اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تحصیل 60 درصد دبستانی‌ها در کلاس‌های بیش از 35 دانش‌آموز/ اجرای طرح پایش در پایان دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی در کلاس‌های بیش از 35 نفر تحصیل می‌کنند، گفت: امسال پایش عملکرد دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام می‌شود.

تحصیل 60 درصد دبستانی‌ها در کلاس‌های بیش از 35 دانش‌آموز/ اجرای طرح پایش در پایان دوره ابتدایی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص «ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی»، اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی ایده‌ای است که قرار است در آن تغییر شکل اساسی از مقوله «از یادگیری» «برای یادگیری» صورت گیرد.

وی ادامه داد: موضوع ارزشیابی توصیفی به این دلیل است که در دوره ابتدایی بدون اینکه به دانش‌آموزان استرس وارد کنیم، در فضای دوستانه این فرصت را فراهم کنیم که در طول فرآیند تحصیلی نقاط ضعف و قدرت دانش‌آموز شناسایی شود و معلم کمک کند تا دانش‌آموز به یادگیری کامل برسد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الزامات ارزشیابی توصیفی، افزود: باید در شیوه برنامه درسی و روش تدریس معلمان تغییر ایجاد شود؛ ضمن اینکه تغییر نگرش معلمان و خانواده مهم است و در سال‌های بعد از دوره ابتدایی نیز باید در ارزشیابی ‌ها تناسب لازم ایجاد شود.

حکیم‌زاده با اشاره به تغییر سیستم آموزشی به 3-3-6، اضافه کرد: در این سیستم معلمانی که وارد دوره ابتدایی شدند، آمادگی لازم را نداشتند؛ ضمن اینکه سایر معلمان این دوره نیز از آمادگی مطلوبی برخوردار نبودند.

وی یادآور شد: چالش بعدی در خصوص اجرای این سیستم آموزشی این است که آیا محیط یادگیری با این طرح تناسب دارد و تراکم کلاس دانش‌آموز در نظر گرفته شده است؛ چراکه ارزشیابی توصیفی وقت زیادی را از معلمان تلف می‌کند و باید معلمان نقاط ضعف دانش‌آموزان را شناسایی کرده و به آنها بازخورد دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: زمانی که تعداد دانش‌آموزان کلاس از 25 دانش‌آموز بیشتر می‌شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که رویکرد ارزشیابی توصیفی به‌خوبی اجرا شود؛ ضمن اینکه در حال حاضر 60 درصد جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی در کلاس‌هایی هستند که تراکم آنها بیش 35 دانش‌آموز است و این تراکم از آسیب‌های جدی ارزشیابی توصیفی است.

حکیم‌زاده تأکید کرد: چرا طرحی که حتی تا امروز معلمان اعلام می‌کنند آموزش لازم را در این خصوص ندیده‌اند، به صورت سراسری اجرا شد؛ ضمن اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته خانواده‌ها اعلام کردند که آگاهی لازم در این خصوص را ندارند.

وی ادامه داد: منبع بسیار خوب برای آموزش معلمان «راهبران آموزشی» هستند اما تا حال حاضر این افراد پست مشخص و مصوبی ندارند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در حال حاضر در سطح شهر تهران بسیاری از خانواده‌ها این دغدغه را دارند که آیا دانش‌آموزشان با روش ارزشیابی توصیفی، مهارت کافی در خواندن و نوشتن را پیدا می‌کنند؛ در نتیجه آموزش موازی را در کنار آن انجام می‌دهند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: این مطالبه اجتماعی وجود دارد که آیا طرحی که اجرا کردیم در پیشرفت دانش‌آموزان مؤثر است؛ البته بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده،‌ ارزشیابی توصیفی باعث شده است تا دانش‌آموزان از نظر روانی وضعیت بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به کیفیت آموزشی در مدارس، خاطرنشان کرد: کارگروهی تشکیل شده است تا بحث آزمون‌های مدارس تیزهوشان را بررسی کند؛ در نتیجه به این موضوع پی بردیم که یکی از راهکارهای مناسب این است که باید غربالگری دانش‌آموزان را به دوره متوسطه دوم ببریم که نتایج آن اعلام شده و منتظر تصمیم نهایی هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «راهکارهای لازم برای تحول واقعی در آموزش و پرورش»، افزود: اگر آموزش و پرورش را اولویت اول قرار دهیم و همه امکانات برای ایجاد محیط خوب آموزشی به رسمیت شناخته شود، باعث می‌شود تا به نتیجه مطلوب برسیم؛ ضمن اینکه این پرسش مطرح است که چرا باید بسیاری از فارغ‌التحصیلان علوم تربیتی ما بیکار باشند و در مقابل، هر سال کمبود معلم داشته باشیم و دست به آزمون‌های استخدامی و جذب نیروهای خارج از آموزش و پرورش بزنیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: امسال پایش عملکرد دانش‌آموزان در پایان دوره ابتدایی را اجرایی می‌کنیم و نام این طرح آسیب‌شناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول