طرح «وارنیش فلورایدتراپی» كه روی دندان دانش‌آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی می‌شود، با انتقادات و البته حمايت‌هايي همراه است.

كاروند: طرح «فلورایدتراپی» غیر اصولی انجام می‌شود/ صديق: اين ادعا را رد مي‌كنم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح وارنیش ‌فلورایدتراپی روی دندان‌های دانش‌آموزان پایه اول تا 6 ابتدایی مورد توجه قرار گرفت که طبق این طرح تاکنون پنج مرحله عمل وارنیش فلورایدتراپی روی دندان‌های دانش‌آموزان همدانی انجام شده است.

هدف از این طرح که با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و آموزش و پرورش اجرا می‌شود کاهش پوسیدگی دندان در کودکان و نوجوانان است.

به گفته بسیاری از کارشناسان در حالی که تصور می‌شود بروز پوسیدگی دندان با افزایش سن امری طبیعی است اما با «فلوراید» می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها تا 40 درصد جلوگیری کرد، فلوراید در استخوان‌ها و دندان‌های در حال رشد کودکان جمع می‌شود و مینای دندان آنها را قبل از پیدایش مقاوم می‌کند.

  به عبارت دیگر در «فلوراید‌تراپی»، فلوراید با مواد معدنی مینای دندان ترکیب می‌شود و دندان را در مقابل اسید تولید شده توسط میکروارگانیسم‌های پلاک میکروبی دهان مقاوم می‌سازد.

گفتنی است نسبت به نحوه اجرای این طرح که می‌تواند در کاهش شاخص پوسیدگی دندان موثر باشد، برخی انتقاد دارند و می‌گویند که عمل وارنیش فلواریدتراپی روی دندان‌های دانش‌آموزان پایه اول تا 6 ابتدایی به صورت اصولی انجام نمی‌شود.

یکی از این منتقدین دندانپزشک مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان در درمانگاه تویسرکان است که در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: فلورایدتراپی روی دندان دانش‌آموزان شاخص می‌خواهد و دندانپزشکی می‌خواهد که مدارسی را برعهده بگیرد و کار را انجام دهد.

غلام‌عباس کاروند با بیان اینکه متاسفانه در این اقدام دانش‌آموزان را به درمانگاه فرستاده و در آنجا فلورایدتراپی غیر اصولی انجام می‌شود، افزود: این اقدام درمان ویژه و علمی خودش را نیاز دارد و در زمان‌های خاصی باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام معیارهای خاص خود را دارد و تنها با ریختن فلوراید با انگشت به مدت 5 دقیقه روی دندان دانش‌آموز جواب نخواهد داد، خاطرنشان کرد: روش درمانی خاصی برای این منظور وجود دارد و 40 سال پیش در دنیا روی آن کار شده است.

دندانپزشک مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان در درمانگاه تویسرکان با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در خصوص بهداشت دهان و دندان، طبق طرح تحول سلامت گفت: عنوان می‌شود کار روی دندان‌های 6 در مراکز بهداشت و درمان انجام شود در حالی که پزشکان آنجا ساعت 11 در کلینیک بهداشتی و درمانی تحت نظارت شبکه بهداری هستند و وقتی دانش‌آموزان مراجعه می‌کنند با نبود پزشک مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در این مراکز کار هدفمند روی دندان 6 صورت نمی‌گیرد چراکه حقوق ثابت برای این خدمات دریافت می‌کنند، افزود: با این وضعیت باید دید روی دندان‌های 6، مرحله فلورایدتراپی و دندان‌های زنان باردار که گروه هدف هستند، چند درصد کار انجام شده است؟ با این مسائل آشنا هستم و سیاه‌نمایی نمی‌کنم.

از آنجا که معاونت بهداشتی همدان متولی اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی است که به سراغ رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان رفتیم و نظر ایشان را نیز در مورد این طرح و نحوه اجرای آن جویا شدیم.

بهروز صدیق نیز با بیان اینکه وارنیش فلوراید طرحی است که به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان انجام می‌شود، گفت:‌ شاخص پوسیدگی دندان «DMF» ابتدای سال 94، در سنین 12 سال 2.9 درصد بوده اما بعد از عمل وارنیش فلورایدتراپی در چهار مرحله به 1.82 درصد رسیده است.

وی با تاکید به اینکه آمار نشاندهنده این است که عمل وارنیش فلورایدتراپی موثر بوده و باعث پایین آمدن شاخص پوسیدگی شده است، افزود:‌ ما نظارت بر کار تمام مراکز خدمات بهداشتی را داریم و اینطور نبوده که کار غیراصولی انجام شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه ممکن است در مراکز روستایی میز سیار نباشد و روی میز مدرسه کار انجام شود، گفت: ملاک کار این است که دهان دانش‌آموز در آن روزی که عمل وارنیش فلورایدتراپی انجام می‌شود، تمیز باشد که توصیه به مسواک زدن و... می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «زنگ مسواک» نواخته می‌شود و پس از اینکه محیط دهان دانش‌آموزان خشک شد عمل وارنیش فلواریدتراپی انجام می‌گیرد، افزود: اصل این است که وارنیش وقتی وارد دهان می‌شود، اثر خود را می‌گذارد.

صدیق با بیان اینکه این مواد وارنیش حتی به مقدار کم نیز اثرگذار است و تا 6 ماه میزان آن روی دندان ماندگاری دارد، گفت: به هر حال در هر کاری کم و کاستی‌هایی وجود دارد و نمی‌توان گفت به صورت صددرصد کار به خوبی انجام می‌شود اما در عمل وارنیش فلورایدتراپی اثرگذاری را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به این مسئله که گفته می‌شود وقتی افراد به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، پزشکان حضور ندارند تا خدمات درمانی برای گروه‌های هدف انجام شود، افزود:‌ اصلاً در هیچ یک از مرکز بهداشتی کار وارنیش فلورایدتراپی را انجام نمی‌دهیم، باید مواردی که مورد انتقاد است، مستند ارائه شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان همدان ادامه داد:‌ ممکن است پزشک طرحی باشد و مدتی فعالیت کند و برود یا اینکه روزی پزشکی مرخصی گرفته باشد که این طبیعی است و آن ملاک نیست که مجموع اقدامات نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه سال سوم اجرای طرح وارنیش فلورایدتراپی است و به مرحله پنجم رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر این طرح را تا 6 سال انجام دهیم شاهکار عظیمی است که در دنیا هیچ کشوری آن را انجام نداده است.

انتهای پیام/89026/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول