چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷

همدان

فارس از یک دغدغه در همدان گزارش می‌دهد

خیابان‌های پرترافیک اما بی‌فرهنگ!

بهینه‌سازی حمل و نقل و ترافیک شهری در همدان در گرو تحول فرهنگ ترافیکی است، خیابان‌های همدان پرترافیک‌اند اما خبری از فرهنگ ترافیکی نیست؛ اتفاقی که حل آن در گرو ورود تمام ادارات و نهادها و حساسیت مردم است.

خیابان‌های پرترافیک اما بی‌فرهنگ!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروزه حمل و نقل و ترافیک شهری یکی از معضلات بزرگ شهرنشینی در دنیاست به طوری که باید کنترل حمل و نقل و ترافیک درون‌شهری را که به صورت روزمره و پیوسته با زندگی مردم ارتباط جدی و نزدیک دارد در اولویت برنامه‌های توسعه شهری قرار داد. 

همدان که به جهت بافت فیزیکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور و دنیاست بیش از سایر شهرها نیازمند تحول در این حوزه مهم است. هرچند بافت مرکزی شهر با وجود میدان مرکزی و 6 خیابان اصلی دارای زیبایی چشمگیر بوده و امروزه با اجرای طرح نوین پیاده‌راه‌سازی می‌رود تا جاذبه‌های گردشگری این کهن شهر تاریخی را بیش از پیش به رخ بکشد.

اما از این حقیقت نباید غافل بود که مهاجرپذیری همدان در کنار برخی کم‌توجهی‌ها در سال‌های اخیر سبب شده تا مشکل ترافیک و حمل و نقل در همدان و به ویژه مناطق پایین شهر روز به روز بیشتر به چشم آمده و عرصه زندگی را بر مردم تنگ کند. 

با پیش‌بینی و طراحی عرض کم خیابان‌های همدان در گذشته اکنون شاهد هستیم که شهر گنجایش این میزان تردد خودرو و رفت و آمد را ندارد. 

متأسفانه حتی در احداث خیابان های جدید شهر همدان طی سالهای نه چندان دور توجه و نگاه کارشناسانه به فرآیند تحول در شهرها واندازه تعریض خیابان ها وجود نداشته است، این در حالی است که آینده‌نگری با تکیه به علم روز در حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری امری اجتناب‌ناپذیر است. 

* رشد عمودی شهر تراکم جمعیتی را افزایش می‌دهد

یک کارشناس ارشد در حوزه برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اینکه یکی از معضلات جدی در شهر نبود پارکینگ‌های عمومی است، گفت: متاسفانه هیچکدام از مجتمع‌های تجاری و اداری شهر همدان پارکینگ ندارند معدود پاساژهایی که پارکینگ دارند مختص ساکنین و مالکین مغازه‌هاست و حتی در یک برهه از زمان حذف پارکینگ در ساخت و سازهای شهری نیز اعمال می‌شد. 

بنیامین یاری با ابراز تعجب از اینکه ساختمان‌های اداری همدان پارکینگ ندارند، افزود: خودروهای کارکنان و ارباب رجوع ادارات فضای زیادی از فضای اطراف را اشغال می‌کند و موجب کندی عبور و مرور می‌شوند.

این کارشناس برنامه ‌ریزی شهری معتقد است یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل شهری، حاکم نبودن فرهنگ ترافیکی و عدم رعایت مقررات راهنمایی رانندگی توسط شهروندان است که باید متولیان امر با مدیریت و برنامه‌ریزی مردم را به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ترغیب و تشویق کنند. در این رابطه در کنار الزامات قانونی توجه به فرهنگسازی و نهادینه کردن رعایت مقررات در جامعه باید مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه همدان یک شهر محصور است، اظهار کرد: همدان از یک سمت به باغ بهشت و از یک طرف به فرودگاه و از سمت دیگر به پادگان‌های نظامی ارتش و سپاه و از سوی جنوب هم به کوه منتهی می‌شود و اجباراً با رشد عمودی مواجه است. با رشد عمودی شهر تراکم جمعیتی آن افزایش می‌یابد و ترافیک و حمل و نقل متمرکزتر شده و موجب کندی آن می‌شود. 

یاری در خصوص مشکلات حمل و نقل همدان نیز تصریح کرد: استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که باعث شده مردم اقبال کمتری به آن داشته باشند و تجمیع ایستگاه‌های اتوبوس، ون و تاکسی در ابتدای خیابان‌های اصلی شهر منجر به ایجاد ترافیک و کندی حرکت در این محل‌ها شده است.

وی ادامه داد: مدیران شهری می‌توانند در میدان پروانه‌ها، چهارراه تختی، خیابان‌های شریعتی و امامزاده عبدالله(ع) مکان‌هایی برای ایستگاه ون و اتوبوس‌ها پیش‌بینی کنند تا مسافران خود را از این خیابان‌ها به مناطق دورتر و شهرک‌ها  برسانند. 

* کمبود ناوگان اتوبوسرانی در شهرک‌های همدان

اسماعیلی یکی از ساکنین شهرک مدنی در خصوص مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهری می‌گوید: متاسفانه تعداد اتوبوس‌های شهری در این مکان برای خدمات‌دهی بسیار کم است و نمی‌تواند جوابگوی جمعیت در این منطقه باشد و روزانه باید حداقل 40 دقیقه تا یک ساعت معطل شویم تا یک اتوبوس به ایستگاه برسد. 

این شهروند با بیان اینکه مدیریت شهری باید خیلی بهتر از این در حوزه حمل و نقل عمومی شهر عمل کند، می‌افزاید: باید این نکته را در نظر داشت که جمعیت حاشیه شهر و شهرک‌ها زیاد است و ناوگان حمل و نقل شهری ما کفاف این جمعیت را نمی‌دهد، البته بیشتر اتوبوس‌ها در این خطوط فرسوده هستند و دارای وسیله گرمایشی و سرمایشی در فصل گرم و سرد نیستند. 

وی با اشاره به اینکه برای رفتن سرکار ترجیح می‌دهم از خودروی شخصی استفاده کنم، خاطرنشان می‌کند: ترافیک در خیابان‌های میرزاده عشقی و جانبازان به سمت مدرس بسیار بالاست و در این شلوغی‌ها متاسفانه برخی خودروها بخصوص تاکسی‌ها اصلاً رعایت حق عابرپیاده را حتی در جاهایی که خیابان خط‌کشی شده نمی‌کنند که این نشان می‌دهد هنوز فرهنگ حمل و نقل و ترافیک در شهر ما جا نیفتاده است.

یکی دیگر از شهروندان معتقد است پس از اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی میدان امام(ره)، همدان از نظر ترافیک اوضاع آشفته‌ای پیدا کرده البته از قبل نیز مشکلات حمل و نقل و ترافیک مانند کمبود تاکسی و اتوبوس در برخی از ساعات (8 صبح و یک بعد ازظهر) وجود داشت مضاف بر اینکه تجمع تاکسی‌ها در ابتدای 6 خیابان اصلی از قبل بیشتر هم شده چراکه ناوگان حمل و نقل دو مسیر بوعلی و اکباتان نیز وارد دیگر خیابانهای دیگر شهر شده و همین منجر به شلوغی شده است. 

* مهندسی ترافیک، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و فرهنگسازی سه مسئله ترافیکی در مدیریت شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه از مسائلی که در روان شدن ترافیک می تواند کمک کند مهندسی ترافیک است، گفت: بحث‌های مختلف مانند ساخت پل، دوربرگردان، نصب تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و یکطرفه کردن خیابان‌ها و... جزو مهندسی ترافیک در شهرهاست. 

کامران گردان اضافه کرد: در برخی از نقاط شهر که نقشه طرح تفصیلی شهر اجازه می‌دهد و در طرح جامع ترافیکی که مصوب شده است باید پل زده شود و در جاهایی مانند چهارراه سعیدیه و چهاراه مزدقینه که نیاز به پل نباشد از دور برگردان استفاده می‌شود. 

وی با بیان اینکه در بررسی‌های به عمل آمده در میزان ترددهای موجود در خیابان‌ها تصمیم‌گیری در کمیته ترافیک و شورای ترافیک گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در این کمیته ها براساس اولویت بندی و بودجه‌ای که وجود داشته باشد پل یا زیرگذر برای سهولت ترافیک در خیابان‌ها احداث می‌شود. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان در خصوص این سوال که با وجود ساخت زیرگذر و روگذر در برخی خیابان‌ها باز هم شاهد ترافیک و شلوغی رفت و آمد و گره‌های ترافیکی هستیم، تصریح کرد: معتقدیم شهر موجودی زنده است که هر لحظه نیاز به رسیدگی دارد و این رسیدگی ها براساس افزایش جمعیت و میزان تردد خودروها در حال انجام است، همین منجر به تغییرات کم و بیشی در قسمت‌های مختلف شهر در برخی مواقع می‌شود. 

وی به ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر که به صورت هم تاکسی و هم اتوبوس به شهروندان خدمات می‌دهد، اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر ناوگان تاکسیرانی در همدان به صورت مازاد افزایش داشته اما درناوگان اتوبوسرانی براساس نرم جهانی کمبود داریم به طوری که هم اکنون 210 دستگاه اتوبوس شهری در همدان فعال است. 

گردان با بیان اینکه مدیریت شهری باید براساس اعتبار تامین شده به تعداد اتوبوس‌های شهری اضافه و تقویت ناوگان اتوبوسرانی را در دستور کار قرار دهد، یادآور شد: از صد اتوبوس فرسوده بخش خصوصی 50 اتوبوس بازسازی شده است در حالی که عمر ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی  در همدان بیش از 6 سال نیست اما باید این ناوگان نو و به روز شود.

وی با اشاره به اینکه مهندسی ترافیک، اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی و فرهنگسازی سه مسئله ترافیکی در مدیریت شهری است که  باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: فرهنگسازی افراد جامعه بسیار حایز اهمیت است و تمام ادارات و سازمان‌ها موظف به انجام فرهنگسازی در این خصوص هستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان ادامه داد: قرار است در کمیسیون خدمات شهری موضوع آموزش شهروندی را به صورت یکپارچه مطرح کنیم تا این آموزش‌ها در راستای فرهنگسازی حمل و نقل و ترافیک شهری در جامعه اثربخش و نهادینه شود.

سخن پایانی: ایجاد سهولت و روانی در ناوگان حمل و نقل و ترافیک شهری علاوه بر نقش تاثیرگذار در سرعت بخشیدن به امور جاری شهروندان با سلامت روحی و روانی مردم ارتباط مستقیم دارد بنابراین مدیران شهری باید با دقت نظر بیشتری به ایجاد تحول در این امر مهم همت گمارند. بهینه‌سازی ناوگان فرسوده، استفاده از تکنولوژی‌های نو و مناسب با بافت شهر، آینده‌نگری و توجه به نیازهای جمعیت سالهای آینده در اجرای طرحهای جدید و در نهایت توجه ویژه به فرهنگسازی از جمله مسائلی است که باید در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد.

انتهای پیام/89046/ 40

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول