اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

با لایحه بودجه۹۷ چوب حراج به ثروت‌های ملی زده می‌شود/ امیدواریم مشکلات در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی حل و فصل شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه با لایحه بودجه۹۷ چوب حراج به ثروت‌های ملی زده می‌شود، گفت: دولت قصد دارد در لایحه بودجه سال بعد ۱۲.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند.

با لایحه بودجه۹۷ چوب حراج به ثروت‌های ملی زده می‌شود/ امیدواریم مشکلات در حوزه مبارزه با فرار مالیاتی حل و فصل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، به نقل از خانه ملت؛ محمد حسینی با بیان این که در چند سال گذشته منابع نفتی در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طبقه بندی شده است و این موضوع نشان می‌دهد که نفت کشور یک سرمایه ملی و متعلق به همه نسل‌ها است،  اظهار کرد: این در حالی است که عملا نفت در هزینه‌های جاری استفاده می‌شود، برای عبور از اقتصاد نفتی احکامی در برنامه چهارم تا ششم گنجانده شد تا منابع نفتی به صورت مستقیم در دسترس دولت قرار نگیرد؛ اما بازهم این مهم اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: برای حل این چالش ابتدا در سال 84 بحث حساب ذخیره ارزی طرح شد که امکان تحقق اهداف مدنظرایجاد نشد، به این ترتیب با تداوم مشکلات حساب دخیره ارزی؛ در برنامه پنجم توسعه موضوع ایجاد صندوق توسعه ملی مطرح شد.

به گفته حسینی، بر اساس قانون منابع صندوق باید برای ایجاد تسهیلات اقتصاد برون‌زا و تولید در کشور به کار گرفته شود و در قانون برنامه توسعه یک شرایط غیر دولتی بر آن حاکم شد، از منابع ورودی صندوق تا پایان شهریور ماه سال جاری  73 درصد تسهیلات ارزی و 26 درصد منابع صندوق  برای احکام بودجه مصرف شده است. این در حالی است که در سال 97 شرایط برداشت دولتی از صندوق حادتر شده و به نوع چوب حراج بر منابع ملی زده می‌شود. 

عضو هیات ناظر صندوق توسعه ملی با برشمردن هزینه‌های بودجه‌ای در صندوق توسعه ملی گفت: دولت قصد دارد 12.5 میلیارد دلار از منابع صندوق تسهیلات ملی برداشت کند و نباید تنها 5.8 میلیارد دلار جدول شماره 4مد نظر قرار گیرد، چراکه در تبصره 18 نیز 15 هزار میلیارد برای اشتغال، 200 میلیارد دلار برای صندوق شکوفایی ملی، 350 میلیون دلار برای آبیاری دشت سیستان و منابعی از  این دست برای مصارف بودجه‌ای مصرف خواهد شد.

حسینی خاطر نشان کرد: درآمدهای نفتی در بودجه 101 هزار میلیارد، درآمدهای مالیاتی 190 هزار میلیارد تومان و مجموعا 290 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمد داریم، حقوق و مزایای پرداختی 240  هزار میلیارد است و اگر در سال 97 هزینه‌ها افزایش پیدا نکند، علاوه بر هزینه 30 هزار میلیارد تومان بازخرید اوراق، باید 240هزار میلیارد تومان پرداخت شود. این درحالی است که پیش بینی افزایش حقوق در سال بعد 10 درصد بوده که 22 هزار میلیارد تومان هزینه در اینجا ایجاد میوشد.  به این ترتیب  بیش از 290 هزار میلیارد تومان فقط هزینه‌های جاری مثل حقوق و دست مزد در بودجه لحاظ است.

عضو هیئت ناظر صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه در بودجه 97، حدود 38 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته می‌شود؛ گفت:  به دلیل کمبود شدید منابع دولت مجبور شده است حدود 20 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و اعداد دیگر را به صورت غیر مستقیم از صندوق توسعه ملی برداشت کند.

انتهای پیام/87029

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول