اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هرمزگان

آموزش قرآن درکماست

هرمزگان نیازمند تخصیص اعتبارات وتجهیزات قرآنی

هنگامی که درسال۱۳۹۰ مقام معظم رهبری نقشه راه تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم را در کشور ترسیم فرمودند و دستگاه‌های مختلف از جمله فرهنگ وارشاد، سازمان تبلیغات ، بسیج، دارالقرآن کریم ، موسسات قرآنی برنامه هایی رابرای تحقق این فرمایش معظم له در کشور آغاز کردند.

هرمزگان نیازمند تخصیص اعتبارات وتجهیزات قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، اما اجرای این برنامه‌ها، تغییرمحسوسی در آموزش قرآن در این سال‌ها ایجاد نکرد. ازیک طرف موسسات قرآنی که مسولیت آموزش قرآن را برعهده دارند، بدلیل نبود حمایت های لازم وضعیت مناسبی ندارند وبرخی از شعب آنها غیرفعال شدند و از طرفی شهروندان هم برای آموزش قرآن به فرزندان خود بامشکل مواجهند.

در گزارشی به بررسی این موضوع پرداختیم.
شهروندان از کمبود اماکن قرآنی برای آموزش فرزندان خود بسیار گلایه مندند و خواستار تدبیر متولیان قرآنی هستند.
*نمی توانیم به وظیفه پدرومادری مان عمل کنیم
"شریفی مقدم" یکی از شهروندان بندرعباسی است که می‌گوید: براساس تعالیم دینی پس از نام نیکو گذاشتن بر فرزند ، آموزش قرآن دومین وظیفه والدین برشمرده شده است و کسانی که بخواهند به این وظیفه‌شان جامعه عمل بپوشانند، با مشکل مواجه می‌شوند. از یک طرف سازمان‌های دولتی در آموزش قرآن نقشی ندارند و آموزش به موسسات قرآنی غیردولتی واگذار شده است و از طرفی دیگر هم تعداد این موسسات در سطح شهر کم است و حتی نمی دانیم کجا واقع شده‌اند. ای کاش تعداد این مراکز زیاد و برای همگان قابل دسترسی بود. چرا کمبودهای این بخش برطرف نمی‌شود تامردم برای آموزش قرآن به فرزندان مشکل داشته باشند؟ نمی‌دانم این موضوع را بایستی به کدام دستگاه اجرایی منعکس کرد و بطور دقیق کدام اداره در این بخش مسؤلیت مستقیم دارد. ای کاش اطلاع رسانی می‌شد که مراکز قرآن آموزی در کدام مناطق شهر واقع شده‌اند تا امکان دسترسی به آنها راحت‌تر می‌شد. 

*کیفیت اندک آموزش موسسات قرآنی
خانم کمالی شهروند دیگری است که می‌گوید: من سه فرزند دارم و دوست داشتم که فرزندانی قرآنی تربیت کنم، به همین دلیل پیگیری‌های زیادی را برای آموزش قرآن به فرزندانم انجام دادم ، اما متوجه شدم که از یک طرف تعداد مراکز آموزش قرآن در شهر بندرعباس کم است و از طرفی بسیاری از این مراکز بدلیل مشکلات مالی وعدم حمایت، از کیفیت مناسبی در آموزش برخوردار نیستند. بچه هایم را به چندین موسسه قرآنی بردم ،اما محیط شان کیفیت لازم را نداشتند و حتی برخی از آنها صندلی کافی برای نشستن نداشتند، یا اینکه از وسایل آموزشی مناسب برخوردار نیستند که بایستی دراین بخش از این مراکز حمایت های لازم صورت گیرد تا اینکه مدیران و مربیان این مراکز دغدغه چندانی برای آموزش قرآن به قرآن آموزان نداشته باشند و بتوانند به ارتقای کیفیت آموزش‌های قرآنی بپردازند. 
* کمبود مدرسه قرآنی
"رحیمی" شهروند دیگری است که می‌گوید: اگر مدارس قرآنی داشته باشیم که دانش‌آموزانی در این مدارس تحصیل کنند، آنگاه دانش‌آموزانی قرآنی در جامعه خواهیم داشت. متاسفانه در این سال‌ها متوجه شده‌ام که آموزش قرآن در مدارس عادی چندان جایگاهی ندارد و به همین دلیل هم دانش‌آموزان حتی پس از فراغت از تحصیل و اخذ دیپلم قادر به خواندن روان قرآن نیستند. این موضوع نشان می‌دهد که در کلاس‌های درس به آموزش قرآن توجهی نمی‌شود و حتی از مربیان قرآنی استفاده نمی‌شود و هر معلمی با هر تخصص غیرقرآنی به کلاس قرآن می‌رود و به دانش آموزان قرآن درس می دهد. چطور برای درس فیزیک ، شیمی، ریاضی و... می‌گویندباید دبیری تدریس کند که در رشته مورد نظر تخصص داشته باشد، اما برای آموزش قرآن چندان توجهی نمی‌شود ؛ درصورتی که اگر از مربیان قرآنی در مدارس استفاده شود و قرآن با رعایت موضوعات تجویدی و... آموزش داده شود، آنگاه دانش‌آموزان می‌توانند قران را روان و صحیح بخوانند و در این بخش نیازمند توجه بیشتر به آموزش قرآن توسط دستگاه‌های متولی هستیم.
*بیمه و اشتغال مربیان قرآن
یکی از مربیان قرآن هم می‌گوید: متاسفانه به آموزش قرآن در استان توجهی نمی‌شود و حتی مربیان قرآنی از جایگاه لازم برخوردار نیستند. بیشتر مربیان قرآنی بیمه نیستند وحتی از ظرفیت‌شان برای آموزش در مدارس و موسسات قرآنی چندان استفاده نمی‌شود، همین موضوع باعث شده است که بچه‌های استان  نتوانند قران را روان  بخوانند تا چه برسد به اینکه در مفاهیم قرآن تعمق و تفکر کنند. ای کاش به موضوع آموزش و مربیان قرآنی توجه بیشتری در استان می‌شد و وضعیت اشتغال مربیان قرآنی هم مورد اهتمام دولت قرار می‌گرفت.
*لزوم راه‌اندازی موسسه جامع قرآنی در بشاگرد
"حسن زارعی" یکی از فعالان قرآنی بشاگرد هم گفت: در روستای بلبل آباد صدن‌فر و روستای کوه حیدر صد و پنجاه نفر بطور دایم در دوره‌های روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن شرکت می‌کنند. در روستای بلبل آباد طرح تلاوت خانگی هفتگی قرآن برگزار می‌شود.
زارعی که دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی است به همراه  دو نفر دیگراز دانشجویان ارشد علوم قرآنی در تابستان و تعطیلات عید نوروز دو سال اخیر با همکاری موسسه قرآنی بیت النور هرمزگان ، طرح الحافظون را  برگزار کرده اند که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد، به غیر از کلاس‌های مستمر روستا، تابستانها طرح  چهار جز قرآن برای دانش آموزان بشاگرد و هشتبندی را می توانند داشته باشند. وی می‌گوید: تاکنون موفق به برگزاری سه دوره حمایتی نشده ایم و در تابستان 95دوره برگزار و بدهکار شدیم و مبلغ پنج میلیون تومان وام از بانک قرض الحسنه رسالت استان دریافت کردیم تا بدهکاری‌ها را پرداخت کنم و اکنون توان بازپرداخت آن را ندارم و نیازمند همکاری متولیان قرآنی برای آموزش قرآن در این منطقه محروم هستیم.
وی افزود: اگر  برای آموزش قرآن دراین منطقه به فعالان قرآنی امکاناتی نظیر رحل، لب تاپ، قلم قرآنی، رایانه، ویدیوپروژکتور و... داده شود و موادغذایی برای قرآن آموزان دوره‌های شبانه روزی تامین شود، آن وقت بیشتر می‌توانیم  دربخش قرانی فعالیت کنیم و حافظان جزٔ قرآن به حافظان کل قرآن تبدیل شوند. در بلبل آباد و کوه حیدر هشت مربی قرآن داریم که بدون بیمه و شهریه آموزش قرآن را برعهده دارند. دریک کلام این منطقه نیازمند مرکز جامع قرآنی است تا بتوانیم فعالیتهای قرآنی داشته باشیم و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم، گام های اساسی برداریم. 
 *نیازمند اعتبارات و تجهیزات قرآنی هستیم
رضاساعد هم گفت: ۶۰موسسه و ۲۵۷ خانه و مراکز قرآنی در استان داریم که بیشترشان بدلیل عدم حمایت از متولیان مربوطه، بدترین شرایط ممکن را برای آموزش دارند و برخی غیرفعال و برخی هم نیمه فعال هستند . 
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل های قرآنی استان می‌گوید: درحال حاضر وظیفه آموزش قرآن برعهده موسسات قرآنی است، اما حمایتهای لازم از آنها صورت نمی‌گیرد.
وی افزود: ۱۲۰۰مربی قرآنی در سطح استان داریم که  بدون حقوق مناسب فعال هستند و ده درصدآنها هم بیمه نیستند. از طرفی دیگر امسال بودجه‌های قرآنی استان  ۱۰۷میلیون بوده که بخش زیادی از آن بایستی بین برخی نهادها مانند دانشگاه ها، آموزش و پرورش، حوزه علمیه، موسسات قرآنی و... تقسیم شود که نیازهای فعالان قرآن استان به هیچ عنوان تامین نمی شود و همین موضوع باعث شده که آموزش‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشد.
*موسسات قرآنی در آستانه تعطیلی
وی گفت: از طرفی این مراکز فرهنگی با کمترین امکانات آموزشی و کولر و... مواجهند وبه همین دلیل برخی موسسات و خانه‌های قرآنی تعطیل شده‌اند یا درآستانه تعطیلی هستند.
این فعال قرانی گفت: انتظار است که ادارات و سازمان ها، وسایل کارکرده خود را که قابل استفاده ویا قابل تعمیر هستند در اختیار موسسات قرآنی قراردهند.
ساعد گفت: از مشارکت صنایع، بنادر و... در توسعه فرهنگ قرآن و آموزش قرآن و رساندن کمک‌ها تا دورترین نقاط استان استقبال می‌کنیم.
وی بابیان اینکه بودجه‌های قرآنی استان بسیار ناچیز است، خواستار توجه ویژه استاندار هرمزگان به این بخش و حمایت از آموزش‌های قرآنی شد.
به گفته ساعد ساختمان‌های بیشتر موسسات قرآنی مناسب نبوده و مقاومت ندارند و بیشترشان استیجاری است، بدلیل عدم توان در پرداخت هزینه و اجاره بها، اینگونه موسسات محکوم به تعطیلی هستند.
وی گفت: اگر بودجه‌های قرآنی کم است پیشنهاد دادیم بجای برگزاری هرساله نمایشگاه قران در کشور با اعتبار بیش از ۲۵میلیاردتومان، این نمایشگاه را یک سال درمیان برگزارکنند وبودجه یک سالی که نمایشگاه برگزار نمی‌شود را به فعالیتهای قرآنی مناطق محروم اختصاص دهند. 
وی همچنین با انتقاد از برگزاری مسابقات قرآنی با هزینه‌های بالا توسط ادارات و سازمان‌ها گفت: مسابقات رسمی قرآنی را اوقاف در بهترین سطح برگزار می‌کند و ادارات و سازمان‌ها بهتر است فقط به بحث آموزش بپردازند .
وی  تاکید کرد: باتمام این تنگناها و مشکلات، سالانه در هرمزگان بیش از ۷۰۰نفر آموزش قرآن می‌بینند و بیش از صدنفر حافظ کل تربیت می شود که بیش از ۵۰۰نفر حفظ جزهای مختلف را انجام داده و درموسسه قرآنی بیت‌النور سالانه بیش از ۳۰۰ نفر حافظ بالای پنج جزٔ  تربیت می‌شوند. 
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور گفت: تحقق سهم استانی در گرو حمایت مسولان از موسسات و فعالان قرآنی و تربیت سالانه ده هزارنفر حافظ در استان است که اگر اعتبارات و تجهیزات قرآنی به موسسات تخصیص یابد و تعداد مراکز افزایش یابد، می‌توانیم به این هدف دست یابیم.
این مقام مسؤول گفت: اگرموسسات و فعالین قرآنی بتوانند بخشی از آموزش‌ها را به دانش‌آموزان در مدارس و پایگاه‌های بسیج ببرند، بطوریقین میزان تربیت حافظ قرآن افزایش می‌یابد و در این راستا نیاز است که تعامل بیشتری بین دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی در استان باشد.
وی از فعالان قرآنی به عنوان سربازان عرصه قرآن نام برد که بصورت جهادی در عرصه آموزش قرآن فعالیت دارند و نیاز است که متولیان قرآنی و استاندار و امام جمعه برای توسعه فرهنگ قرآنی درجامعه و تحقق فرمایش قرآنی مقام معظم رهبری، از فعالیت قرآنی حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشند و اعتبارات و تجهیزات مورد نیازشان تامین شود.
ساعدگفت: اگر حمایت‌های لازم باشد و بودجه‌های قرآنی متمرکز شود ، بیشترین خروجی را دربخش قرآنی خواهیم داشت.
وی گفت: انتظار است که مربیان و فعالان قرآنی تحت پوشش بیمه قرار گیرند و حتی زمینه اشتغال در حوزه آموزش قرآن در مدارس ،موسسات قرآنی و... فراهم شود.
وی گفت: قرآن وحدت‌آفرین است و اهل سنت و تشیع در کنار همدیگر در بخش قرآنی فعالیت می‌کنند.  
وی درپایان تاکید کرد: انتظار است از ظرفیت موسسات قرآنی و اتحادیه برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه حمایت شود.

انتهای پیام/88030/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول