اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  حکمت و فلسفه

نعمت الله حسنی، محمود خورسندی

بررسی تطبیقیِ تعلیم اسماء به آدم در تفاسیر علامه طباطبایی و علامه جعفری

پژوهش حاضرکه با عنوان بررسی تطبیقیِ مساله ی تعلیم اسماء به آدم در تفاسیر علامه طباطبایی و علامه جعفری می باشد، سعی در بررسی و مقایسه نظرات مشترک و ویژه ی هر یک از این علمای ربانی در موضوع مدنظر می نماید.

بررسی تطبیقیِ تعلیم اسماء به آدم در تفاسیر علامه طباطبایی و علامه جعفری

چکیده

براساس تفاسیرقرآن، آنچه انسان را به والاترین مقام در بین مخلوقات و در جایگاه خلیفه اللهی و مسجود ملائکه قرارمی دهد، وابسته به همین تعلیم اسماء می باشد؛ بنابراین، تعمق و تعقل در این مساله، یک واکاویِ مهم اعتقادی ومعرفتی به شمار می رود. پژوهش حاضرکه با عنوان بررسی تطبیقیِ مساله ی تعلیم اسماء به آدم در تفاسیر علامه طباطبایی و علامه جعفری می باشد، سعی در بررسی و مقایسه نظرات مشترک و ویژه ی هر یک از این علمای ربانی در موضوع مدنظر می نماید. از جمله نظرات مشترکِ این تفاسیر در موضوع مورد بحث اینست که مقصود از اسماء در اینجا حقایق عالَم هستی و اشیاء عینی در خارج است که موجوداتی عاقل را نیز دربرگرفته و مقصود از تعلیم اسماء این است که خداوند، حقایق را برای آدم مکشوف و آشکار ساخت. از نظرات ویژه ی علامه طباطبایی در این موضوع به این مطلب می توان اشاره کردکه اسماء نامبرده، و یا مسماهای آنها موجوداتی دارای حیات وعلم و محجوب در پس پرده غیب بوده و خداوند در واقع قسمتی از غیب آسمان ها و زمین را به آدم تعلیم داد و علامه جعفری ذیل تفسیر ابیات مربوطه از مثنوی مولوی بیان می دارد که علمِ آدم به همه حقایقِ عالَمِ خلق بوده است نه عالَم امر که روح به آن مستند می باشد.

کلیدواژگان: تعلیم اسماء، آدم، تفسیر المیزان، تفسیر علامه جعفری

نویسندگان:
نعمت الله حسنی، محمود خورسندی

مجله پژوهش های اعتقادی کلامی - سال ششم، شماره 24، زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول