اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

العامری: تعویق انتخابات عراق به معنای رفتن به ناکجاآباد است

رئیس ائتلاف انتخاباتی «الفتح» عراق، ضمن مخالفت با تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، درباره این مسئله هشدار داد.

العامری: تعویق انتخابات عراق به معنای رفتن به ناکجاآباد است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هادی العامری» رئیس ائتلاف انتخاباتی «الفتح» عراق، موضع خود درباره مسئله به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی این کشور را به طور شفاف اعلام کرد و گفت که به تاخیر انداختن این انتخابات به معنای رفتن به سوی ناکجا است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «السومریه»؛ گفت: ما بر ضرورت برگزاری انتخابات در موعد مقرر در راستای حفظ قانون اساسی تاکید داریم و به تأخیر انداختن آن به معنای رفتن به سوی ناکجاآباد است.

العامری افزود: من از تمامی نمایندگان می‌خواهم که قانون اساسی را حفظ کنند و با برگزاری انتخابات در موعد مقرر موافقت کنند. اجرای قانونی اساسی و برگزاری انتخابات در موعد مقرر به نفع همه است.

جلسه پارلمان و بحث تعویق

پس از هفته‌ها زمزمه برخی احزاب سنی برای به تاخیر انداختن انتخابات، دیروز (چهارشنبه) فراکسیون پارلمانی «تحالف القوی» رسما درخواست به تاخیر افتادن این انتخابات را به رئیس پارلمان ارائه کرد.

«مسعود حیدر» نماینده پارلمانی عراق نیز امروز گفت که فراکسیون‌های سیاسی دو گزینه را در این‌باره طرح می‌کنند یکی برگزار انتخابات در 12 می آینده یعنی همان زمان پیشنهادی و قانونی نخست‌وزیر و دیگری، برگزاری آن در اول دسامبر آینده.

نشست پارلمان عراق، امروز با حضور تقریبا 200 نماینده و به ریاست «سلیم الجبوری» برگزار شد تا پیشنهاد ارائه شده از ائتلاف سنی «تحالف القوی» مبنی بر به تاخیر افتادن انتخابات، برای دستکم شش ماه دیگر بررسی و به رأی گذاشته شود.

رئیس پارلمان عراق در آغاز این نشست، درخواست امضاء شده از سوی 148 نماینده را که خواستار محرمانه ماندن آراء درباره زمان برگزاری انتخابات هستند، طرح کرد و در این‌باره رای‌گیری و اعلام شد که 149 نماینده موافق این امرند. این اقدام با مخالفت نمایندگان «ائتلاف ملی» (ائتلاف احزاب شیعه) مواجه شد.

رسانه‌های عراقی، گزارش دادند که اعضای فراکسیون ائتلاف ملی، بزرگترین ائتلاف شیعه پارلمان،  از نشست امروز پارلمان عراق خارج شده و اعلام شد که این ائتلاف خواستار رأی‌گیری مجدد درباره نحوه رای‌گیری درباره زمان برگزاری انتخابات است اما رئیس پارلمان (سلیم الجبوری) با رأی‌گیری مجدد در این‌باره مخالفت کرد و به همین دلیل اعضای این فراکسیون، پارلمان را ترک کردند.

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، 12 می آینده را برای برگزاری انتخابات به پارلمان پیشنهاد کرده اما تاکنون پارلمان عراق تصمیمی قطعی و نهایی در این‌زمینه و نیز مسئله بودجه 2018 که کردها نیز به آن اعتراض دارند، اتخاذ نکرده است.

نخست‌وزیر عراق بارها تاکید کرده که مطلقا انتخابات پارلمانی کشور به تاخیر نخواهد افتاد، اما طرف‌های سنی تاکید دارند که در سایه آوارگی شمار زیادی از مردم عراق به دلیل اشغالگری داعش و عدم بازگشت آوارگان به مناطق مسکونیشان، نمی توان انتخاباتی شفاف در شرایط کنونی برگزار کرد. دولت عراق و بسیاری از سران این کشور تاکید دارد که سازوکارهای لازم برای رای‌گیری شفاف فراهم شده و موعد قانونی انتخابات نباید به تعویق بیفتد.

برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند احزاب سنی به دلیل موضع ضعف فعلی خود مسئله آوارگان را بهانه تعویق انتخابات قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با تعویق انتخابات، وضعیت خود در انتخابات را بهبود ببخشند.

انتهای پیام/ص


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول