اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ در گفت‌وگو با فارس خبر داد

ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتاب درسی تاریخ پایه دوازدهم

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ با بیان اینکه به بررسی اسناد لانه جاسوسی آمریکا در کتب درسی می‌پردازیم، گفت: قرار است این موضوع در پایه دوازدهم و در کتاب تاریخ دوران معاصر رشته علوم انسانی بیان شود.

ورود اسناد لانه جاسوسی آمریکا به کتاب درسی تاریخ پایه دوازدهم

عباس پرتوی مقدم رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص «ضرورت ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب درسی»، اظهار داشت: در کتب درسی بنا بر پایه‌های مختلف، دوره‌بندی تاریخی صورت می‌گیرد یعنی در پایه دهم به دوره ایران باستان، در پایه یازدهم به دوره ایران و دوران اسلامی اشاره شده است و قرار است در پایه دوازدهم دوران معاصر تألیف و بیان شود.

وی ادامه داد: محدوده اسناد لانه جاسوسی مربوط به دوره معاصر ایران است و این امکان وجود و موضوعیت نداشت در پایه دهم یا یازدهم، از اسناد لانه جاسوسی استفاده کنیم و ارائه این اسناد بر اساس طبقه‌بندی، برنامه‌ریزی درسی‌، کرونولوژی تاریخی و دوره زمانی انجام می‌شود.

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ یادآور شد: این گونه نیست بگوییم دانش‌آموز در یک پایه، تاریخ 2 هزار سال و هم تاریخ معاصر را بخواند؛ چراکه معنا نمی‌دهد و دانش‌آموز را آشفته می‌کند؛ بنابراین تعلق دوره زمانی اسناد لانه جاسوسی مربوط به دوران معاصر کشور است.

پرتوی‌مقدم با بیان اینکه در تاریخ (3) ایران و جهان معاصر، به بررسی اسناد لانه جاسوسی آمریکا پرداخته می‌شود که مخصوص رشته و ادبیات علوم انسانی است، تصریح کرد: استفاده از اسناد لانه جاسوسی از نظر محتوا دارای اهمیت است؛ چرا که ناظر بر موضوع مهم یعنی دخالت قدرت‌های استکباری به ویژه آمریکا در امور ایران است و جا دارد در کتب درسی به آن پرداخت شود.

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ ادامه داد: رویکردی که در کتب جدید دنبال می‌کنیم رویکرد فعالیت محور است تا فرصت یادگیری ایجاد کند و دانش‌آموز با بررسی و مطالعه شواهد و مدارک، خود یک تحلیل داشته باشد؛ البته محتوای اصلی، جهت‌گیری اصلی را می‌دهد.

پرتوی‌مقدم متذکر شد: از شواهد، مدارک، منابع و کتب تاریخی در دوره معاصر استفاده می‌شود و از این اسناد، گزینش‌هایی بر اساس محتوا صورت می‌گیرد که در واقع فرایند یادگیری را تعمیق کرده و فرصتی ایجاد می‌کند تا دانش‌آموز، مهارت‌های سواد تاریخی را تمرین کند.

وی گفت: اگر تأخیری صورت گرفته به این دلیل نبوده که سستی صورت گرفته است، بلکه اساساً بیان این اسناد موضوعیتی در کتب دهم و یازدهم نداشت و آن را براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید پیش ببریم. 

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ در پاسخ به این پرسش که «به غیر از کتب رشته علوم انسانی آیا ضرورت ندارد همه دانش‌آموزان این موضوع را بدانند؟»، افزود: سایر دانش‌آموزان نیز کتابی به نام «تاریخ معاصر» دارند که این کتاب، همان کتابی است که تیمی به سرپرستی علی اکبر ولایتی نوشته‌اند و در سال یازدهم است.

پرتوی مقدم عنوان کرد: مبنای این کتاب براساس سیاست‌ها و دخالت‌های آمریکا در ایران یا دخالت‌های بعد از انقلاب است؛ البته تجدیدنظر خواهد شد اما فراموش نشود تغییر یک کتاب و در یک سال، دو کتاب تألیف کردن دشوار است.

وی در خصوص اینکه «آیا محتوای جدیدی در کتاب تاریخ وارد می‌شود؟»، گفت: در حال آماده‌سازی سه فصل‌ کتاب پایه دوازدهم هستیم که یکی، بحث اسناد لانه جاسوسی است؛ البته به این شکل نیست که در سازماندهی، درسی مستقل با این عنوان داشته باشیم، بلکه جزو مباحث تاریخ معاصر است و می‌تواند در درس‌های مختلف بیاید که می‌توان به بحث زمینه‌های انقلاب، برنامه‌های موسوم به انقلاب سفید و رفُرم‌های آمریکایی که شاه در ایران ایجاد می‌کرد،‌ اشاره کرد.

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ با اشاره به مصادیق دیگر دخالت آمریکا در ایران، افزود: موضوع استقرار نظام جمهوری اسلامی و فعالیت‌هایی که قدرت‌های بزرگ در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دادند، موضوع جنگ تحمیلی و کودتای 28 مرداد، از جمله سرفصل‌هایی است که می‌تواند مطرح شده و مورد توجه قرار گیرد و یکی از منابع و مأخذ، اسناد لانه جاسوسی می‌تواند باشد.

پرتوی‌مقدم خاطرنشان کرد: گاهی مؤلفان یک مجموعه‌ای از منابع و اسناد را می‌خوانند و برداشت‌ها و تحلیل‌های خود را به عنوان یک مطلبی بیان می‌کنند که یک مفهوم را القا کرده و به دانش‌آموز انتقال می‌دهد و گاهی نیز از این اسناد و منابع، چند سطر و پاراگرافی که مناسب بوده و برای دانش‌آموز قابل فهم و درک است، ارجاع مستقیم می‌دهند و فرصتی ایجاد می‌کنند تا خود دانش‌آموز را درگیر فرایند یادگیری کنند.

رئیس گروه دفتر تألیف کتاب تاریخ متذکر شد: این دخالت‌ها مربوط به بازه زمانی طولانی است و این دوره در درس‌های مختلف قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم در قالب یک درس بیاوریم، به لحاظ موضوعی و زمانی تداخل پیدا می‌کند و باید مطالب پیوسته بوده و در چارچوب محتوای کتاب باشد.

وی یادآور شد: در این نظم و ترتیب تاریخی که مطالب را می‌آوریم، می‌خواهیم روابط علّی و معلولی پدیده‌های تاریخی آشکار شود؛ مانند حضور، نفوذ و جنگ‌هایی که ایران با دولت‌های اروپایی داشته و آثار و نتایج آن که به صورت زنجیروار به هم متصل هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول