اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس گزارش می دهد

عقب نشینی پالایش و پخش از ادعای رشد 8 درصدی تولید بنزین

اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران نشان می دهد تولید بنزین 74 میلیون لیتری تنها مربوط به آذرماه است و میانگین تولید بنزین در 8 ماه گذشته قطعا کمتر از این میزان و خلاف ادعای گزارش روابط عمومی این شرکت است.

عقب نشینی  پالایش و پخش از ادعای رشد 8 درصدی تولید بنزین

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری 3 دی ماه درباره آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «قبل از ورود من به مجموعه این پالایشگاه 3.5 میلیون لیتر بیشتر بنزین تولید نمی کرد اما اکنون میزان تولید بنزین این پالایشگاه به 12 میلیون لیتر در روز رسیده است». همچنین صادق آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تولید 74 میلیون لیتر بنزین به طور میانگین برای چه بازه زمانی است گفت: «این تولید مربوط به آذرماه است و در ماه های گذشته تولید بنزین کمتر از این میزان بود».

اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری 3 دی ماه درباره وضعیت تولید بنزین در کشور و پالایشگاه ستاره خلیج فارس در ماه های اخیر به خوبی نشان می دهد که گزارشی که اواسط آذرماه توسط سایت این شرکت درباره وضعیت تولید بنزین در هشت ماه ابتدایی امسال منتشر شده بود، اشتباه بوده است.

در گزارش مذکور، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادعا کرده بود که میانگین تولید بنزین کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال با رشد حدود 8 درصدی (5.8 میلیون لیتری) در مقایسه با مدت مشابه پارسال به  ۷۴.6 میلیون لیتر در روز رسیده است.   در این گزارش عجیب، ادعا شده بود که به ترتیب در ماه های فروردین 68,8 میلیون لیتر، اردیبهشت 69.9 میلیون لیتر، خرداد 72.2 میلیون لیتر، تیر 77.7 میلیون لیتر، مرداد 72.8 میلیون لیتر، شهریور 78.1 میلیون لیتر، مهر 76.4 میلیون لیتر و در آبان 80.1 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده است.

ادعای عجیب و غیرواقعی رشد 8 درصدی متوسط تولید بنزین کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال و تولید روزانه 74.6 میلیون لیتری بنزین در این دوره زمانی در حالی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مطرح شده بود که بررسی های کارشناسی که براساس منابع مختلف مانند آمار تولید تمامی پالایشگاه های کشور در این دوره زمانی (به غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس) در همین گزارش این شرکت، آمار تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به نقل از همین گزارش این شرکت و اظهارات مدیرعامل وقت این پالایشگاه (مرتضی امامی) و نهایتا اظهارات مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (منصور ریاحی) درباره تولید بنزین کشور، صورت گرفته بود، نشان می داد که این رقم در این دوره زمانی حدود 65 تا 66 میلیون لیتر در روز بوده است.

در هر صورت، همانطور که انتظار می رفت صادق آبادی صراحتا اعلام کرد که اولا: تولید بنزین در هشت ماه ابتدایی امسال، کمتر از 74 میلیون لیتر در روز بوده است و ثانیا: صرفا حدود یک ماه هست که فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت حداکثری (12 میلیون لیتر در روز) بنزین تولید می کند. بنابراین عملا مدیرعامل فعلی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم آمارهای منتشر شده در سایت این شرکت درباره متوسط تولید بنزین کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال را غیرواقعی می داند و این آمارها را تایید نمی کند. با توجه به این موضوع، این سوالات مطرح می شود:

الف- با وجودی که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم آمار منتشر شده در سایت این شرکت درباره تولید بنزین در هشت ماه ابتدایی امسال را غیرواقعی می داند چرا تاکنون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نسبت به اصلاح این آمارها اقدام نکرده است و همچنان گزارش مذکور بدون هیچ تغییری در سایت این شرکت قرار دارد؟

ب- چرا محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل فعلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران که تا چند ماه قبل مدیر تامین و توزیع این شرکت و گردآورنده اطلاعات مندرج در کتاب «آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی زا سال 1394» بوده است و قطعا اطلاعات دقیقی درباره تولید بنزین کشورمان دارد، درباره انتشار این آمارهای غیرواقعی سکوت کرده است؟

ج- هدف برخی از مدیران وزارت نفت از ارائه اطلاعات غلط درباره تولید بنزین در هشت ماه ابتدایی امسال به جامعه چیست؟ آیا هدف از انتشار این آمارهای غلط، کاهش انتقادات از دولت روحانی درباره اوج گیری واردات بنزین در چهار سال اخیر نبوده است؟ آیا هدف از انتشار این آمارهای غیرواقعی، فراموش شدن روند کند افزایش تولید بنزین در دولت یازدهم نبوده است؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول