اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش/78

فناوری آموزشی نرم و سخت چیست؟

فناوری آموزشی سخت، مجموعه سخت‎افزارها و نرم‎افزارهایی است که از آموزش و یادگیری مؤثر پشتیبانی می‌کند.

فناوری آموزشی نرم و سخت چیست؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف واژه فناوری/Technology آمده است: مجموعه‌ای از فرآیندها، روش‌ها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشین آلات و مهارت‌هایی که توسط آنها کالایی ساخته یا خدمتی ارائه می‎شود.

تکنولوژی، علم به صنایع و حرفه ها، مجموع اصطلاحات فنی و صنعتی.

فناوری اطلاعات[فا]/Information Technology IT: مجموعه به هم پیوسته‌ای از روش‌های علمی، فنی و تکنیک‌های مدیریّت و پردازش و کاربرد اطلـاعات، سخت‎افزارها، نرم‎افزارها و رسانه‌های ارتباطی که اطلاعات را در اشکال مختلف (صدا، تصویر، متن) جمع‌آوری، ذخیره سازی، بازیابی، پردازش، انتقال یا عرضه می‌کند.

این اصطلاح شامل فناوری‌های نوین مانند رایانه، انتقال از طریق دورنگار و دیگر وسائل ارتباطی هم می‎شود.

آی.تی

فناوری اطّلاعات و ارتباطات[فاوا]/Information and Communication Technology ICT: مجموعه‌ای از سخت‎افزارها، نرم‎افزارها و نظام‌های ارتباطی که از هم پوشانی و تعاطی سه حوزه کامپیوتر، اطّلاعات و مخابرات به‌نحوی شکل گرفته است که به مجموعه بهره‌برداران، قابلیت دستیابی، جمع‌آوری، رتبه‌بندی، دستکاری، پردازش و امکان ارسال و ارائه اطّلاعات به هر نقطه دیگری را می‌دهد.

در حال حاضر نرم‎افزارهای دبیرخانه به‌عنوان اتوماسیون اداری شناخته شده و الکترونیکی شدن سازمان معادل با داشتن نرم‎افزار دبیرخانه محسوب می‎شود. سبک مدیریّت مبتنی بر نامه (مدیریّت کارتابلی) تسریع همان فرآیندهای قبلی است، بدون استفاده از پتانسیل‌هایی که فاوا ایجاد می‌کند.

آی.سیتی، فاوا

فناوری‌های آموزشی/Training Technology: مجموعه‌ای از دانش، روش‌ها، فرآیندها، سامانه‌ها، مهارت‌های فنّی و سازمانی، نرم‎افزارها، سخت‎افزارها و به‌کارگیری نظام‌مند مواد و رسانه‌های یادگیری و استقرار نظام فراگیری، بهره‌گیری از تجارب و یافته‌های پژوهشی، سازمان‌بندی کلاس‌ها و روش‌های جدید تدریس، برای بهبود فرآیند آموزش‌ و‌ پرورش و ارتقای کیفیّت یادگیری.

روش‌های منظم طراحی، اجرا و ارزیابی نظام‌یافته تمامی جریان آموزش و یادگیری، همراه با تعیین هدف‌های مشخّص‌تر و نیز به‌کارگیری مجموعه‌ای از منابع انسانی و غیرانسانی، به‌منظور ایجاد شرایط آموزش برتر و موقعیّت‌های یادگیری مؤثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر. در حقیقت فناوری آموزشی دارای دو بعد سخت‌افزاری و نرم‎افزاری کاربرد دانش برای مقاصد عملی و بخشی از علوم تربیتی است که هدف اصلی آن حل مسئله یادگیری است.

تکنولوژی آموزشی

فناوری آموزشی نرم/Software Education Technology: مجموعه‌ای از ایده‌ها، طرح‌ها، ابداعات و ابتکاراتی که در «طراحی آموزشی»، تعیین و تدبیر رویکردها و الگوهای آموزشی تبلور می‌یابد، خواه مستلزم به‌کارگیری نرم‎افزار و سخت‎افزار خاصی باشد یا خیر.

فناوری آموزشی سخت/Educational Technology Hardware: مجموعه سخت‎افزارها و نرم‎افزارهایی که از آموزش و یادگیری مؤثر پشتیبانی می‌کند و شامل اقلامی مانند مواد و منابع یا متون یادگیری از قبیل کتاب درسی چاپی، رایانه، اینترنت، مولتی‎مدیا، عکس، اجسام و اشیا، دستگاه‌ها، مواد و حتی موجودات زنده.

فناوری‌های مطلوب/Favorable Technology: نوعی از فناوری که از نظر کارایی، هزینه، اثربخشی، ملاحظات اخلاقی- اجتماعی، امکان برخورداری آحاد نیازمندان، قانونی، زیست محیطی و امن بودن، مناسب‌ترین باشد، بنابراین ملاک مناسب بودن آن، ساده یا پیچیده بودن، موجود یا نوین بودن دانش آن، سخت‌افزاری یا نرم‎افزاری بودن نیست.

فناوری‌های خواسته‌شده، دلپسند، خوش‌آیند، محبوب.

فنون تدریس/Teaching Skills/Tactics: دانش و راه و روش‌های خاص معلّم برای انتقال مطالب یا شیوه او در آموزش و انجام فعالیت‌های آموزشی یا اداره امور آموزشی.

جمع فن و معادل واژه «تکنیک» به‌کار رفته است، راه، روش، شیوه و مهارت، همچنین به‎معنی راه به‌کارگیری مهارت‌های اساسی یا روش انجام ماهرانه کاری.

فوق‌العاده شغل/Job Perks/Overtime Payment: وجه یا مبلغی که علاوه بر حقوق و دستمزد در برابر انجام دادن کار ویژه‌ای به مستخدم داده می‎شود و عنوان مزایای مستمر دارد؛ از قبیل فوق‌العاده اضافه‌کار، فوق‌العاده جذب، فوق‌العاده بدی آب و هوا، فوق‌العاده روزانه که همه آن‌ها استمرار دارد و به تناوب و توالى پرداخت می‎شود‏، به ماخذ مقرّرات قبلى و آیین‌نامه مزایا داده می‎شود و برخلاف پاداش، در بودجه سالانه پیش‌بینى می‎شود.

فوق‌العاده به‎معنی غیر معمول، غیر عادی، اضافه برچیزى، بسیار زیاد، فراوان، به شکلی فراتر از حد عادی و فوق به‎معنی بالا، برتر، بالاتر؛ مقابل زیر.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول