اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح کرد

تلاش برای بزرگنمایی میزان اشتغالزایی در فضای مجازی/حوزه به فقه فضای مجازی توجه کند/اغتشاشگران دو برنامه 20 روزه طراحی کرده بودند/عدم شکل گیری فضای مجازی داخلی گناه نابخشودنی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: بر اساس آمارها کل میزان اشتغال‌زایی در شبکه اجتماعی 33 هزار مورد است درحالی‌که با راه‌اندازی چند کارخانه در شهر قم می‌توانیم این حجم از اشتغال را رقم بزنیم؛ بزرگ‌نمایی این آمارها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد که برخی به دنبال حقایق نیستند.

تلاش برای بزرگنمایی میزان اشتغالزایی در فضای مجازی/حوزه به فقه فضای مجازی توجه کند/اغتشاشگران  دو برنامه 20 روزه طراحی کرده بودند/عدم شکل گیری فضای مجازی داخلی گناه نابخشودنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سردار غلامرضا جلالی امشب در همایش فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه رویکرد آمریکا نسبت به ایران با تغییر رئیس جمهور این کشور تغییر نمی‌کند، اظهار کرد: هرچند ترامپ به خوبی اعلام کرده بود که با راهبرد اوباما مخالف است اما اکنون با تندی و تهدید همان راهبرد را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه راهبرد کنونی ایران اسلامی نسبت به آمریکا طی دوره ترامپ و اوباما تغییری نداشته است، اضافه کرد: اکنون آمریکایی‌ها اهداف خود را به صورت آشکارتر دنبال می‌کنند و در راهبردهای خود به استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه شبکه‌های ارتباطی اهتمام دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: به گفته برخی از مسؤولان آمریکایی آنها تلاش می‌کنند تا با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی فروپاشی جوامع و حکومت‌ها را از درون دنبال کنند و در این مسیر نیز به توسعه شتاب‌دهنده‌های شغلی که بر بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد توجه دارند.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی فقط یک پیام‌رسان نیستند، عنوان کرد: در برخی از این شبکه‌ها 800 خدمت دنبال می‌شود به همین علت می‌توان از شبکه اجتماعی به عنوان بستری برای توسعه نام برد، تلاش می‌شود تا این شبکه‌ها در کشورهایی همانند ایران توسعه یابد تا با توجه به فناوری‌های پیشرفته و رمزنگاری‌های بالا جامعه را در بر گیرد.

جلالی با اشاره به اینکه نزدیک به 40 میلیون نفر عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند، ادامه داد: نرم‌افزارهای هوشمند از جمله شبکه‌های اجتماعی 16 مورد از اطلاعات خصوصی افراد را دریافت می‌کنند؛ به صورت غیررسمی اثر انگشت، نمونه مردمک چشم و بسیاری از مشخصات شخصی افراد را برداشت می‌کنند تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های مرکز آزمایشگاهی سخت‌افرازی دانشگاه شریف، قطعاتی در برخی از سخت‌افزارهای موجود در کشور وجود دارد که اطلاعات را به شبکه مدیریت اصلی ارسال می‌کنند؛ سیستم‌های هوشمند دارای اینترنت یا سیستم عامل فرمان‌پذیر و قابل کنترل هستند.

جلالی عنوان کرد: اگر دقت لازم را نداشته باشیم دستگاه‌های مختلف اتاق آزمایشگاه می‌تواند اطلاعات بیماران را در اختیار شبکه‌های اصلی خود قرار دهند که مدیریت این شبکه‌ها نیز در خارج از کشور وجود دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بابیان اینکه برخی از شبکه‌های دارای اطلاعات در حوزه فضای مجازی نسبت به آینده انتخابات تحلیل‌های دقیقی را ارائه کرده‌اند، گفت: تحلیل اطلاعات در مورد شخصیت افراد به شیوه‌ای انجام می‌شود که هیچ نقصی در آن نیست، اطلاعات حجیم ناشی از شبکه‌های اجتماعی در اختیار صاحبان این شبکه‌ها قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در سه انتخابات گذشته شبکه‌های اجتماعی با 96 درصد صحت نتیجه انتخابات را بیان کرده‌اند، مطرح کرد: دشمن با استفاده از شبکه‌های مجازی می‌تواند به تسلط‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسد و اثرگذاری های مختلف را در این حوزه‌ها دنبال کند.

جلالی خاطرنشان کرد: دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌تواند منابع اطلاعاتی نادرستی را منتشر کند تا مردم احساس کنند که این اطلاعات در داخل تولید می‌شود؛ گاهی ترویج برخی از محتواهای نادرست تولید شده توسط دشمن سبب پرسش سؤال از رئیس جمهور و دیگر شخصیت‌ها در مجلس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی نسبت به نیازهای مردم نیز به خوبی آگاهی دارند، گفت: پول اینترنتی برای شبکه‌های اجتماعی تعریف کرده‌اند تا بتوانند طی دو سه روز 40 الی 50  میلیارد دلار پول مردم را از کشور خارج کنند که این به معنای یک ضربه اقتصادی بزرگ به کشور است، زمانی که می‌پذیریم که این شبکه‌ها در حوزه اقتصاد فعالیت داشته باشند باید مراقب عواقب آن نیز باشیم.

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور با بیان اینکه اکنون سهم شبکه‌های اجتماعی کشور را در اختیار شبکه‌های خارجی قرار داده‌ایم، عنوان کرد: منافقین، داعش و عناصر ناراضی را با استفاده از بستر تلگرام سازماندهی کردند تا اهداف خود را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه در فضای سایبری نیازمند تعریف قلمرو ملی هستیم، مطرح کرد: باید مشخص کنیم که داده‌ها و سرمایه‌های ملی خود را با کدام امنیت دنبال کنیم که اکنون اجرای شبکه ملی اطلاعات در این زمینه می‌تواند راهکار مطلوبی باشد اما اکنون دچار بازی‌های سیاسی است.

جلالی ادامه داد: نخستین مجموعه دعوت‌کننده از افراد به تجمعات اعتراضی، کانال تلگرامی مالباختگان مشهد بود که ادمین این کانال در ترکیه حضور دارد و منافقین مدیریت آن را بر عهده داشتند، قرار بود که با استفاده از فضای مجازی طی 40 روز نخست مردم را با مباحثی از جمله گرانی و مشکلات اقتصادی سازماندهی کنند و این موضوع‌ها را در میان گروه‌های مختلف از جمله ضد انقلابی‌ها و منافقین تقسیم‌بندی کنند.

وی اضافه کرد: توییتر نیز کانال خاصی را به مسؤولان هماهنگ‌کننده اغتشاشات اخیر اختصاص داده بود تا کار خود را به صورت ویژه دنبال کنند؛ شبکه تلگرام نیز تجهیز، سازماندهی افراد و حضور آنها در صحنه را به شیوه مطلوب مدیریت می‌کرد.

جلالی یادآور شد: نوع رفتارها به صورتی بود که نشان می‌دادند کار آنها به مشکلات اقتصادی و مردم ایران ارتباطی ندارد، به این افراد تاکید شده بود که طی 20 روز نخست موضوع براندازی را مطرح نکنند تا طی 20 روز دوم به سمت زندان، مراکز نظامی و بسیج برای رسیدن به اسلحه‌ها حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه نخست با عنوان آمدنیوز فعالیت داشتند و بعد با نام صدای مردم تغییر نام دادند، اضافه کرد: برخی به برخی از مساجد و حسینه‌های کاشان حمله کردند و دستگیر شدند آنها عناصر ضد انقلاب در کردستان هستند که در کاشان حضور یافتند، این رخدادها نشان می‌داد که این مردم نیستند که به این اقدامات دست می‌زنند.

وی ادامه داد: سازماندهی مخالفان علیه حکومت، ارائه آموزش‌های روش آشوب‌گیری، عملیات روانی سیاه و مخرب علیه نظام با ساخت فیلم‌های دروغین، واگذاری اطلاعات مردم ایران از جمله مشکلات برخی از اقشار به دشمن و تشویق و هدایت افراد به سمت اغتشاش از جمله اتهامات تلگرام در اغتشاشات اخیر است.

جلالی گفت: همچنان مشکلات اقتصادی کشور وجود دارد و وادادگی شبکه ‌های مجازی رفع نشده است.

وی از واگذاری سهم 97 درصدی شبکه اجتماعی کشور به تلگرام به عنوان یک مشکل اساسی یاد کرد و ادامه داد: با اجرای فیلترینگ حجم مصرفی این شبکه را از هزار و 150 گیگ ترافیک به 600 گیگ و روز دوم نیز به 300 گیگ رساندیم اما برخی بزرگ‌نمایی کردند که مردم با فیلترشکن وارد تلگرام می‌شوند درحالی‌که بر اساس آمارها حداکثر 15 درصد از افراد بعد از فیلترشدن با تلگرام در ارتباط بودند و ارتباط 85 درصد افراد قطع شده بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه برخی به تلگرام به عنوان دستاورد سیاسی دولت در کنار برجام نگاه می‌کنند، گفت: با این نگاه نمی‌توانیم در این عرصه به سمت استفاده از ظرفیت داخلی حرکت کنیم؛ در دوران فیلترینگ تلگرام جمعیت سروش از یک میلیون و 700 هزار نفر به سه میلیون نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با فیلترشدن تلگرام وضعیت برای ضد انقلاب ها نامناسب شد به همین علت دورهم جمع شدند و از آمریکایی‌ها درخواست کردند تا اینترنت آزاد خارج از کنترل ایران را به آنها ارائه دهند؛ اینکه به هر دلیلی و مصلحتی مایل نباشیم یا اجازه ندهیم که فضای مجازی داخلی شکل گیرد یک حرکت نابخشودنی و خلاف نظر رهبری است.

جلالی با بیان اینکه اکنون دو سوم ترافیک شبکه‌های اجتماعی را به تلگرام داده‌ایم، گفت: با این وجود اگر این حجم ترافیک را در اختیار سروش قرار می‌دادیم به نتایج مطلوب‌تری می‌رسیدیم؛ دو میلیون معلم و دانش‌آموز در تلگرام هستند که می‌توان آنها را به سروش منتقل کرد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمارها کل میزان اشتغال‌زایی در شبکه اجتماعی 33 هزار مورد است درحالی‌که با راه‌اندازی چند کارخانه در شهر قم می‌توانیم این حجم از اشتغال را رقم بزنیم؛ بزرگ‌نمایی این آمارها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه نشان می‌دهد که برخی به دنبال حقایق نیستند.

جلالی خاطرنشان کرد: اینکه باید از فضای مجازی استفاده کنیم یک موضوع مهم است چراکه در غیر این صورت دیگران از این فضاها استفاده می‌کنند و زمانی که از تهدید صحبت می‌کنیم به دنبال بستن آن نیستیم اما این فضا باید ملی و ایرانی باشد چراکه با ملی‌سازی شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم مشکل را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون در کشور مشکل دانشی نداریم بلکه مشکل حمایتی داریم، گفت: ایران اسلامی اگر اراده داشته باشد می‌تواند در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی به دستاوردهای بسیاری برسد اما نگاه سیاسی دوگانه به فضای مجازی یکی از موانع پیشرفت در این عرصه است.

جلالی بر لزوم اختصاص سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای سامانه‌های ملی تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه علمیه باید به موضوع‌های فقه فضای مجازی و حفظ استقلال و حاکمیت در فضای مجازی توجه شود.

انتهای پیام/78023*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول