اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

فارس گزارش می‌دهد

کشت تنباکو هم در بقمج مشکلات این روستا را حل نکرد/ خانه‌نشینی تولیدکنندگان تنباکوی مرغوب کشور

دهستان بقمج سومین روستای شهیدپرور و یکی از تولیدکنندگان تنباکوی مرغوب و معروف کشور است با این حال مشکلات این روستا عدیده و به دور از چشم مسوولان مانده است.

کشت تنباکو هم در بقمج  مشکلات این روستا را حل نکرد/ خانه‌نشینی تولیدکنندگان تنباکوی مرغوب کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از چناران، دهستان بقمج در 36 کیلومتری شهرستان چناران واقع شده است. محصول اصلی این روستا کشت تنباکو است که در کنار آن مردم به باغداری نیز مشغول هستند. سیب، گردو و گیلاس از مهمترین محصولات این روستا محسوب می‌شود اما این روستا به دلیل کشت تنباکو در کشور و استان شهره است. شکل ظاهری این روستا به دلیل ساخت‌وساز قدیمی و خاص شبیه به ماسوله بوده که به ماسوله خراسان رضوی نیز معروف و دارای آب هوای خوبی است.

دهستان بقمج متشکل از روستاهای گاش، اندیشش‌گاه و کلاته‌گاه به مرکزیت بقمج است. این دهستان مردمانی مومن فداکار و کم‌توقع اما شجاع و ایثارگر دارد که دین خود را با تقدیم 75 شهید و ده‌ها آزاده و جانباز در دفاع مقدس به انقلاب و نظام اسلامی به خوبی ادا کرده‌اند. از تعداد 75 شهید 32 شهید در این روستا آرام گرفته‌اند و بقیه در مشهد دفن شده‌اند اما با وجود این ایثارگری‌ها و همچنین کشت‌ تنها 500 تن سربرگ تنباکو، چرا مردم این دهستان باید با مشکلات بیکاری، نبود سیستم گازرسانی به منطقه،  مشکلات جاده‌ای، تهیه سوخت زمستانی و غیره مواجه باشند؟ به همین بهانه به سراغ مسئولان و یکی از اعضای شورای این دهستان رفته و با آنان به گفت‌وگو نشستیم.

مشکلات روستای بزرگ بقمج عدیده است

یکی از اعضای شورای روستای بقمج که از ابتدای تشکیل شوراها در این روستا فعالیت می‌کند سیدمجید سیعدی‌نسب است که به خبرنگار فارس می‌گوید: این روستا کوهستانی است 4 روستای دیگر در زیرمجموعه این دهستان قرار دارد که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست.

وی اجرا نشدن طرح فاضلاب، جاده روستا، مخابرات، تهیه سوخت در زمستان، نبود گازرسانی به منازل و غیره را از جمله مشکلات مردم این روستا بیان می‌کند و می‌گوید: این روستا دارای 700 خانوار است که به‌دلیل مشکلات نیمی از آنان با فرارسیدن زمستان به مشهد کوج می‌کنند زیرا هر خانوار می‌بایست بیش از یک میلیون تومان برای سوخت نفت پرداخت کنند که تهیه نفت زمستانی هم مشکلات خود را دارد.

سیعدی‌نسب می‌افزاید: مردم این روستا 75 شهید را تقدیم انقلاب و جنگ تحمیلی کرده‌اند و تعدادی هم آزاده و جانباز دارند اما این شعار مسئولان که می‌گویند شهدا برای شهر و روستا برکات دارند هنوز محقق نشده و با وجود این مسئله و کشت تنباکو که در استان  به این روستا اختصاص دارد اما مردم همچنان مشکلات زیادی دارند.

وی می‌افزاید: این روستا جاده مناسب ندارد گاز در منازل هنوز نیامده است و ده‌ها مشکلات ریز و درشت دیگر که همچنان بر دوش مردم سنگینی می‌کند. ازسال 90 که سیل آمد و 5 نفر را در کنار 200 راس گوسفند و ماشین و لوازم خانگی با خود برد و مسئولان با وعده‌های خود به سراغ مردم آمدند هنوز هیج اقدامی برای کمک به داغ‌دیدگان صورت نگرفته است.

سیعدی‌نسب می‌گوید: این دهستان به دلیل ساخت‌وساز قدیمی به ماسوله استان هم معروف است و اداره گردشگری نیز قول‌هایی برای حفظ این بافت داده که تاکنون محقق نشده است. چندین نفر از اهالی روستا دامداری را به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات تعطیل کرده‌اند. فرمانداری چناران هم جلساتی را گذاشته اما هنوز منجر به حل مشکلات این دهستان نشده است.

17 دستگاه اجرایی را برای رسیدگی به مشکلات بقمج فراخوان کرده‌ایم

پس از اطلاع از مشکلات به سراغ فرماندار چناران رفتیم اما از ان‌جایی‌که فرماندار در محل حضور نداشت با بخشدار مرکزی این شهر در خصوص بقمج به گفت‌وگو نشستیم وی ابتدا گزارشی از بازدیدهای خود از روستاها ارائه و در خصوص دهستان بقمج می‌گوید: این روستا مشکلات زیادی دارد و ما پس از دسته‌بندی مشکلات در قدم اول 17 اداره و سازمان مرتبط را فراخوان کردیم و در مورد حل مشکلات مردم با دستگاه‌ها جلسه برگزار کردیم.

محمدرضا خوشنویس ادامه می‌دهد: تصمیم داریم با توجه به تعداد شهدای این روستا در دهه فجر یادواره شهدای بقمج را برگزار کنیم. همچنین در کنار بزرگداشت یاد و خاطره شهدا یکی دیگر از اهداف ما دعوت از مسئولان و گردآوری آنان در این روستا برای آشنایی با مشکلات است تا از نزدیک با مشکلات آشنا و مستقیم در جریان قرار گیرند و زودتر نسبت به حل آنها اقدام کنند.

کمبود اعتبار؛ دلیل کندی اجرای پروژه جاده بقمج

رئیس اداره راه و شهرسازی چناران هم در خصوص جاده این دهستان نیز می‌گوید: جاده‌ی روستای بقمج جاده‌ی قابل قبولیست و مشکلی ندارد.
صنعت‌اله فیروزه ادامه می‌دهد: جاده‌ی روستای گاه در دهستان بقمج نیز در حال نوسازی است اما به دلیل کمبود اعتبار انجام آن با کندی پیش می‌رود و اگر اعتبارات افزایش یابد اجرای این پروژه سرعت خواهد گرفت.

تنباکوی قاچاق در بدترین شرایط تهیه و وارد می‌شود

 در ادامه به سراغ یکی از مسئولان استانی که اطلاعات موثقی در حوزه کالاهای دخانی قاچاق دارد می‌رویم وی با شرط اینکه نام و عنوان وی درج نشود به خبرنگار فارس می‌گوید: به نظر من اصل 44 به درستی در کشور انجام نشده است. نه تنها من بلکه بسیاری از افراد دیگر هم چنین نظری دارند با اجرای اصل 44 بسیاری از کارها از انحصار دخانیات که تجربه و نیروی انسانی خوبی داشت خارج شده و نظارت دخانیات در این حوزه کاهش پیدا کرد. پیش از این نظارت توسط دخانیات در روستای بقمج انجام می‌شد.

وی می‌افزاید: در زمینه فنآوری تنباکو و ایجاد کارگاه اگر کسی بخواهد فعالیت کند باید مجوز لازم را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند اما آمار کسانی که در این حوزه مجوز قانونی برای فعالیت دارند بسیار کم است که سازمان صنعت و معدن نیز می‌بایست نظارت داشته باشد تا افراد به صورت غیر قانونی در حوزه دخانیات فعالیت نکنند.

این مدیر مسوول با ارائه آماری به خبرنگار فارس می‌گوید: بقمج یکی از تولیدکنندگان تنباکو در استان است و سالانه تنها 400 تا 600 تن  برگ تنباکو تولید می‌کند. در کشور شهرهای دیگری هم وجود دارند که این محصول را تولید کنند این درحالی است که فقط در خراسان رضوی روزانه 200 کارتن تنباکو میوه‌ایی قاچاق مصرف که روی هم رفته در ماه 6 هزار کارتن می‌شود همین مسئله برای کشاورزان این محصول نگرانی ایجاد کرده و سبب دلسردی آنها شده است. همچنین تنباکوی قاچاق سبب بیماری‌های فراوانی در مصرف‌کنندگان می‌شود.

خانه‌نشینی تولیدکنندگان تنباکوی مرغوب کشور

این کارشناس دخانی ادامه می‌دهد: نظارت بر عهده اداره صنعت و معدن و دیگر دستگاه‌ها  است که درست انجام نمی‌شود ورود کالای دخانی قاچاق پول را از کشور خارج می‌کند و سبب دلسردی تولیدکنندگان می‌شود. از همه مهمتر بسیاری از بیماری‌های خطرساز را وارد کشور می‌کند و چون مصرف آن جاذبه ایجاد کرده جوانان نیز به سمت آن می‌روند که تاکنون ده‌ها بیماری جان مصرف‌کنندگان این مواد دخانی قاچاق خارجی را تهدید می‌کند زیرا معلوم نیست در چه شرایطی تولید می‌شود. گزارشات ما در این زمینه بسیار نگران‌کننده است.

وی می‌افزاید: اگر عزمی برای مبارزه با کالای دخانی قاچاق وجود داشته باشد و مسئولان ابزارآلات کافی در بحث بسته‌بندی در اختیار تولیدکنندگان بگذارند می‌توان اشتغال زیادی ایجاد کرد اما در حال حاضر واردات تنباکوی میوه‌ای قاچاق سبب شده که تولیدکننده تنباکوی خوب و مرغوب کشور خانه‌نشین و مصرف آن به طور چشمگیری کاهش یابد.

کشت تنباکو؛ علت تصرفات اراضی منابع طبیعی در روستای بقمج

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران اما مشکل روستای بقمج را از زاویه دیگر به اطلاع خبرنگار ما می‌رساند.

مصطفی معین صالح  با بیان اینکه پس از گلبهار بیشترین تصرفات در روستای بقمج چناران صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در این روستا کشت تنباکو صورت می‌گیرد و درآمد آن هم بسیار خوب است بیشترین تصرفات زمین‌های منابع طبیعی در این روستا صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: با این حال اکنون با اقدامات صورت گرفته و تقویت گشت‌های یگان ویژه و همچنین همکاری دادگستری این تخلفات نسبت به قبل کاهش داشته است.

معین صالح با ابراز خرسندی از آزادسازی برخی از زمین‌های منابع طبیعی با حکم قضایی در این منطقه می‌گوید: از ابتدای سال 1396 تاکنون تعداد 74 پرونده تخلف در دادگستری چناران تشکیل شده که از این تعداد 57 فقره مربوط به تخریب و تصرف اراضی ملی بوده و 17 فقره چرای غیر مجاز دام که 5 فقره تاکنون در دادگاه محکوم و 12 فقره اعمال ماده 59 شده که شامل رفع تصرف توسط خود متصرف و پرداخت خسارت در صورت تخریب و الباقی پرونده‌ها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

====================

گزارش از: حسین شاهسمند 

===================

انتهای پیام/70056

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول