اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یادداشت اقتصادی

تعیین نرخ دوم بنزین، گاز و برق برای پرمصرف‌ها؛ راه خروج از نارضایتی گسترده عمومی

بر اساس آمارها 70% مصرف ­کنندگان بنزین کمتر از 80 لیتر در ماه مصرف دارند و بر این اساس می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را 80 لیتر در ماه و به قیمت 1000 تومان درنظرگرفت و قیمت بنزین بالای 80 لیتر را معادل بنزین آزاد یعنی در حدود 2000 تومان تعیین کرد.

تعیین نرخ دوم بنزین، گاز و برق برای پرمصرف‌ها؛ راه خروج از نارضایتی گسترده عمومی

اخیرا لایحه بودجه سال 97 از طرف دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و این لایحه در حال بررسی نمایندگان مجلس است. در تبصره 18 لایحه اشاره شده است که دولت قصد دارد با افزایش حامل‌های انرژی، میزان درآمد خود را  به میزان 17400 میلیارد تومان افزایش دهد. هرچند که در این تبصره به صراحت نامی از حامل های انرژی که قرار است گران شود، برده نشده، اما با توجه به صحبت‌های مسئولین به نظر می‌­رسد که یکی از حامل­‌های انرژی که مشمول این افزایش قیمت خواهد شد،  بنزین است و قیمت احتمالی آن نیز 1500 تومان خواهد بود.

در همین راستا و با توجه به تجربه دو سال اخیر، به نظر می­‌رسد که نظام تک ­نرخی بنزین مورد توجه دولت بوده و در نتیجه همه مصرف­‌کنندگان بنزین با افزایش قیمت یکسانی مواجه خواهند شد. با در نظر رفتن شیوه تک­ نرخی بنزین به قیمت 1500 تومان، به همه مردم فشار اقتصادی وارد شده و در نتیجه میزان نارضایتی عمومی از دولت نیز افزایش خواهد یافت،اما اگر دولت نظام دونرخی را برای افزایش قیمت بنزین اجرا کند، عموم مردم از افزایش قیمت بنزین مصون مانده و در نتیجه نارضایتی عمومی از دولت نیز متعاقبا کاسته می‌­شود.

بر اساس آخرین اطلاعات سامانۀ هوشمند سوخت، حدود 70% مصرف ­کنندگان به میزان کمتر از 80 لیتر در ماه بنزین مصرف می کنند. در این صورت، می­‌توان میزان بنزین یارانه‌­ای را 80 لیتر در ماه و به قیمت 1000 تومان درنظرگرفت و قیمت بنزین بالای 80 لیتر را به مقدار بنزین آزاد یعنی در حدود 2000 تومان تعیین کرد [1].

 اما در رابطه با برق و گاز دولت این اجازه را دارد تا قیمت این حاملهای انرژی را با توجه به تبصره 14 که مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌­ها است، افزایش دهد.

بررسی روند افزایش قیمت برق طی سالهای اخیر نشان می­‌دهد که وزارت نیرو طی سالهای 93 تا 95 سه مرتبه تعرفه­‌های برق را به میزان 24% ، 10% و 10% در بخش خانگی افزایش داد اما در هر سه مرتبه، هیچ تفاوتی بین مشترکین کم‌­مصرف و پرمصرف قائل نشد. این امر در حالی است که با توجه به نظام‌­های تعرفه‌­گذاری دنیا و در راستای اصلاح الگوی مصرف، بایستی بین مشترکین کم­‌مصرف و پرمصرف تفاوت قائل شد. در همین راستا ضروری است که در صورت تصمیم دولت برای افزایش قیمت برق سال آتی، قیمت برق مشترکین کم­‌مصرف ثابت مانده و تنها قیمت برق مشترکین پرمصرف افزایش یابد. با توجه به یارانه­‌ای بودن برق بخش خانگی، این امر نیز عادلانه­تر شدن توزیع یارانه برق بین مشترکین را تسریع خواهد کرد.

در رابطه با گاز خانگی نیز روندی مشابه برق وجود داشته و سیاستهای قیمت­‌گذاری بر پایه حمایت از مشترکین کم­‌مصرف نیست، بنابراین احتمالا در صورت افزایش  قیمت گاز، همه مشترکین با یک درصد مشمول افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.

 در مجموع، ضروری است که در صورت افزایش قیمت بنزین، برق و گاز خانگی، دولت از مشترکین کم‌­مصرف حمایت نموده و قیمت حامل‌های انرژی این مشترکین را افزایش ندهد. ثابت نگه‌­داشتن قیمت انرژی مشترکین کم­‌مصرف و تمرکز بر افزایش قیمت انرژی مشترکین پرمصرف علاوه بر کنترل روند مصرف انرژی در کشور، اهداف برنامه ششم توسعه اقتصادی را نیز سریعتر محقق خواهد کرد.

محسن دانشمند

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول