اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی خبر داد

احداث کارخانه چیپس و فرانچ فرایز سیب‌زمینی در سراب/نفلین سینیت همچنان در فاز مطالعه

استاندار آذربایجان‌شرقی در مورد طرح نفلین سینیت سراب از برگزاری نشست‌های متعدد با مسوولان ایمیدرو و تلاش نماینده سراب در این زمینه خبر داد و بار دیگر تاکید کرد: سرمایه‌گذار خصوصی با شرکت ایمیدرو تفاهم نامه‌ای منعقد کرده که در صورت اینکه مطالعات توجیه طرح را نشان دهد کارهای اجرایی آن شروع خواهد شد.

 احداث کارخانه چیپس و فرانچ فرایز سیب‌زمینی در سراب/نفلین سینیت همچنان در فاز مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از  سراب، مجید خدابخش شب گذشته در سفر یک روزه به سراب از چند کارگاه و واحد تولیدی صنعتی سراب بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.

استاندار آذربایجان‌شرقی در کارگروه اشتغال و رفع موانع تولید اظهار داشت: امروز با ارتقاء کمی و کیفی محصولات تولیدی می‌توان به بازارهای صادراتی دست یافت.

وی تحریم روسیه را از طرف اتحادیه اروپا فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی عنوان کرد که می‌‌توانند محصولات خود را دربازار بزرگ روسیه عرضه کنند.

خدابخش شرط موفقیت در صادرات را استانداردسازی محصول با شاخص‌ها و ضوابط جهانی بیان کرد و گفت: متاسفانه در حوزه کشاورزی نتوانستیم محصولات خود را به روش صنعتی و استاندارد شده عرضه کنیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت حمایت از تولیدکنندگان را اولویت دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: تسهیلات خوبی برای واحدهای فعال و نیمه فعال تولیدی ارائه خواهد شد.

خدابخش از احداث کارخانه چیپس و فرانچ فرایز سیب‌زمینی در سراب با مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی خبر داد و گفت: دهه فجر امسال کارخانه چیپس با تبدیل  روزانه ۲۴ تن سیب زمینی به چیپس در سراب بهره‌برداری خواهد شد.

وی وعده داد که از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی بخش فرانچ فریز کارخانه نیز راه‌اندازی شود تا ۵۰درصد تولیدات آن صادر شود.

استاندار در مورد طرح نفلین سینیت سراب  از برگزاری نشست‌های متعدد با مسوولان ایمیدرو و تلاش نماینده سراب در این زمینه خبر داد و بار دیگر تاکید کرد: سرمایه‌گذار خصوصی  با شرکت ایمیدرو تفاهم نامه‌ای منعقد کرده که در صورت اینکه مطالعات توجیه طرح را نشان دهد کارهای اجرایی آن شروع خواهد شد.

گزارش فارس حاکی است مردم سراب  27 شهریورماه سال 1382 را که یک روز به یادماندنی و تاریخی بود هرگز فراموش نمی‌کنند، روزی که مردم سراب شاهد جوانه زدن امیدهای بی‌شمار خود در تحقق توسعه فراگیر منطقه و رونق تولید و اقتصاد منطقه و به تبع آن خداحافظی با بیکاری بودند.

در آن روز اسحاق جهانگیری معاون فعلی رئیس جمهور و کاندیدای ضربه‌گیر و پوششی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری که در سمت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات کلنگ احداث بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شمال‌غرب کشور با عنوان طرح ملی تولید پودر آلومینا از سنگ نفلین را بر زمین کوبید.

کلنگی که از همان روز همچنان بر زمین ماند و اینک با گذشت 14 سال همچنان در سایه بی‌توجهی مسوولان دولت تدبیر و امید بر جای مانده و کلید تدبیر روحانی همچنان از گشودن قفل این پروژه عاجز است.

یکی از هفته‌نامه‌های استانی در سال 82 گفت‌وگویی با جهانگیری انجام داده که در آن وی به تحقق این طرح و اهمیت آن اشاره کرده بود.

جهانگیری گفته بود: ممکن است اجرای یک پروژه دارای نرخ پایین بازگشت باشد اما به عنوان پشتوانه می‌تواند منطقه را متحول و ایجاد اشتغال‌زایی کند!

به طور حتم اکنون با یک یادآوری ساده توسط نماینده محترم و دیگر مدیران ارشد آقای جهانگیری با رجوع به حافظه خود در سال 82 این سوال را خواهد پرسید که پیشرفت این طرح چند درصد است، آیا فازهایی از آن به بهره‌برداری نزدیک شده است.

او در جواب خواهد شنید که بعد از تنها تحول طرح تغییر زمین احداثی و حصارکشی هنوز کارخانه از دیوارهایش قد نکشیده است.

به هر حال اینک مردم صبور و منتظر سراب چشم به کلید مردان صنعتی دولت دکتر روحانی دوخته‌اند و امیدوارند که معاون اول رئیس جمهور خود میراث وزارت صنایعش در سراب را نهایی کند و تیتر رسانه‌ها این باشد: قفل نفلین با کلید تدبیر باز شد و جهانگیری کار ناتمام خود را تمام کرد.

طرح نفلین سینیت سراب که در زمان دولت اصلاحات و از سوی جهانگیری وزیر وقت صنایع کلنگ‌زنی شد، دستخو‌ش تغییرات و تحولات اساسی بوده است در حالی‌ که سه وزیر صنایع از این طرح دیدن کرده و هرکدام زمان 36 ماهه را برای بهره‌برداری از آن اعلام کرده‌اند ولی تاکنون این 36 ماه زمان پیش‌بینی شده محقق نشده است.

حال اکنون که آقای جهانگیری در کسوت معاون رئیس جمهور به همراه رئیس جمهور آقای روحانی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده و مملکت را هم گذاشتند روی اتوپایلوت! و به رتق و فتق امور تبلیغاتی خود مشغول هستند، باید پاسخگوی مردم پرتلاش و سختکوش سراب که در سراب وعده‌های دولت هم چنان چشم انتظار تحقق وعده‌های چندین ساله هستند، باشند.

جهانگیری در مناظره انتخاباتی به اقدامات دولت در نقاط مختلف کشور اشاره کرد ولی اسمی از آذربایجان و شمالغرب کشور نبرد!

جدای از این، رویه دولت در جریان سفر به استان‌ها بر این بوده که دیگر نسبت به کلنگ‌زنی و یا وعده جدید اقدام نکند بلکه پروژه‌های نیمه تمام را نهایی کنند و برای همین منظور دولت به پروژه‌هایی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند تخصیص بودجه داده است اما حال و روز این پروژه‌ها در سراب به شکل دیگری است.

  آنچه در این روزها و در آستانه انتخابات شاهد آن هستیم این است که دولت به جای عمل به وعده‌های گذشته خود در جریان این سفرها فقط وعده می‌دهد و باید این نکته را دوباره تأکید کرد که دیگر وقت عمل است نه وعده.

مردم سراب از وعده‌های پوچ مسوولان خسته شده‌اند و عمل و اقدام اساسی در ادامه طرح نفلین سینیت را از دولتمردان مطالبه می‌کنند.

گزارش فارس حاکی است، براساس این گزارش، با راه‌اندازی کارخانه نفلین سینیت 70 هزار تن آلومینا به همراه محصولات جانبی مورد نیاز کشور تأمین و در فازهای بعدی به ترتیب به 200 هزار تن و 500 هزار تن در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

با اجرای این طرح اشتغال مستقیم 2 هزار نفر و غیرمستقیم 10 هزار نفر پیش‌بینی می‌شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شود و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

انتهای پیام/60010/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول