اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران:

وجود 33 هزار تن توتون سنواتي در انبارهاي دخانيات كشور/ تكليفي براي خريد توتون نداریم

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران از وجود 33 هزار تن، توتون سنواتي در انبارهاي دخانيات كشور خبر داد و گفت: دخانيات، تكليفي براي خريد توتون، مگر به اندازه نياز ندارد و مازادي كه از توليدكنندگان خريداري مي‌شود؛ انبار مي‌شود.

وجود 33 هزار تن توتون سنواتي در انبارهاي دخانيات كشور/  تكليفي براي خريد توتون نداریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شرق مازندران، مصیب محمدیان‌شمالی شنبه در حاشیه بازدید از انستیتو تحقیقات تیرتاش گلوگاه و کشت توتون در شرق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از سال 91 تاکنون، دخانیات، تکلیفی برای خرید توتون ندارد مگر به اندازه نیاز، اما چون از 80 سال گذشته تاکنون دخانیات ایران، خریدار توتون داخلی بوده است این کار همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مسؤولیت خرید توتون از سال 91 تاکنون برعهده مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور است که بخش دولتی است و از ما جدا شده است و تاکنون کار مؤثری انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران ادامه داد: رقبای ما و 14 شرکت فعال غیر از دخانیات ایران که در بخش تولید سیگارت فعالیت دارند، یک گرم هم از توتون داخلی نمی‌خرند و مصارف خود را از خارج تهیه می‌کنند.

محمدیان‌شمالی اضافه کرد: وقتی اصلاح تعرفه خرمن مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تعرفه‌ها یکی است؛ کالای حاضر و آماده می‌آورند و مصرف می‌کنند.

وی گفت: برهمین اساس دخانیات ایران سالانه 80 میلیارد تومان مستقیم و بین 120 تا 130 میلیارد تومان با هزینه جانبی باید پول توتون داخلی پرداخت کند و این مسأله شامل بخش و سهم زیادی از درآمدهای ما است که سالانه برای خرید توتون از کشاورزان هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اظهار تأسف از اینکه ما تنها 30 درصد توتون داخلی را مصرف می‌کنیم؛ یادآور شد: مابقی تولیدات توتون خریداری شده، انبار، سنواتی می‌شود و اکنون 33 هزار تن، توتون سنواتی در انبارهای دخانیات داریم که تبدیل به یک معضل بزرگ برای شرکت شده است و به عنوان نمونه همچون چای سنواتی شده و باید فکر اساسی برای این مشکل انجام شود.

محمدیان‌شمالی با اعلام اینکه انبار شدن توتون داخلی انبار به معنای بی‌کیفیتی تولیدات داخلی نیست؛ خاطر نشان کرد: توتون داخلی دارای کیفیت مناسب است و در خیلی از موارد دارای کیفیت بهتری از توتون خارجی است؛ اما چون تولید سیگار، اختلاط واحدهای مختلف توتون است؛ لازم است تولیدات توتون خارجی هم برای اختلاط وارد شود.

وی همچنین تولید توتون داخلی را 9 هزار تن و مصرف کل تولید کشور را 30 هزار تن اعلام کرد و افزود: اگر شرکت‌های دیگری که در تولید سیگار در کشور فعال هستند؛ بخشی از این تولید داخلی را خریداری کند؛ هیچ مشکلی برای کشاورزان به وجود نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: براساس دلایلی که عنوان شد، متأسفانه اقبالی برای خرید توتون داخلی توسط شرکت‌های تولید سیگار وجود ندارد و این شرکت‌ها حاضر به خریداری نیست.

محمدیان‌شمالی اظهار کرد: با رویکردی که امروز در حوزه برنامه‌ریزی در پیش است و تنها گذاشتن شرکت دخانیات ایران تنها به این دلیل که در 80 سال گذشته خریده و حالا هم باید بخرد؛ بخش کشاورزی و توتون‌کاری ما هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

وی مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از این مشکلات را اصلاح تعرفه خرمن و خرید محصولات توتون داخلی توسط همه شرکت‌ها اعلام کرد و یادآور شد: باید اصلاح تعرفه خرمن مورد توجه قرار گرفته شود که این پیشنهاد از سال گذشته به صورت مکتوب ارائه شده است؛ اما اجرایی نشد و همچنین مکلف شدن شرکت‌های رقیب به مصرف توتون داخل از دیگر مسائل مهم در برون‌رفت از مشکلات است تا بار و محصول توتون، بین همه تقسیم شود.

این مسؤول از فعالیت 15 شرکت فعال در حوزه تولید سیگار در کشور به ارزش 12 هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: سال گذشته از این سهم تنها 800 میلیارد تومان سهم ما ( دخانیات ایران)  بوده است و این در حالی است که کل بار تولید داخلی توسط دخانیات ایران خریداری می‌شود.

محمدیان‌شمالی گفت: 10 درصد از درآمد دخانیات ایران به کشاورز و توتون کار داخلی برای خرید توتون اختصاص دارد و در این بخش باید بقیه کشورها هم باید به مدد ما آمده و با خرید توتون داخلی از تولید داخل و کشاورزی حمایت کنند.

انتهای پیام/86002/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول