اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

مؤلفه‌های اثرگذار در تقسیم بودجه قرآنی استان‌ها/ جمعیت مهم‌ترین شاخص

بودجه حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی استان‌ها که هر سال در کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه مصوب می‌شد، در لایحه بودجه سال آینده در ردیف جداگانه‌ای قرار گرفته و قرار است براساس مؤلفه‌هایی در استان‌های مختلف تقسیم شود.

مؤلفه‌های اثرگذار در تقسیم بودجه قرآنی استان‌ها/ جمعیت مهم‌ترین شاخص

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، هر سال بخشی از بودجه منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برنامه‌های شورای هماهنگی استان‌ها تخصیص می‌یابد که در لایحه بودجه سال آینده این بودجه برای نخستین‌بار در ردیف جداگانه قرار گرفته است در حالی که در سال‌های گذشته بودجه قرآنی استان‌ها در کمیته تخصیص شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد و تحقق می‌یافت که عمدتاً مبلغ آن نیز بین 5 تا 10 درصد بودجه قرآنی منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود.

در ردیف «حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی برنامه‌های مصوب شورای‌های هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در راستای اسناد سه‌گانه در استان‌ها» که ذیل برنامه‌ها برای بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در لایحه بودجه سال آینده آمده، 4 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است؛ در حالی که بودجه قرآنی پیشنهادی برای تمامی فعالیت‌های قرآنی 40 میلیارد تومان پیشنهاد شده است که بر اساس آمارها می‌توان گفت 10 درصد کل این بودجه به استان‌ها تخصیص می‌یابد، اما باید دید که این بودجه چگونه و در چه راهی مصرف می‌شود؛ چرا که تمامی دستگاه‌های فرهنگی در کنار اعتبارات خود بخشی از بودجه خود را برای فعالیت‌های قرآنی در نظر گرفته‌اند.

به گفته مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی تقسیم بودجه «حمایت از اجرای برنامه‌های قرآنی برنامه‌های مصوب شورای‌های هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی در راستای اسناد سه‌گانه در استان‌ها» سازوکار خاصی دارد به طوری که شاخص‌های مختلفی در تعیین بودجه هر استان دخیل است که بر اساس تقسیم‌بندی شورای توسعه فرهنگ قرآنی 6 مؤلفه و سازوکار پیش‌بینی شده است.

یکی از این شاخص‌ها «جمعیت» است، به طوری که بخش اعمی از بودجه قرآنی استان‌ها بر اساس جمعیت هر استان تعیین می‌شود که با توجه به اهمیت این موضوع 40 درصد بودجه بر اساس جمعیت هر استان تقسیم خواهد شد. همچنین «عملکرد شورای استان» نیز نقش مهمی در جذب اعتبارات دارد، یعنی اگر گزارشات استانی در شورا مثبت ارزیابی شود امتیاز مثبتی تلقی شده و 20 درصد بر بودجه آن‌ها اثرگذار است.

«وجود مناطق محروم» نیز یکی دیگر از شاخص‌های تعیین اعتبارات استانی است که 14 درصد بر بودجه قرآنی استان تأثیرگذار است و با توجه به اینکه استان‌های مرزی ما بیشتر در محرومیت فرهنگی هستند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها سهم بیشتری از این بودجه را به خود اختصاص می‌دهند به طوری که 10 درصد از اعتبارات قرآنی استان‌ها بر اساس شاخص «مرزنشینی» تقسیم می‌شود.

همچنین «تهدید عرفان‌های کاذب و فرق» و «مناطق ویژه قومی و مذهبی» نیز از مؤلفه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تخصیص اعتبارات قرآنی استان‌ها به شمار می‌رود که هر کدام به طور جداگانه 8 درصد از این بودجه را شامل می‌شوند.

به گفته مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی مؤلفه‌های «جمعیت، مناطق محروم و مرزنشینی» گزارش ثابتی دارند و «عملکرد شوراهای استان» نیز توسط دبیرخانه شورای توسعه سنجیده می‌شود، همچنین گزارش «تهدید عرفان‌های کاذب و فرق، مناطق ویژه قومی مذهبی و جمعیت» توسط نهادهای مسئول به دبیرخانه داده می‌شود تا به درستی بودجه بین استان‌ها تقسیم شود.

علاوه بر این در هر استان به تناسب کمیسیون‌های سه‌گانه، اسناد «تبلیغ و ترویج قرآن»، «آموزش عمومی قرآن» و «پژوهش و آموزش عالی قرآن» تشکیل شده است که به منظور هماهنگی بیشتر با مرکز در اجرای برنامه‌های ملی و اثرگذار مشارکت خواهند داشت اما بودجه اصلی برنامه‌های ملی از مرکز تأمین شده و شورای استان می‌تواند در صورت صلاحدید با این برنامه‌ها همراه باشد و بخشی از اعتبارات را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

امید است، در سال آینده با حمایت مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بودجه منشور شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای سال آینده که نسبت به امسال با کاهش 60 درصدی مواجه شده است، افزایش یابد و با تخصیص به موقع اعتبارات قرآنی برنامه‌های ملی و استانی به خوبی برگزار و مشکلات بودجه در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی از میان برداشته شود تا شاهد پویایی و اثرگذاری بیشتر در عرصه‌های قرآنی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول