اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

جوانی در نشست تخصصی بررسی «از اعتراض تا اغتشاش» -2:

حوادث اخیر توسط کسانی اجرا شد که فتنه88 را به وجود آوردند/می‌خواهند دلیل مشکلات کشور را فعالیت‌های منطقه‌‌ای ایران معرفی کنند/توئیت‌های ترامپ نشان از ذوق‌زدگی آنها بود

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه همان مجموعه‌ای که با سال‌ها کار فتنه سال 88 را پدید آورد ولی ناکام ماند آسیب‌شناسی کرد که چرا در ایران انقلاب رنگی جواب نداد، گفت: همان مجموعه با یک بررسی آسیب‌شناسانه وارد عمل شد تا ایران را مجددا وارد فاز ناآرامی‌ها و اغتشاشات کنند.

حوادث اخیر توسط کسانی اجرا شد که فتنه88 را به وجود آوردند/می‌خواهند دلیل مشکلات کشور را فعالیت‌های منطقه‌‌ای ایران معرفی کنند/توئیت‌های ترامپ نشان از ذوق‌زدگی آنها بود

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، نشست تخصصی بررسی «از اعتراض تا اغتشاش» با حضور «رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و عضو شورای عالی فضای مجازی» و «یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی» در خبرگزاری فارس برگزار شد.

مشروح گفت‌وگوی جوانی کارشناس مسائل سیاسی در ادامه می‌آید:

*امروز نظام سلطه از ملت و انقلاب اسلامی عصبانی است

جوانی در ابتدای این میزگرد پیرامون رویداد ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور با بیان اینکه برای داشتن یک تحلیل جامع از وضعیت کشور باید فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت، اظهار داشت: اینکه الان چرا این مطالبات اقتصادی مردم به فاز اعتراضات خیابانی وارد می‌شود و عده‌ای از رادیکال‌ها از این فضا استفاده می‌کنند قابل بحث است که در این مقدمه به نقش رسانه در این اتفاقات نیز می‌شود پرداخت. در شرایطی قرار داریم وقتی به عقب نگاه می‌کنیم، نظام اسلامی بعد از 38 سال که با نظام سلطه درگیر است در این سال‌ها با فتنه‌های مختلفی درگیر شده و امروز نظام سلطه از ملت و انقلاب اسلامی عصبانی است.

وی با اشاره به راهبرد جدید جریان سلطه بر علیه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: برای آسیب‌رساندن به منافع ملی ایران نقشه‌های متنوعی را طراحی می‌کنند ولی شاهد هستیم که بصیرت مردم ایران می تواند این فتنه‌ها را خنثی و استقلال و امنیت کشور را تامین کند.

جوانی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در بصیرت‌افزایی داشته باشند،‌گفت: وقتی دشمن ما را به استفاده از ابزار نظامی خود تهدید می‌کند شاهد هستیم که اقتدار نظامی کشور این تهدیدها را خنثی می‌کند و توطئه‌ها را برعلیه کشور از بین می‌برد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه امروز دشمنان به دلیل اقتدار دفاعی ایران در حوزه نظامی ورود نمی‌کنند،‌تصریح کرد: ولی امروز جنگ نرمی در جریان است که دشمن در آن استقلال، وحدت و پیشرفت ما را مورد هدف قرار داده است و رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در دفع این فتنه‌ها به وسیله افزایش بصیرت عمومی ایفا کنند.

جوانی با اشاره به وقایع اخیر کشور خاطرنشان کرد: آنچه در 8 و 9 دی امسال ایجاد شد متفاوت از اتفاقاتی است که بعد از آن اتفاق افتاد و باید این دو بخش را از هم جداگانه تحلیل کنیم.

*مسئولان رسیدگی عملی به مشکلات مردم کنند

وی افزود: می‌توان گفت دشمنان ما از آنچه که در ابتدا پدید آمد که اعتراضاتی به گرانی،‌تورم و مشکلات معیشتی بود، فرصتی دیدند که سوء استفاده کنند. هر چند این اعتراضات به حق بود و همه مسئولان نیز بر حق بودن آن اذعان دارند و نمی‌توان یک مالباخته یا یک کارگر را به خاطر مشکلاتی که برایش پیش آمده مورد بازخواست قرار داد ولی مسئولان باید در عمل گوش شنوایی برای آن اعتراضات داشته و رسیدگی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این اعتراضات فرصتی برای پیاده‌سازی نقشه‌ای شد که در این سال‌ها روی آن کار کرده بودند.

جوانی با اشاره به وقایع فتنه سال 88 و رابطه آن با وقایع اخیر کشور، گفت: فتنه 88 از این جهت قابل اهمیت است که در آن برخی ساختارشکنی‌ها و تخریب‌ها علیه کشور انجام شد که تمام اسناد حاکی از این است که آن اتفاقات یک شبه پدید نیامد و کاملا برنامه‌ریزی شده بود، همان مجموعه که سال‌ها کار کرده تا حوادث سال جاری را بوجود آورد،‌ حوادث سال 88 را نیز پدیده آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی  در همین زمینه تصریح کرد: در سال 88 حوادثی که پیش آمد پایه انتخاباتی داشت و نامزدی برای اینکه خواسته خود را به کرسی بنشاند مطالباتی را مطرح کرد ولی پس از عدم استقبال از آن مطالبات مردم را به اردوکشی خیابانی دعوت کرد.

*جریان ناکام سال88، با بررسی آسیب‌شناسانه‌ای وارد عمل شد

وی با بیان اینکه همان مجموعه‌ای که با سال‌ها کار حوادث سال 88 را پدید آورد ولی ناکام ماند آسیب‌شناسی کرد که چرا در ایران انقلاب رنگی جواب نداد، خاطرنشان کرد: همان مجموعه با سابقه سال 88 و با یک بررسی آسیب‌شناسانه وارد عمل شد تا ایران را مجددا وارد فاز ناآرامی‌ها و اغتشاشات کنند.

*اسقاط جمهوری اسلامی و فرسایش ظرفیت‌های داخلی دو هدف راهبردی دشمن

جوانی با اشاره به دو هدف راهبردی دشمنان در قبال جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هدف اول که مطلوب غایی آنان است، اسقاط نظام جمهوری اسلامی است تا نظامی سکولار غرب‌گرا و تابع خود را روی کار بیاورند و این نیاز به اثبات ندارد چون بارها و بارها مقامات آمریکایی و اسرائیلی در تریبون‌های رسمی به آن اذعان کردند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به هدف دوم راهبردی دشمن خاطرنشان کرد: هدف دوم این است که در صورت عدم موفقیت هدف اول ثبات و آرامش و وحدت ایران را به هم بزنند تا این ناآرامی‌ها ظرفیت‌های داخلی را دچار فرسایش کند.

وی تاکید کرد: باید روی این موضوع صحبت کنیم که اساسا نارضایتی‌ها و گله‌مندی‌ها از وضعیت اقتصادی، گرانی و برخی سیاه‌نمایی‌ها در داخل کشور شرایطی را ایجاد کرد که آن افرادی که سال‌ها کار کرده بودند، این احساس را کردند که می‌توانند در این نقطه نقشه خود را پیاده‌سازی کنند.

*مسئولان باید دغدغه گره‌گشایی از مشکلات مردم را داشته باشند

جوانی خاطرنشان کرد: مسئولان باید در وهله اول به فکر مردم باشند و به معیشت مردم برسند و برای مشکلاتی چون بیکاری چاره‌ای بیاندیشند. اینجا جناح چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب معنا ندارد و مسئولان باید دغدغه گره‌گشایی از مشکلات مردم را داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جنبه دیگری از ناآرامی‌های اخیر در کشور تصریح کرد: در طرف دیگر دشمنانی داشتیم که با موجودیت ملت ایران مخالفند، شاهد هستیم که همان ترامپ که ملت ایران را تروریست خطاب کرده بود و آن مقام مسئول آمریکایی که سال قبل گفته بود باید ریشه ایرانی‌ها را خشکاند امروز مدافع حقوق ملت ایران شده است و این جای بحث و بررسی بسیاری دارد.زپ

جوانی همچنین درباره عملکرد رسانه های  خارجی پیرامون پوشش اخبار مرتبط با ایران به ویژه مطالب مربوط به ناآرامی های اخیر با بیان اینکه اگر به ادبیات مقامات آمریکا، اروپا و صهیونیست توجه کنیم هدف‌شان ایجاد یک جنگ اقتصادی است، گفت: وقتی جنگ اقتصادی را اجرا می‌کنند هدفشان این است که بگوید این جنگ مردم ایران را از پا در می‌آورد و جمهوری اسلامی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند ولی امروز جمهوری اسلامی به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شده است؛ و این چیزی نیست که برایش دلیل بیاوریم، چون همه اعم از اسرائیل، اروپا و آمریکا به این واقعیت اذعان می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنها نقشه‌های زیادی را علیه ملت ایران طراحی کرده‌اند ولی در همه موارد برعکس آن اتفاق افتاده است، گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند برای سلطه بر جهان باید بر منطقه غرب آسیا مسلط باشیم و راه سلطه بر غرب آسیا را هم سلطه بر ایران می‌دانند و این استدلال زیادی دارد و در این مدت می‌دیدیم که رسانه‌های غربی و شبکه‌های ماهواره‌ای سعی می‌کنند مشکلات ایران را مقداری برجسته کنند و بلافاصله بگویند حضور ایران در منطقه عامل این مشکلات داخلی است.

وی افزود: هدفشان این است که به جوان بیکار، کارگر و کارخانه‌داری که دچار مشکل شده است و رونق اقتصاد و معیشت ندارد، این را القا کنند که دلیل مشکلات شما حضور ایران در سوریه و عراق است. این در حالی است که ملت ما خوب متوجه شد اگر در سوریه و عراق حاضر نمی‌شدیم کشور ما مثل عراق و سوریه می‌شد و صحنه‌ها و خرابی‌هایی که در حمص، حلب و رقه را شاهد بودیم در کرمانشاه و ایلام می‌دیدیم. مردم این را خوب فهمیدند و این فهم را در تشییع شهدای مدافع حرم چون حججی‌ها و همدانی‌ها دیدیم.

*دشمن قصد طرح پردازش جدیدی از مشکلات کشور داشت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه می‌خواستند پردازش جدیدی از برخی مشکلات موجود در کشور بکنند که مردم ایران نسبت به وضعیت خود ناراضی‌اند و مشکلات عدیده اقتصادی دارند، تصریح کرد: از آن طرف آمریکا می‌گوید؛ «تحریم فلج ‌کننده»، ولی نمی‌گوید که ما در مشکلات ملت ایران سهیم هستیم. البته سهم تحریم‌ها در مشکلات کشور قابل مدیریت و کاهش است و کارشناسان می‌گوید حتی وجود تحریم‌ها هم می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم. 

* آمریکایی‌ها به سهم خود در ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران اشاره نمی‌کنند

جوانی با اشاره به مواضع دوگانه آمریکا در قبال مردم ایران تصریح کرد: دشمن نمی‌گوید من در مشکلات من ایجاد شده سهم دارم و می‌گوید اگر ایران مشکلات مالی اعم از موسسات مالی یا تعطیلی واحدهای تولیدی و رکود و تورم دارد به دلیل ماجراجویی در عراق و سوریه است و این را القا می‌کند که باید نظام جمهوری اسلامی رفتارهای خود را تغییر دهد.

وی با اشاره به ذوق‌زدگی رئیس‌جمهور آمریکا از اتفاقات اخیر ایران، گفت: ترامپ در 24 ساعت، بیش از سه بار توئیت کرد و هر بار، از این ناآرامی‌ها حمایت کرد و در یکی از این توئیت‌ها این را مطرح کرد که جمهوری اسلامی منابع خود را در کشورهای دیگر هزینه می‌کند. این حرف خیلی هدفمند است و بعد می‌بینیم که رسانه‌ها آن را منعکس می‌کنند و پس از آن در قالب شعارهایی عنوان می‌شود که «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»؛ در حالی که در سوریه بحث امنیت است ولی فردی که آن شعارها را می‌دهد متاثر از شبکه‌های مجازی متوجه این حقیقت نیست.

*هدف از هجمه‌ها، زمینه‌سازی داخلی برای برجام‌های منطقه‌ای و موشکی است

این کارشناس مسائل سیاسی با تشریح اهداف این هجمه‌ها تصریح کرد: هدف اول، زمینه‌سازی در داخل کشور برای برجام‌های منطقه‌ای و موشکی و ایجاد مکمل برای تحریم‌ها است.

وی با اشاره به مواضع براندازانه آمریکا خاطرنشان کرد: «رائول مارک گرشت» یکی از نظریه‌پردازان براندازی ایران این را عنوان می‌کند که تحمیل تحریم‌های گسترده و حمایت همه جانبه از مخالفان داخل و همچنین از بین بردن گروه‌های واسطه با ایران در منطقه می‌تواند دو نهاد اقتدار داخلی ایران یعنی ولی فقیه و سپاه را مورد آسیب قرار دهد و در این مسیر موثر باشد.

*تامین امنیت ما در گرو این است که ژئوپولیتیک‌مان در منطقه باز باشد

جوانی با اشاره به رفتار دوگانه مقامات غربی تصریح کرد: یعنی هم در شبکه‌های اجتماعی قصد انحراف افکار عمومی را دارند و هم از مخالفین حمایت می‌کنند تا عوامل اقتدار داخلی را خنثی کرده و وادار به عقب‌نشینی از مواضع خود کنند.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت ما در گرو این است که ژئوپولیتیک ما در منطقه باز باشد، گفت: لازمه آن این است که ما مطمئن باشیم که هرچه پیوند بین ایران، عراق، افغانستان و سایر کشورها مستحکم‌تر باشد امنیت ما بیشتر تامین خواهد شد و ده‌ها سال خیالمان راحت است که هم کشور امنی داریم و دیگر جنگی چون جنگ هشت‌ساله را نخواهیم دید. چون در آن کشورها هم ملت و هم ساختار سیاسی همراهی داریم اینها با حرکت سازمان‌یافته رسانه‌ای می‌خواهند القا کنند که زمینه مشکلات ایران در رفتارهای منطقه‌ای است و باید دولت را تحت فشار قرار داد یا به دنبال تغییر دولت باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه ملت ما بسیار بصیر، آگاه و هوشمند هستند گفت: بسیاری از نقشه‌ها و فتنه‌های دشمن که با هزینه‌های بسیاری ایجاد شده بود خنثی شد و از مشکلات بسیاری به راحتی عبور کرد.

*دلیل عبور آسان از فتنه اخیر برآورد اشتباه دشمن بود

جوانی با تشریح دلیل عبور آسان از فتنه اخیر،‌گفت: از فتنه اخیر به آسانی عبور کردیم و شاید دلیل آن برآورد اشتباه دشمن از کشور ایران باشد، آن برآورد اشتباه این است که احساس کردند زمان اجرای نقشه به دلیل وجود برخی مشکلات در کشور فراهم شده ولی شاهد بودیم که این جنین مرده به دنیا آمد. آن ذوق‌زدگی‌شان به این دلیل بود که پس از آن اعتراضات فکر می‌کردند کار تمام است. وقتی عالی‌ترین مقام آمریکا که مدعی کدخدایی جهان است اینطور ورود می‌کندو ذوق‌زده می‌شود نشان از این است که فکر می‌کردند زمان براندازی جمهوری اسلامی رسیده است.

وی با بیان اینکه غافلانه فکر می‌کردند که در ایران همه چیز مهیای نقشه‌ آنان است، گفت: ولی مردم در عین وجود مشکلات و گله‌مندی‌هایی که دارند متوجه می‌شوند داستان چیست و چه کسانی پشت پرده مسائل هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: میانگین تجمعات در کشور 500 تا 600 نفر بود و به ندرت به هزار نفر می‌رسید و این نشان دهنده این است که مردم از همان ابتدا هوشمندی خود را نشان دادند و نه تنها ملحق نشدند بلکه دیدیم در بسیاری از شهرها چگونه به صحنه آمدند و از امنیت کشور دفاع کردند.

جوانی با اشاره به برخی مواضع در قبال حضور خودجوش مردم در دفاع از امنیت کشور،‌گفت: یکی از آقایان سیاسی این را عنوان کرد که اگر اعتراضات مجاز نیست پس چرا برای افرادی که بدون اجازه پس از اتفاقات راهپیمایی کردند، برخوردی نشد ولی این فرد این را نگفت که آیا دفاع از کشور مجوز می‌خواهد؟ به کشور حمله شده است و این حمله قطعی است. وقتی مردم در قالب چندصد یا چند ده هزار نفر در یک شهری کوچک به صحنه می‌آیند و از امنیت کشور دفاع می‌کنند، باید با اقلیتی که به خیابان‌ها آمدند و آن آشوب و تخریب‌ها را ایجاد کردند مقایسه شوند؟ آیا اساسا دفاع از امنیت، عزت و تمامیت کشور مجوز می‌خواهد؟ این اظهارات خطاهای فاحشی است و باید شخصیت‌های سیاسی دقت کنند که چیزی را نگویند که تکرار اظهارات دشمنان باشد.

*آمریکا اگر حقی برای ایران قائل است چرا دانشمندان‌مان را ترور می‌کند؟

وی همچنین در ادامه این میزگرد با بیان اینکه حضرت امام در مقاطعی می‌فرمودند که راه‌های شناخت اولویت این است که ببینیم دشمن به چه چیزی حساسیت نشان می‌دهد،‌گفت: وقتی دشمن در حوزه‌ای حساسیت نشان می‌دهد و بر آن پافشاری می‌کند نشان می‌دهد که نفعی از آن دارد و آن مساله برای ما مضر است.

جوانی افزود: غرب مدعی دفاع از جریان آزاد اطلاعات در ایران است و از این طریق خود را مدافع حقوق ملت ایران معرفی می‌کند و در داخل هم عده‌ای دچار غفلت می‌شوند و از مواضع آنان در مورد جریان آزاد اطلاعات دفاع می‌کنند. این در حالی است که اگر مدافع حقوق ایران است چرا در جاهایی می‌گویند ایران نباید از حقوقی چون انرژی هسته‌ای و ورود به باشگاه‌های هسته‌ای جهان برخوردار باشد؟ چرا ایران را از داشتن فناوری‌های «های‌تک» منع می‌کنند و حتی دانشمندان هسته‌ای ما را ترور می‌کنند،؟ آمریکا که طرفدار جریان آزاد اطلاعات است می‌خواهد از این راه بهره‌هایی ببرد و ما باید هشیار باشیم.

*هدف از بحث جریان آزاد اطلاعات ایجاد چالش برای ایران است

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اتفاقاً آنها می‌خواهند ما را در این حوزه دچار چالش کنند و می‌خواهند از طریق جریان آزاد اطلاعات بهره‌هایی از ما برده و ما را از آن حوزه مورد چالش قرار دهند.

*آمریکا برای امنیت ملی خود توافق بین‌المللی را علنی نقض می‌کند

وی با اشاره به نمونه‌ای از مواضع دوگانه آمریکایی‌ها در قبال مساله امنیت ملی گفت: آمریکایی‌ها توافقی با ما به اسم برجام کردند ولی مقامات آمریکایی این را عنوان می‌کنند که در راستای امنیت و منافع ملی خود این توافق را زیر پا می‌گذارند و این را در تریبون‌های رسمی اعلام می‌کنند که اصل برای من امنیت ملی است و آزادی را هم طوری تعریف می‌کنند که نباید امنیت ملی را مورد چالش قرار دهد. این در حالی است که ما ابزار و سازوکاری را فراهم کرده‌ایم که دشمن امنیت ما را به چالش بکشاند.

جوانی با تاکید بر اینکه آنجا که دشمن پافشاری می‌کند باید تامل بیشتری بکنیم گفت: برقراری جریان آزاد اطلاعات در ایران برای ضربه زدن به ما است و به‌خاطر تامین حقوق ملت نیست، حقوق ملت در رفاه،‌امنیت و پیشرفت است و آنها این رفاه و پیشرفت را نمی‌خواهند و وضع تحریم‌های جدید پس از این اتفاقات نیز موید دیگری بر این مساله است.

وی با تاکید بر اینکه باید روی مساله نفوذ کار شود، گفت: نفوذ همان مساله‌ای است که رهبری فرمودند در داخل شبکه‌هایی نفوذ می‌کنند و دنبال تاثیر بر ساختارهای کشور و مردم هستند و شاهد هستیم که بر اثر همین جریان حرف‌هایی را از زبان مسئولان می‌شنویم که تامین کننده اهداف غرب است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تعجب کردم که سرمقاله روزنامه داخلی که به قلم یکی از سیاسیون نزدیک به دولت بود از پیشنهاد مسئولین اروپایی و مذاکرات موشکی استقبال کرده بود و در آن مقاله می‌گوید باید در همین وضعیتی که هستیم توقف کنیم و پای مذاکره موشکی بنشینیم. این در حالی است که هدف دشمن از برجام موشکی محدودسازی عوامل اقتدار ایران است و این اظهارات یا خیانت و یا نفوذ است.

جوانی با بیان اینکه برخی بر اثر جریان نفوذ متوجه برخی اظهارات خود نیستند، گفت: متوجه نیستند ولی زمانی متوجه می‌شوند که ببینند ساز و کارهایی که ایجاد کرده‌اند، کاملا در اختیار بیگانه برای ضربه زدن به امنیت کشور قرار گرفته است. این نقطه مهمی است که ما بستری را فراهم کرده‌ایم که کانالی بوجود می‌آید که در آن آموزش تولید مواد منفجره و مقابله با نیروی انتظامی کشور را می‌دهند. افرادی که دوراندیش بودند باید از ماه‌ها قبل این پیش‌بینی را می‌کردند چون روند مشخص است که کار به کجا ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی‌ها و نرم‌افزارهای پیام رسان در اولویت باشند، گفت: این در راستای حقوق و امنیت ملی است چون می‌خواهند به حوزه‌هایی ورود کنند که هیچ حاکمیتی ورود به آن را نمی‌پذیرد. اینکه یک مرتبه در 60 نقطه کشور به طور همزمان با یک شیوه خاص تجمعات 20 تا 30 نفره شروع می‌شود و شبکه‌های اطلاع‌رسانی به یکباره با یک عملیات روانی اطلاع رسانی می‌کنند و این را القا می‌کنند که ایران بر علیه جمهوری اسلامی قیام کرده است قابل بررسی است.

جوانی با اشاره به اتاق‌های عملیات روانی که برای طرح‌ریزی این اقدامات تشکیل شده بود، گفت: در اخبار هم شاهد بودیم که اتاق عملیات روانی در دو شهر حیفا و اربیل شکل گرفته بود تا بتوانند حوادث اخیر را مدیریت کنند و ابزار این مدیریت هم شبکه‌های اطلاع‌رسانی هستند.

*نارضایتی‌ها به این دلیل است که منفعت‌گرایی جای خدمتگذاری را گرفته است

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه تصریح کرد: موقعی ذهنیت مردم نسبت به مسئولان اصلاح می‌شود که مسئولان را خدمتگذار خود ببینند و حرکت مسولان را در راستای منافع ملی ببینند. اعتمادها به دلیل برخی رفتارها مخدوش شده و توده‌های مردم نوعی منفعت‌گرایی را دیده‌اند و جایی منفعت‌گرایی جای خدمتگذاری را گرفته است و این نارضایتی‌ها به همین دلیل است.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در ایجاد نارضایتی در بین مردم، گفت: دو موضوع باید مورد بررسی در کشور قرار گیرد که یکی موضوع قاچاق و دیگری واردات بی‌رویه است. مردم در جاهایی که مشکلات برایشان ملموس است مانند بیکاری و رکود حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و راه رفع بیکاری تولید است. سال‌ها قبل رهبر انقلاب راه حل مشکل کشور را تولید و اقتصاد مقاومتی اعلام کردند ولی توجه شایسته‌ای به آنها نشد، وقتی کالای قاچاق وارد کشور شود تولید فلج می‌شود و همین مساله باعث گسترش بیکاری و نارضایتی عمومی می‌شود.

جوانی با تاکید بر لزوم مقابله با قاچاق گفت: اگر کالای قاچاق همانطور که رهبری فرمودند و جلوی چشم همه آتش زده شود و با این پدیده برخورد قاطعی صورت گیرد اقتصاد بهتر خواهد شد ولی اگر با این پدیده برخورد مناسبی نشود اقتصاد نابود خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات دادستان کل کشور پیرامون نقش برخی مسئولان در پدیده قاچاق گفت: شاهد بودیم که فرزند یکی از وزرای سابق کالای پوشاک به کشور وارد می‌کرد و متاسفانه یکی از مقامات مسئول که باید با چنین مسائلی برخورد کند در مناظرات تلویزیونی رسما از این اقدام دفاع کرد و آن فرد را فرزند مظلومی خواند که مقداری جنس وارد کرده است. شاهد هستیم که چقدر کارخانه‌های تولید پوشاک در تهران و شهرستا‌ن‌ها تعطیل شدند چون دختر خانم مظلومی بیکار بوده و شغل برای خودش ایجاد کرده است. اینجاست که مردم رفتار مسئولین را می‌بینند و دلسرد می‌شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه اولویت اول کشورهایی که اقتصاد پایدار دارند مبارزه با قاچاق بوده است، گفت: از آن طرف هم واردات بی‌رویه را شاهد هستیم و همه جای کشور با کالاهای خارجی اشغال شده است که این با اصول مملکت‌داری منافات دارد.

*باید بررسی شود چه کسانی پشت‌صحنه وقایع اخیر بوده‌اند

جوانی با اشاره به برخی اظهارات پیرامون لزوم آزاد شدن برخی فعالین ناآرامی‌های اخیر گفت: آزاد شدن درست است ولی باید بررسی شود چه کسانی پشت صحنه بوده و چه اتفاقاتی افتاده است. برخی درصدد بازسازی این هستند و این را مطرح می‌کنند که بالاخره در زمان رژیم سابق نیز اعتراضاتی می‌شد و این در حالی است که مردم در آن زمان بر علیه رژیمی قیام و مبارزه می‌کردند که تامین کننده منافع آمریکایی‌ها بود و استقلال و آزادی شان را مورد خدشه قرار می‌داد.

وی با تاکید بر نگاه واقع بینانه مسائل و عدم حاشیه‌پردازی در این حوزه گفت: دشمنان درصدد سیاه‌‌نمایی هستند و می‌خواهند واقعیات را با آنچه که وجود دارد فاصله‌دار نشان دهند و هدف نیز این است که تمام مسئولان کشور را فاسد معرفی کنند.

جوانی افزود: دشمن می‌خواهد بگوید همه مثل هم هستند و جایی جز تغییر وضعیت نداریم  و این در حالی است که دستاوردها و پیشرفت‌های شگرف کشور که نتیجه دلسوزی مدیران پاک دست است را نمی‌بینند.

*هر جا مشکلی داریم جای مدیریت و تفکر انقلابی خالی است 

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر وجود روحیه انقلابی در کشور گفت: هر جا مشکلی داریم جای مدیریت و تفکر انقلابی خالی است و باید به وجود این مدیریت توجه کنیم.

*دوسوالی که مسئولین باید از خود بپرسند

در بخش پایانی این میزگرد با اشاره به دو سوالی که مسئولین برای ایجاد اعتماد عمومی از خود بکنند، گفت: کار اول این است که مسئولان هر حرکتی در هر جا انجام می‌دهند لحظه به لحظه بگویند که چگونه می‌توانند به مردم خدمت کنند و یعنی خدمتگذار باشند دوم اینکه دائما به خود بگویند چگونه می‌توانند مکر دشمنان را خنثی کنند و در مقابل آن بایستند. اگر مسئولانی داشتیم که این دو سوال را پاسخ دهند روزی را خواهیم داشت که ایران به اهداف والای خود رسیده است و جایگاه بسیار بالایی در حوزه داخلی و خارجی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول