اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

معاون فرهنگی قوه قضاییه در گفت‌وگو با فارس:

موسوی و کروبی فتنه زده شدند/ فتنه جدید هم از همان جنس سال ۸۸ است/ رسانه‌ها باید در روشنگری و تبیین فکری مردم نقش ایفا کنند

دلایل وقوع فتنه ها در کلام حضرت امیرمومنان(ع) یا از هوای نفس است یا از بدعت‌ها این را معاون فرهنگی قوه‌قضاییه می‌گوید و معتقد است که دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فتنه زده شده و رهبری فتنه در جای دیگری بوده است.

موسوی و کروبی فتنه زده شدند/ فتنه جدید هم از همان جنس سال ۸۸ است/ رسانه‌ها باید در روشنگری و تبیین فکری مردم نقش ایفا کنند

خبرگزاری فارس- گروه قضایی و انتظامی: دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران، در روز 22 خرداد 1388 با شرکت چهار کاندیدای ریاست جمهوری اغاز شد انتخاباتی که به دلیل تبلیغات زیاد و اتفاقاتی که پیش از برگزاری ان رخ داده بود با استقبال گسترده مردم رو به رو شد.

این انتخابات از آن جهت که دشمنان نظام و همچنین کشورهای غربی به ایران چشم دوخته بودند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تعداد زیادی از خبرنگاران نگاهشان به نتایج این انتخابات دوخته شده بود البته هنوز ساعتی به پایان زمان رای گیری در شامگاه روز جمعه مانده بود که میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری حاضر شده و به واسطه مشاورهای غلطی که اعضای ستاد وی به او دادند در مقابل دوربین های رسانه های داخلی و خارجی صحبت از پیروزی قاطع در انتخابات کرد.

همین اظهارات زودهنگام و خلاف واقع موسوی باعث شد تا اولین تکه های پازل فتنه ایی بزرگ بر روی میز قرار گیرد و طرحی مبهم از یک عقده گشایی و دشمنی خارجی در پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

روز شنبه 23 خرداد ماه و پس از اعلام رسمی وزارت کشور و پیروزی محمود احمدی نژاد طرفداران موسوی و کروبی که این بار خودشان را در موقعیتی شکست خوده دیده بودند دست به یک اشوب و فتنه گری بزرگ زدند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را که باید اماده چشیدن طعم شیرین برگزاری یک انتخابات دموکراتیک می شد را در مقابل یک هرج و مرج قرار دادند.

بزرگی و گسترش فتنه در شهرهای مختلف کشور باعث شد تا کشور دچار یک هرج و مرج شده اما نهایتا در نه دی ماه همان سال مردم طومار فتنه گران را در هم پیچیدند.

از این رو با هدف تبیین نقش مهم مردم در حماسه نه دی به سراغ معاون فرهنگی دستگاه قضایی کشور رفتیم و از وی در مصاحبه ایی صمیمی درباره دلیل وقوع فتنه و همچنین تبیین وجه ها مختلف حماسه نه دی پرداختیم.

در زیر این مصاحبه را می خوانید:

چه می شود که فرهنگ جامعه به سمتی میرود که عده ای پذیرش شکست را ندارند و دسیسه دست بیگانگان می شوند و کشور رو به سمت آشوب می برند.

صادقی: در مورد سوالی که پرسیدید که چه میشود که فتنه به راه می اندازند بهترین پاسخ را می‌شود از سخنان امیر المومنین(ع) استنباط کنیم که فرمودند آغاز پیدایش فتنه اینگونه است که از هوای نفسانی است یا از بدعت‌ها پس به گفته ایشان دو سرمنشا برای وقوع فتنه وجود دارد.

وی ادامه داد: هوای نفسانی مربوط به قوای عملی انسان است باید بدانیم که انسان دو دسته قوا دارد اول فکری و نظری و دیگری عملی که فیلسوفان گذشته این دو قوا را می‌گفتند قوای عماله و قوای علامه.

حضرت در این کلام کوتاه هر دو دسته را فرمودند و جالب است به این نکته توجه شود که یک بخشی از فتنه ها از افکار انحرافی ناشی میشود که این بدعت آمیز است و هر کس تفکر انحرافی از مسیر حق را دنبال کرد شاید یک جایی به فتنه اجتماعی هم منجر بشود.

صادقی افزود: اما راه دوم جاه طلبی و قدرت طلبی است و هوای نفسانی پشت آن نهفته است. و بعد هم حضرت می‌فرمایند یک عده می آیند و تابع یک عده دیگری می شوند که این همان جنبه اجتماعی وقوع فتنه است پس یا فکر انحرافی دارند یا خواسته نامشروع دارند و بعد به دنبال آن امیرالمومنین(ع) می فرمایند که برخی می روند پیرو دیگری میشوند در تبعیت از همان هوای نفسانی که میشود همان بعد اجتماعی فتنه گری که گروه های مختلف به دنبال انها می روند و فتنه بزرگ می‌شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: البته یک جنبه دیگر هم دارد که اینها می آیند حق و باطل را با هم مخلوط میکنند یعنی عموما در فتنه ها حق و باطل با هم آمیخته می‌شود به گونه ایی که حضرت امیر می گویند اگر باطل از در آمیختن با حق خالص میشد و باطل واقعی را مردم می دیدند دیگر برای کسی باطل مخفی نمی ماند. پس هرکسی که مبدا شروع فتنه هاست حتما یه بخشی از حرف‌هایش راست هست اما بخش دیگری حتما باطل است.

فتنه های زیادی در 4 دهه عمر انقلاب دیده‌ایم

وی ادامه داد: ما از اول انقلاب فتنه های زیادی دیدیم فتنه های گروهک ها فتنه منافقین فتنه در شمال و غرب و جنوب کشور که پان عربیسم و پان ترکیسم بود. و حتی انواع فتنه های دیگری که داشتیم البته اینها از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی به درستی مدیریت شد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: فتنه هایی هم که در این سالهای اخیر دیدیم که همین فتنه سال 88 یکی از مهمترین‌ انها بود شبیه همان فتنه ها بود که ریشه اش بخشی فکر انحرافی بود که فکر می کردند به هر قیمتی باید حاکم بشوند و فکر میکردند دیگران اگر حاکم شوند جامعه را خراب میکنند یا اینکه فکر میکردند باید با غرب همراهی کنند و در کنار اینها یک جنبه قدرت طلبی هم داشتند که می خواستند به هر شکلی قدرت را به دست بیاورند.

صادقی گفت: جالب است که این‌ها خلط حق و باطل را هم زیاد در دستور کار خود داشتند تا جایی که بر خود رهبران اینها هم خلط حق و باطل شد و اینها را هم فریب دادند و فریب یک عده ایی را خوردند و باورشان شد که این ها رای آوردند و فتنه زده شدند و فکر کردند واقعا رای آوردند.

 

آیا واقعا اینها فریب خورده اند و خودشان به عنوان رهبر این جریان و ایجاد کننده آن نبودند؟

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: از اسامی مختلفی به عنوان رهبران فتنه یاد می‌شود اما اگر روشن تر بگویم میرحسین موسوی و کروبی اینها ساده تر بودند که این گونه افراد خاص را داشته باشند و خودشان رهبر واقعی فتنه نبودند اینها فتنه زده شدند و فریب خوردند.

وی گفت: البته اینها مقصر بودند در فریب خوردن و معنی آن این نیست که مقصر نیستند. اینها کسانی بودند که همراه نظام بودند می خواستند مسئولیت جدید بگیرند برای اینها توهی ایجاد کردند که رای شان جا به جا شده است.

وی افزود: پس فراموش نکنیم فتنه رهبران پشت صحنه‌ای داشت که آنها رهبری واقعی فتنه را بر عهده داشتند پس این دو کاندید ریاست جمهوری فتنه زده شدند البته مقصر هم بودند نه اینکه بی تقصیر باشند و می توانستند بفهمند که حرفشان غلط است و میدان هایی برایشان باز شد تا بیشتر بفهمند اما همراه شدند با موج فتنه که دیگرانی پشت سر آنها سنگر گرفتند و از اینها سو استفاده کردند و اینها شدند رهبر ظاهری فتنه.

صادقی در تبیین علل گسترش فتنه و ابعاد دیگر آن نیز گفت: این اتفاق افتاد عللی هم داشت یک جریان فریب هم در کنار فتنه وجود داشت که اگر فریب عمومی وجود نداشت فتنه رخ نمی داد کار این فریب ایجاد فریب عمومی در مقیاس بزرگ است.

پس چند تا عامل داریم دو عامل در خود شخص است. یک عامل خود فریب است و بعد هم تبعیت مردم نا آگاه از فتنه گران.

به عنوان یک فرد فرهنگی مسئول فرهنگی در کشور آیا جنبه یا بخشی از قیام نه دی بوده است که از سوی رسانه ها یا افراد مغفول مانده و به آن توجهی نشده باشد؟

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: من همه تحلیل ها را ندیده ام که بخواهم بگویم شده یا نشده اما ان چیزی که خوب است به آن پرداخته شود این است که بررسی شود که نقش رسانه ها در آگاه سازی مردم چه بود که نه دی شکل گرفت.

وی ادامه داد دلیل این امر این است که 9 دی یک اتفاق مردمی و خود جوش بود پر واضح است که نه دی یک اقدام حکومتی و خواست دولت نبود بلکه مردم به واسطه بسیجی که از سوی رسانه ها رخ داد به میدان آمدند و این حماسه را خلق کردند.

صادقی گفت: یکی از کارکردهای مهم رسانه همین است که بسیج عمومی کند این بسیج عمومی را انجام دادند و نتیجه خوبی هم داد چنانچه که رسانه های دیگری هم بسیج های منفی ایجاد میکنند و مردم را به شورش و اغتشاش ایجاد میکنند همین الان هم برخهی در فکر ایجاد یک فتنه جدید هستند.

شما به همین حلقه انحرافی و رفتارش نگاه کنید اگر منشا اقدامات این افراد بررسی شود میبینید که این ها هم در فکر ایجاد یک فتنه جدید هستند.

 

وی ادامه داد: این چیزی که امروز میبینیم مشابه همان فتنه قبلی است اما از یک زاویه دیگر. آن فتنه‌ای که در سال 88 رخ داد فتنه گرانش در برابر یک نهاد رسمی ایستادند و این فتنه جدید هم که در حال شکل گیری است یک عده ای در مقابل قوه قضاییه ایستاده اند که یک نهاد رسمی است.

صادقی گفت: حالا باید دید چرا این کارها را می کند و پاسخ آن این است که چون می خواهند زیر بار سازکار قانونی یک نهاد رسمی نروند و یک جریان اجتماعی در برابر نظام بسازند البته هنوز این جریان در نطفه است و بعید است که به جریان اجتماعی تبدیل شود چون ظرفیت و آگاهی مردم بالاست و می فهمند که چقدر باطل در حرفهای اینها وجود دارد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: امروز مردم ما نسبت به جریان انحرافی و تفرکات آن روشن تر از گذشته هستند که بخواهند اباطیل و مطالب خلاف واقع انها را بپذیرند اما خب این افراد هم می آیند و جریانهایی می خواهند برپا کنند که می شود همان فتنه.

وی تصریح کرد: اینها شاید بتوانند ذهن بخشی از مردم را مسموم کنند و عده ایی را در مقابل دستگاه قضایی کشور قرار دهند اما نمی توانند بر اکثر جامعه تاثیر بگذارند و البته این را هم نباید فراموش کرد که رسانه ها باید نقش روشنگیری خودشان را انجام دهند و این فتنه را بشکافند و ابعاد آن را برای مردم باز کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: چیزی که باید یادمان باشد این است که فتنه فتنه است چه چپ باشد و چه راست فرقی ندارد اگر عده‌ایی هستند که جلوی نهادهای قانونی می ایستند باید با آنها برخورد شود برخورد نهادها با آنها به جای خود اما روشنگری هم جای خود و فراموش نکنید روشنگری به عهده رسانه هاست و امیدواریم اهل فکر و فرهنگ و رسانه این فتنه ها را روشنگیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول